CITAT (*Stintan* @ 03-01-2010, 10:06)

Åker inte längre skidor men mina skidor som numera är förpassade till garaget är vallningsfria. Dom funkar bra men det är lite trögare att åka på dom än ett par bra vallade. Det blir aldrig lika bakhalt men som sagt blir inte glidet riktigt lika bra som på konventionella. Tyckte jag iallafall men dom fungerade bra ändå. Skidorna är ganska smala och det tror jag är en vanesak bara. Ska man spåra så är det nog bättre med bredare annars så funkar smala skidor även till breda fötter.
Tack Stintan för ditt svar
Minns du vilken valla man skall ha i trampet? Har ett minne av att vi brukade ha valla för ett snäpp varmare än den vi vallade hela skidorna med.
Jag minns inte heller hur lång bit man skall valla i trampet. Igår var det emellertid så att när jag lyfte på skidorna så satt det 4 cm snö på hela den biten där jag vallat. Bord nog ta blå valla i trampet istället. Glidytorna vallar jag inte eftersom det är plastskidor.
Jag har smala plastskidor. Det är skidskorna som tar emot. Den nya sorten som sitter på ett spår på skidorna är rundare framtill. Problemet med mina breda fötter är att jag har svårt att hitta skidskor som inte klämmer. Är de lagom på bredden så blir de alldeles för långa.