Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kändisarnas kunskap, på spåret
          titti49zon6
          Inlägg 27-12-2009, 09:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 009
          Medlem nr: 5 169

Det verkar vara dåligt med kunskaperna om norra Sverige bland kändisarna som är med programmet
          " På spåret". Såg just reprisen och dom såg ju inte att dom passerade på E4:an förbi vårt hus och att
          byn och huset där fredsfördraget skrevs 1809 (jag bor bara en liten bit därifrån) ligger ca 7 km från metropolen Kalix giggle.gif
          Det är ju dock en hel del kändisar som kommer härifrån eller har varit verksamma här
          Hm, Örnsköldsvik var nog det närmaste dom kunde tänka sig förutom Alexandra som bara visste att Luleå låg nära Kallax.
          Dom verkar däremot kunna betydligt mer om mer exotiska platser och världsmetropoler

--------------------
          Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Aqvakul
          Inlägg 27-12-2009, 09:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Men visst var de extremt okunniga i fredags. Björn Ranelid är dessutom extremt jobbigt självupptagen. (Stjärnorna på slottet igår gick fett bort.)

Fast du har säkert rätt. Som geografilärare så har jag upptäckt att våra vuxna elever har betydligt bättre kunskaper vissa delar av världen (främst populära turistmål) än man har om Sverige,

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2009, 10:17
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag tycker norrlands geografi är lättare än södra sveriges, städerna ligger ju någorlunda glest där uppe. Svårast är nog att placera ut samhällena i Småland. Jönköping, Kalmar och Växjö går väll bra men att hålla isär Eksjö, Nässjö, Gislaved och alla dom där är inte lätt confused.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-12-2009, 10:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

http://www.youtube.com/watch?v=s9sApYtZn2o

Den nuvarande dommaren visar sina framfötter!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-12-2009, 10:39
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Huggorm @ 27-12-2009, 10:17) *
          Jag tycker norrlands geografi är lättare än södra sveriges, städerna ligger ju någorlunda glest där uppe. Svårast är nog att placera ut samhällena i Småland. Jönköping, Kalmar och Växjö går väll bra men att hålla isär Eksjö, Nässjö, Gislaved och alla dom där är inte lätt confused.gif

Jo, men du vet ju att de ligger i Småland åtminstone - därmed skiljer du ut dig klart positivt!

--------------------

zon 1

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-12-2009, 11:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag tycker nog att Norrlands geografi är svårare för jag kan inte relatera till alla orter i norr när jag knappt varit norr om Stockholm själv.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-12-2009, 15:46
          Länk hit: #7

Moderator

CITAT (Markus_H @ 27-12-2009, 11:50) *
          Jag tycker nog att Norrlands geografi är svårare för jag kan inte relatera till alla orter i norr när jag knappt varit norr om Stockholm själv.

Det där är en viktig sak. Att peka ut städer på en karta som man gjorde i skolan ger inga bestående kunskaper. Man måste nästan besöka platserna så man har något att relatera till, då blir dom mycket lättare att minnas.

Citera
          Piccante
          Inlägg 27-12-2009, 17:24
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Huggorm @ 27-12-2009, 15:46) *
          Det där är en viktig sak. Att peka ut städer på en karta som man gjorde i skolan ger inga bestående kunskaper. Man måste nästan besöka platserna så man har något att relatera till, då blir dom mycket lättare att minnas.

Absolut, jag vet ganska hyfsat var många städer ligger som jag egentligen inte har besökt men åkt igenom med bil eller tåg. Platser man aldrig besökt eller ens varit nära förblir diffusa.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Berith
          Inlägg 28-12-2009, 06:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Håller med Aq att Ranelid är skitjobbig. Stackars Charles försöker ju iaf komma fram till några svar. Och den där andra mannen som tydligen var professor var ju också helt borta.

Programledarna är helt ok, även om Luuk är ganska stel.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          LasseB
          Inlägg 28-12-2009, 07:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Är det månne en generationsfråga?

Fram till sena 40-talister är KUNSKAP guld värd.
          Numera är socialt beteende och smartness viktigare.

Kanske är SVT intresserad av et generationsbyte i samband med programledar/dommar bytet.
          Mindre kunniga deltagare = mer folkliga =kan lika lite som gemene man och ingen i tvsoffan behöver känna sig mindre vetande

Citera
          Motti
          Inlägg 28-12-2009, 22:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Eftersom jag är småläning så är det lätt som en plätt med småland flirting.gif bor i Nässjö nu och har bot och jobbat både i Värnamo Jönköping och Nässjö och nu mer bor jag i Nässjö som sakt.Men visst var de ovanligt dåliga på Norrland i "på spåret"men de flesta tror nog att allt historiskt hände i Stockholm av någon annledning.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-12-2009, 17:13
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

I mellanstadiet hade jag en lärarinna som verkligen kunde lära ut. Hon hade sina knep när det gällde städer exempelvis. Det gällde inte bara att rabbla, utan hon la till en melodi som gjorde att det fastnade. Därför kan jag efter nära 50 år fortfarande rabbla städerna i Västmanland: Sala Västerås Köping Arboga Nora Lindesberg. Dalarna: Falun Säter Hedemora Avesta och Ludvika, Borlänge. Anledningen till att Borlänge kom på slutet så där var att den blev stad först 1944, ramsan var alltså äldre. Hon nötte även in multiplikationstabellerna så dom fortfarande sitter. Annars var hon ganska vimsig men snäll. Hon hette fö Astrid Marcus, rip.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 12-03-2010, 09:39
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Berith @ 28-12-2009, 06:38) *
          ---
          Programledarna är helt ok, även om Luuk är ganska stel.

Final i kväll på På spåret och det blev bättre än vad jag befarade efter dom inledande programmen.

Tycker nog att Luuk har mjuknat och kan absolut tänka mej att både han och Lindström kör fler omgångar.

Ikväll hejjar jag på Helen Benno och han den där som jag inte kommer ihåg vad han heter. Han med kaffe latte och kaffe annat och morotsjuice och stor eller liten... g.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-03-2010, 09:55
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

kan vara som någon nämnt en anpassning för en ny generation. Är född 80 och vi gick igenom precis som dagens barn alla län och större städer, sjöar o dylikt men sen är det nog mer intresse som avgör om man tycker det är viktigt att kunna en massa städer o byar i Sverige, personligen tycker jag nog att det räcker med de större städerna och historiskt viktiga städerna för annars blir det nog överkurs. Finns viktigare saker att lägga krutet på i grundskolan.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-03-2010, 11:19
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2009, 17:13) *
          I mellanstadiet hade jag en lärarinna som verkligen kunde lära ut. Hon hade sina knep när det gällde städer exempelvis. Det gällde inte bara att rabbla, utan hon la till en melodi som gjorde att det fastnade. Därför kan jag efter nära 50 år fortfarande rabbla städerna i Västmanland: Sala Västerås Köping Arboga Nora Lindesberg. Dalarna: Falun Säter Hedemora Avesta och Ludvika, Borlänge. Anledningen till att Borlänge kom på slutet så där var att den blev stad först 1944, ramsan var alltså äldre. Hon nötte även in multiplikationstabellerna så dom fortfarande sitter. Annars var hon ganska vimsig men snäll. Hon hette fö Astrid Marcus, rip.

Jag lärde mig rabbla alla Bibelns böcker - till vad nytta? May Nilson R.I.P

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-03-2010, 15:28
          Länk hit: #16

Moderator

CITAT (Aqvakul @ 12-03-2010, 11:19) *
          Jag lärde mig rabbla alla Bibelns böcker - till vad nytta? May Nilson R.I.P

Det slapp vi, men däremot fick vi lära oss en massa om ordklasser, verb, pluskvamperfekt, infinitiv och allt det där - till vilken nytta? Rune Andreasson still going strong förmodar jag.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 12-03-2010, 16:30
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Huggorm @ 12-03-2010, 15:28) *
          Det slapp vi, men däremot fick vi lära oss en massa om ordklasser, verb, pluskvamperfekt, infinitiv och allt det där - till vilken nytta? Rune Andreasson still going strong förmodar jag.

Ja gud vad man nötte dessa ordklasser, det var allt vi gjorde i svenska i fyra år nästan, 7,8,9 o första året på gymnasiet till slut blev man ordblind totalt för samtidigt började man med samma sak i engelskan och tyskan...Dürch für gegen ohne om=ackusativ aus auser bei gegenuber mit nach seit von zu var dativobjekt.....

Citera
          Ralf
          Inlägg 12-03-2010, 21:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

GRATTIS Johanna Koljonen och Marcus Birro!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 12-03-2010, 21:11
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Ralf @ 12-03-2010, 21:09) *
          GRATTIS Johanna Koljonen och Marcus Birro!

En härlig spännande och roande final! tummenupp.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 12-03-2010, 21:30
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Måste säga att jag är förvånad över Birros medverkan i kostym vit skjorta och slips med tanke på hans politiska åsikter,en ordbajsare av rang som är emot allt vad som har med Borgelighet att gör,kan det ha med inkomsterna att göra eller att han nu mer lever ett Svenssonliv med hög inkomst ?Ja man undrar ju.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-06-2025, 08:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon