Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tvångsabort?, Downs syndrom
          netaave
          Inlägg 22-12-2009, 13:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Upptäckte just att det finns en grupp på Facebook "Vi som stöder tvångsabort av foster med Downs syndrom" och det fullkomligen vände sig i magen. Upptäckte sen att folk från min vänlista är med och blev nästan chockad.

Har ju arbetat många år i barnomsorgen och haft hand om många barn med Downs syndrom. Dom har väl ett lika bra liv som alla andra och varför skulle dom "rensas ur" är det av någon etisk orsak då eller?
          Känner också till ett fall där en man med Downs själv blev pappa och det har inte varit några som helst problem med det föräldraskapet heller. Barnet har inte heller ärvt sjukdomen eller farit illa på annat sätt.

http://www.fub.se/fakta/downssyndrom/

Redigerat av netaave: 22-12-2009, 13:38

--------------------

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Aqvakul
          Inlägg 22-12-2009, 13:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag ryser över hur man kan visa sitt förakt för livet på detta sätt...

Tvingas att döda... avskyvärda tanke...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 22-12-2009, 13:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag ser inte abort som mord eller dödande i för sig, men det är ett val varje förälder ska göra, inget som någon annan utomstående ska tvinga någon att göra.
          Jag skulle aldrig i hela världen ta bort ett barn bara för att den har downs syndrom.

Finns en del grupper på facebook som byter namn då den fått många medlemmar, typ trollgrupper.
          Kan heta "vi mot pedofiler", och när tillräckligt många är med byter den ordet "mot" till "för". En del flashbackare som roar sig med detta. Därför går jag inte med i några grupper alls längre. Vet i för sig inte om denna grupp har gjort en sådan förändring men något att tänka på.

Redigerat av Anma: 22-12-2009, 13:47

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2009, 14:11
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Naturligtvis kan man inte tvinga någon att göra abort, lika lite som man kan tvångssterilisera någon. Däremot kan man diskutera om det verkligen är rimligt att det offentliga skall stå för alla dom miljoner som det kostar att ta hand om en person med Downs syndrom när det upptäcktes i god tid för abort. Det är ju en väldigt kontroversiell fråga, och jag hoppas på ett underhållande uttalande från Nauti biggrin.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-12-2009, 14:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag är inte heller emot abort, men pga downs syndrom, det är ju hemskt. Jag tror att folk med downs syndrom är bättre människor än vi som inte har det, de har så mycket kärlek att ge och vi har mycket att lära av dem.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2009, 14:13
          Länk hit: #6

Moderator

CITAT (netaave @ 22-12-2009, 13:36) *
          Känner också till ett fall där en man med Downs själv blev pappa och det har inte varit några som helst problem med det föräldraskapet heller. Barnet har inte heller ärvt sjukdomen eller farit illa på annat sätt.

Intressant, jag förstod det som att Down syndrom är en defekt på kromosomerna och då förvånar det lite att dom kan få barn med normala gener?

Citera
          gladepetter
          Inlägg 22-12-2009, 14:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Svåra frågor som är känsliga att prata om...lite tabu i landet om man inte är "politisk korrekt". Kan dock hålla med Huggorm. Tvång är inte bra, viktigt att föräldrarna är väl medvetna om defekten. När min fru var gravid så var vi helt eniga hur vi skulle göra om det var ett barn med Downs......abort.´

Kolla även upp www.pipping.se

En kvinna som växte upp med en utvecklingsstörd mamma...tuff erfarenhet men hon har klara åsikter.

Redigerat av gladepetter: 22-12-2009, 14:33

Citera
          netaave
          Inlägg 22-12-2009, 14:33
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-12-2009, 14:13) *
          Intressant, jag förstod det som att Down syndrom är en defekt på kromosomerna och då förvånar det lite att dom kan få barn med normala gener?

Ja människokroppen är fantastisk

--------------------

Citera
          netaave
          Inlägg 22-12-2009, 14:41
          Länk hit: #9

Medlem

Jag är inte heller mot abort om man nu känner att man inte skulle klara ett gravt handikappat barn. Barn med DS är dock inte gravt handikappade. Det var också ordet tvångsabort jag reagerade mest mot.
          Jag var ju till åren när jag blev gravid med min yngsta och tog därför fostervattenprov. Hade det visat sig att mitt foster var så skadat att jag fått ett barn som inte kunde leva ett värdigt liv hade vi nog också funderat över abort. Hade det däremot visat sig var Downs syndrom vilket det ju var den största risken för, så hade jag defenitivt inte gjort abort men jag hade velat vara förberedd på det. Det var enbart av den anledningen jag utsatte mig för risken med provet.

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 22-12-2009, 14:43
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Huggorm @ 22-12-2009, 14:13) *

Downs innebär att man har tre i stället för två upplagor av kromosom nr 21. Alla kromosomer finns normalt i två upplagor, en från modern och en från fadern, vid trisomi 21 (downs) har celldelningen inte fungerat optimalt vilket ger en kromosom för mycket. Finns även syndrom som ärtrisomi av andra kromosomer, vanligen är dessa dödliga, med undantag av trisomi på könskromosomerna. Finns alltså individer som har XXY, XYY, XXYY etc.....

Detta innebär också att personer med Downs inte per automatik får barn med trisomi 21, men riskerna ökar naturligtvis. Exakt varför trisomier uppstår är inte helt klarlagt, men har troligen att göra med ålder på äggcellen (kvinnans ägg är ju lika gamla som henne, männens spermier nybildas hela tiden...).

Vad gäller sakfrågan är blotta tanken på tvångsabort grotesk, oavsett orsak, och fullkomligt horribelt att ens tänka på. Tack och lov är det inte tillåtet i Sverige och kommer inte bli det undet överskådlig framtid. Däremot förstår jag de som väljer abort om de får veta att fostret bär på Downs, respekterar det på samma sätt som de som inte väljer abort. MEN det måste alltid vara föräldrarnas beslut, det är trots allt föräldrarna som får ta konsekvenserna av beslutet.

Neta - Graden av handikapp hos individer med Downs syndrom kan variera STORT. Det finns visst de som är gravt handikappade och de som är mycket lindrigt handikappande. Många tänker bara på de mentala handikappet - men Downs innbär vanligen och fysiska missbildningar. Hjärtfel är otroligt vanligt, liksom problem med gastrointesinaltrakten, det är vanligt att barnen behöver olika typer av kirurgi för att kunna leva normalt. Huruvida barnet kommer stanna på utvecklingsnivå 2 år eller 12 år är olika och det finns inget sätt att veta detta innan.

Redigerat av KRT: 22-12-2009, 14:46

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-12-2009, 15:56
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Tyvärr är det en växande verksamhet med "trollgrupper" på facebook. Jag har blivit varnad för följande grupp Hjälp svältande barn i Afrika Den liknar andra välgörenhetsgrupper i sitt upplägg. För var tredje medlem skänker sponsorerna pengar till barn i Afrika. Men gruppen är registrerad på en privatperson, de länkar till en engelsk organisation och inte till den officiella sajten för Rädda barnen i Sverige och de hänvisar till att gruppen "Rädda våra barn Sverige" står bakom men finns den ens? De kan inte riktigt förklara vem/ vilka som sponsrar och betalar för medlemmarna. Gruppen har läckt om sin avsikt på flashback men jag har tyvärr ingen länk till den diskussionen.

Lite om "trollning" på FB http://www.facebook.com/topic.php?uid=2046...amp;topic=11806

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 22-12-2009, 15:59
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Tycker det låter hemskt !vi har sommargrannar här som har en liten pojk med Downs och han är bara för härlig och gullig och verkar njuta av livet fullt ut.Min mans bror har en son som är förståndshandikappad och han är nu 30 år har ett jobb och lägenhet och numera en tjej ,skulle aldrig tänka mig att han skulle kunna valts bort.Tycker inte vi människor ska leka gud allsmäktig .

Redigerat av Motti: 22-12-2009, 15:59

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-12-2009, 16:06
          Länk hit: #13

Medlem

Kvinnans rätt att avbryta graviditeten fram t.o.m. artonde gravidityetsveckan infördes först i mitten av 70-talet efter en lång kamp för denna kvinnans fundamentala rättighet. Innan dess skedde aborter illegalt i Sverige eller t.ex. i Polen, med stora risker för kvinnans liv.

Tendensen i vår omvärld, men även i Sverige, numera att abortmotståndet växer. Detta motiveras med att människan inte får utsläcka liv och ofta anförs religiösa skrifter som stöd. 18-veckorsregeln har också ifrågasatts då man numera kan rädda foster som är obetydligt äldre och livsutsläckandeargumentet därmed aktualiseras ytterligare. Utifrån detta är det sannolikare att den fria aborten inskränks än att samhället skulle börja tvångsabortera foster.

Min inställning är klar:
          Behåll kvinnans rätt att fritt avgöra om hon vill göra abort eller ej utifrån ett bra beslutsunderlag
          Aborten bör ske så tidigt som möjligt
          Ingen abortering utifrån kön

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2009, 16:09
          Länk hit: #14

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 22-12-2009, 16:06) *
          Min inställning är klar:
          Behåll kvinnans rätt att fritt avgöra om hon vill göra abort eller ej utifrån ett bra beslutsunderlag
          Aborten bör ske så tidigt som möjligt
          Ingen abortering utifrån kön

Tror dom flesta av oss kan skriva under på det

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-12-2009, 16:25
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-12-2009, 16:09) *
          Tror dom flesta av oss kan skriva under på det

Jag hoppas att det är så - men säker är jag inte...

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-12-2009, 16:31
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det finns hur mycket konstiga knasiga grupper som helst på Facebook så detta förvånar mig inte alls.

Självklart ska det vara kvinnans fria val om hon vill göra abort eller ej och anledningen har ingen utomstående med att göra. Tvångsaborter---Nej tack!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netaave
          Inlägg 22-12-2009, 17:04
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (KRT @ 22-12-2009, 14:43) *
          Neta - Graden av handikapp hos individer med Downs syndrom kan variera STORT. Det finns visst de som är gravt handikappade och de som är mycket lindrigt handikappande. Många tänker bara på de mentala handikappet - men Downs innbär vanligen och fysiska missbildningar. Hjärtfel är otroligt vanligt, liksom problem med gastrointesinaltrakten, det är vanligt att barnen behöver olika typer av kirurgi för att kunna leva normalt. Huruvida barnet kommer stanna på utvecklingsnivå 2 år eller 12 år är olika och det finns inget sätt att veta detta innan.

Jo jag vet men ganska stor procent har ju bara lättare handikapp. Många tror också felaktigt att barn med DS aldrig blir vuxna men så är det ju inte även om ganska hög procent aldrig uppnår pensionsålder.
          Sen är det ju så här att både hjärtfel, synskador och hörselnedsättning och/eller andra effekter som kräver operation kan barn utan diagnos också få.
          Utvecklingsnivån har också gått framåt, finns jättebra stimulans och träningsprogram som ger bra resultat och även forskningen på området går ju framåt hela tiden. Det är stor skillnad idag mot när jag började jobba för 40 år sedan.

CITAT (Motti @ 22-12-2009, 15:59) *
          Tycker det låter hemskt !vi har sommargrannar här som har en liten pojk med Downs och han är bara för härlig och gullig och verkar njuta av livet fullt ut.Min mans bror har en son som är förståndshandikappad och han är nu 30 år har ett jobb och lägenhet och numera en tjej ,skulle aldrig tänka mig att han skulle kunna valts bort.Tycker inte vi människor ska leka gud allsmäktig .

Bra skrivet!

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 22-12-2009, 18:06
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (gladepetter @ 22-12-2009, 14:24) *
          Svåra frågor som är känsliga att prata om...lite tabu i landet om man inte är "politisk korrekt". Kan dock hålla med Huggorm. Tvång är inte bra, viktigt att föräldrarna är väl medvetna om defekten. När min fru var gravid så var vi helt eniga hur vi skulle göra om det var ett barn med Downs......abort.´

Kolla även upp www.pipping.se

En kvinna som växte upp med en utvecklingsstörd mamma...tuff erfarenhet men hon har klara åsikter.

Abort är ju aldrig trevligt och jag är personligen väldigt tacksam att jag aldrig behövt ta ställning till frågan , men precis som Gladepetter så var min man och jag eniga om att välja abort om fostret visade på någon utvecklingsstörning. Tycker inte man kan lägga några som helst moraliska aspekter på frågan, det måste vara upp till var och en att avgöra. Tvångsabort kan aldrig bli acceptabelt, däremot kanske inte utvecklingsstörda bör skaffa barn.
          Gita

Citera
          Meriona
          Inlägg 22-12-2009, 20:41
          Länk hit: #19

Gäster

Ännu ett tecken på att jag inte ska rega mig på Facebook. sick.gif
          Jag är för fri abort till lagliga veckor, känner föräldrarna att de inte har möjlighet att ge barnet ett kärleksfull uppväxt så tycker jag att det är upp till dem att avbryta om det görs tidigt. Men så tidigt som möjligt!
          Att tvinga nån är tack och lov olagligt, och barn med Downs Syndrom behöver inte vara någon som helst belastning, tvärtom. wub.gif

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2009, 20:46
          Länk hit: #20

Moderator

CITAT (Meriona @ 22-12-2009, 20:41) *
          Att tvinga nån är tack och lov olagligt, och barn med Downs Syndrom behöver inte vara någon som helst belastning, tvärtom. wub.gif

Men i praktiken är det tillräckligt mycket jobb med ett vanligt barn för de flesta föräldrar. Att sköta ett med downs lär ta större delen av dygnet i anspråk

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon