Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sparar ni på elen?, För miljöns skull?
          Christa
          Inlägg 08-01-2010, 17:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Nu har de startat oljekraftverk för att producera el. Det är alltså ännu viktigare än vanligt att spara el för miljöns skull.

Jag har aldrig tänt ljuset i rum där jag inte vistas. Nu när det är kallt drar jag ner temperaturen och i sovrummet är det rätt kallt. Är dock helt ok att ta på sig ordentligt tycker jag.

Sparar ni el? Tänker ni på att det ni gör påverkar vår livsmiljö?

Redigerat av Christa: 08-01-2010, 17:07

Citera
          7 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Gunilla T
          Inlägg 08-01-2010, 17:11
          Länk hit: #2

Gäster

Ja, självklart..

Citera
          hattstugan
          Inlägg 08-01-2010, 17:54
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Har bytt ut alla lampor till lågenergi för nåt år sedan och innetemperaturen håll låg och även det har jag gjort i flera år!!!
          Källsorterar alla sopr oxå!! Gör ni?

Citera
          Uggi
          Inlägg 08-01-2010, 18:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 711
          Medlem nr: 19 305

Ja vi är noga med att källsortera.
          Spara på elen, ja nu har vi slängt ut granen och tagit bort elljusstakar samt minskat ned på belysningen.
          Inte mycket men alltid något.

--------------------

Citera
          Nauti
          Inlägg 08-01-2010, 18:24
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Passande tidpunkt för tråden. Jag kom just hem efter att ha suttit och väntat på min flickvän och sett massvis av folk öppna dörrarna med en sådan där tryckknapp så att dörrarna öppnar sig av sig själva.

Det hade inte varit det minsta konstigt om de hade varit gamla, haft saker i händerna eller på något annat vis haft någon anledning till att öppna dörrarna med knappen. Men det var unga friska människor, som dessutom var på väg till en träningslokal för att träna. Sådant tycker jag är helt meningslöst slöseri med ström när det gäller fullt friska människor som är kapabla till att öppna dörrar själva. Ja, jag kan haka upp mig på sådana smådetaljer tongue.gif

Som svar på frågans titel så försöker jag att effektivisera så mycket som möjligt, jag ser ingen anledning till att man inte skulle göra det. Jag känner mig mer eller mindre tvungen p.g.a. att jag är fast med ett kasst elbolag så länge jag bor i den här lägenheten då det jag betalar hyresvärden för elen och det är den som bestämmer elavtalet.

Redigerat av Nauti: 08-01-2010, 18:26

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Christa
          Inlägg 08-01-2010, 18:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Nauti @ 08-01-2010, 18:24) *
          Passande tidpunkt för tråden. Jag kom just hem efter att ha suttit och väntat på min flickvän och sett massvis av folk öppna dörrarna med en sådan där tryckknapp så att dörrarna öppnar sig av sig själva.

Det hade inte varit det minsta konstigt om de hade varit gamla, haft saker i händerna eller på något annat vis haft någon anledning till att öppna dörrarna med knappen. Men det var unga friska människor, som dessutom var på väg till en träningslokal för att träna. Sådant tycker jag är helt meningslöst slöseri med ström när det gäller fullt friska människor som är kapabla till att öppna dörrar själva. Ja, jag kan haka upp mig på sådana smådetaljer tongue.gif

Som svar på frågans titel så försöker jag att effektivisera så mycket som möjligt, jag ser ingen anledning till att man inte skulle göra det. Jag känner mig mer eller mindre tvungen p.g.a. att jag är fast med ett kasst elbolag så länge jag bor i den här lägenheten då det jag betalar hyresvärden för elen och det är den som bestämmer elavtalet.

Håller med dig om dörrarna. Det hinner ju blåsa ut mer värme då de står mer och längre öppna än om man öppnar själv.

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-01-2010, 18:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Spara el både för ekonomin och miljöns skull. Försöker byta alla lampor successivt till lågenergi.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          mojan
          Inlägg 08-01-2010, 18:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Ja, nu när det är så kallt och man producerar el med olja så försöker jag dra ner på användningen.
          (Inte lätt när resten av familjen tänder där jag precis släckt, vill ha något tvättat när jag just kört full maskin osv. rtfm.gif )

Sopsorterar gör väl alla nu för tiden??? yes.gif Eller?

--------------------
          Zon 3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-01-2010, 19:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Elsparar mest för plånbokens skull fast inga överdrifter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gnon49
          Inlägg 08-01-2010, 19:34
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Brukar alltid spara på elen, men nu har jag nästan slut på veden och elementen går för fullt. Måste ha en vedreserv ifall elen går. Stänger däremot av ett element till natten, så lite kyligt är det på morgonen. Just nu kl 19 är det -18 grader ute så vasd skall man göra? Totalt förbrukar jag inte särskilt mycket el över året. Men så fort det blir varmare och risken för elavbrott minskat så får vedspisen bekänna färg igen.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Hej igen
          Inlägg 08-01-2010, 19:34
          Länk hit: #11

Gäster

Nej ... inte för miljöns skull

Citera
          Nauti
          Inlägg 08-01-2010, 19:35
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Christa @ 08-01-2010, 18:30) *
          Håller med dig om dörrarna. Det hinner ju blåsa ut mer värme då de står mer och längre öppna än om man öppnar själv.
          Ja, det tänkte jag också på. Det drar ju in en massa kalluft när de skall stå där och vara öppna helt i onödan sad.gif

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          sommarhumla
          Inlägg 08-01-2010, 19:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 153
          Medlem nr: 18 530

Har bytt till lågenergilampor, dragit ner på värmen. Svalt i huset, men jag har märkt att mina växter mår mycket bättre än när elementen står och sprutar värme.

--------------------
          ------------------------------------
          "Gör aldrig samma misstag två gånger, såvida det inte lönar sig"
          (Mae West)

peter pan.gif
          blaratta.gif

Citera
          Nauti
          Inlägg 08-01-2010, 19:39
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (gnon49 @ 08-01-2010, 19:34) *
          Just nu kl 19 är det -18 grader ute så vasd skall man göra? Totalt förbrukar jag inte särskilt mycket el över året. Men så fort det blir varmare och risken för elavbrott minskat så får vedspisen bekänna färg igen.
          Isolera bättre. Jag tänkte har planer på att sätta upp bubbelplast för fönstren, fönsterkarmar och sådant har jag redan kollat och de var ganska bra tätade redan. Det finns nog mycket småsaker man kan göra som förbättrar helheten.

Senaste investeringen vi gjorde för att spara el var en vattenkokare, nästa steg skall bli en tryckkokare så att jag kan koka upp den mängd vatten som behövs i vattenkokaren och koka det som behövs en kortare tid i tryckkokaren smile.gif

CITAT (sommarhumla @ 08-01-2010, 19:37) *
          Har bytt till lågenergilampor, dragit ner på värmen. Svalt i huset, men jag har märkt att mina växter mår mycket bättre än när elementen står och sprutar värme.
          Vi hade kring -16°C när det var som kallast utomhus, det såg jag att en del av växterna inte trivdes så bra med :/ Men samtidigt så blir det ju lägre luftfuktighet när man tar in kall luft och värmer upp den så det borde inte växterna heller trivas med.

--------------------

Citera
          aanderss
          Inlägg 08-01-2010, 19:40
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

ja vi har jordvärme

Citera
          ninnisky
          Inlägg 08-01-2010, 19:48
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Sparar - ja, det blir både ja och nej -- men absolut inte på den el som behövs för uppvärmning till en normal temperatur i husets väsentliga delar = +20 grader.

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          herkules
          Inlägg 08-01-2010, 19:51
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag har sparat på el sedan mitten på sjuttiotalet, trodde det satt i ryggmärgen på folk.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 08-01-2010, 21:37
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag köper el från ett bolag som bara har miljömärkt el från förnyelsebara energikällor. Det har jag valt för miljöns skull.

Jag sparar el för miljöns skull och även för plånbokens skull.

Hoppas fler sparar extra mycket nu när oljekraftverket ska dras igång på måndag.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Hej igen
          Inlägg 08-01-2010, 22:16
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (ninnisky @ 08-01-2010, 19:48) *
          Sparar - ja, det blir både ja och nej -- men absolut inte på den el som behövs för uppvärmning till en normal temperatur i husets väsentliga delar = +20 grader.

jag vill ha 24 - 25° dagtid ... natt, numera ca 18° ...
          vi kör extra elelement de gånger den vanliga elementvärmen inte räcker till.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 08-01-2010, 22:31
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Tänker på hur sårbara vi är i detta kalla fosterland. Sabotage mot våra energikällor som förser oss med el vore katastrofalt -fear-.gif

Citera

7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 13:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon