CITAT (robertgoulet @ 18-12-2009, 14:30)

Först och främst, tack Flaxss för ett långt och uttömmande svar! Jag tror att du har rätt angående sköldlössen. Har själv inte sett denna typ tidigare, och inbicillskt nog trott att de var en del av trädet, men ju mer jag tänker på det, desto mer stämmer hela utvecklingsscenariot. Har nämligen även noterat en del klibbiga märken på golvet runt trädet då och då, och det stämmer ju helt in på spår efter sköldlöss. Så vad gör jag, på det mer akuta planet? Vill minnas att man kan behandla med såpvatten för att kväva de små illbattingarna?
Beträffande trädets övriga behov så tror jag att jag är hyggligt rätt ute. Vattnar extra sparsamt nu under vintern (max en gång i veckan, och inte speciellt mycket, utan trädet får torka ut mellan gångerna), och extrabelysning får trädet också. Bor högst upp i västerläge och trädet står som sagt placerat i ett burspråk, så när det inte är december månad är det bra med ljus. Vad gäller jorden så planterade jag om trädet i våras då det behövde en större kruka och det står ganska så väldränerat i främst citrusjord, vilket jag blev rekommenderad att använda. Däremot undrar jag om det finns någon mening med att försöka ge trädet lite extra näring nu, även om det är fel säsong? Jag är nämligen lite bekymrad över att det kanske inte klarar sig till våren, om bladavfallet fortsätter... Tacksam för svar!

varsågod
med lössen kan du antigen pilla bort alla du ser, eller använda nåt medel på dom exempelvis provado spray, växten tar upp medlet i sig och gör att även ej synliga löss dör. det finns en hel del olika medel att använda sig av du får kolla på din närmaste plantskola/blomsterbutik en del är bättre än andra. sköldlöss har ju en ''sköld'' om sig som dom skyddar sig så jag tror inte såpa har någon effekt på just dom.
när det gäller hur man vattnar så kan det vara svårt under vintern, då även torka kan ge bladfall likaväl som övervattningen kan ge samma symptom. men det är viktigt att den får torka upp imellan och sedan vattnar man så den blir fuktig och låter den torka ut detta brukar funka under vintern om den står i rusmtemp. är det svalt/kallt ska den ha mindre vatten till inget alls. du får känna dig fram.
jag hade nog ändå försökt att skaffa ännu mer extraljus, dom vill ha samma ljusmängd som nere i medelhavsområdet, och även om det är ljust för oss nu under vintern så är det väldigt lite ljus för växterna även under en solig vinterdag i söderfönster. din växt kommer tacka dig desto mer ljus den får.
ingen näring nu, det ges när den är i tillväxt. det är inte bra att ge den näring när den mår dåligt och när den är i detta ''vinterläge''.