|
Dricker ni te, påsar eller löste? |
|
|
|
03-02-2010, 23:26
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
På morgonen finns inget alternativ till påste, då ska det gå fort. Liptons svarta Earl greypåsar får det bli. I sånt te måste jag också ha en 1/2 tesked honung annars vaknar jag inte, köper honung hos en lokal biodlare här i byn. Trekantspåsar har jag alltid hemma, blå bär är nog favoriten. Gillar även det vita tet i dom påsarna. Dom och löste sötar jag inte alls. Löste ja det blir mest säsong, kanelte på hösten, glöggte till jul, somriga smaker som jordgubb, m.m. på sommaren. Impulsköper också mkt som jag tycker ser läckert ut. Hostar jag gör jag te på lakritsrot, köper torkade och det är oslagbart både dämpar och främjar upphostning i en bra kombination. Handlar det och löste när jag beställer kryddor på Borgeby. Men kan även handla på andra ställen.
Torkar också mkt blad o örter som jag kan brygga te på. Rosmarin o rönnbär t.ex. blir urgott.
--------------------
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
03-02-2010, 23:46
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Hej Netaave!jag kör enbart med löste ,hittade ett kanon Te på Invandrarhyllorna (dom hyllorna där specialgrejer för våra invandrare finns) på Willys,kanon kavlitet alltså hela torkade teblad ,tet kommer ursprungligen från Ceylon men det står på Arabiska på paketen,pröva det om du kommer över det jätte gott och mycket billigare än tex Koinor.
|
|
|
|
|
04-02-2010, 00:07
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
Liptons svart Earl Grey-påsar har vi alltid hemma. Ett gott baste. Sen har vi nästan alltid ett lösviktste hemma också och det varierar väldigt vad det är för sort. Köpt hem grönt te med smak av citron och ingefära men inte öppnat det än. Likaså har jag rött te hemköpt. Jag försöker lära mig tycka om lite annat än det vanliga, ibland går det bra och ibland flyttar teet hem till våra kompisar. De tycker om alla möjliga slags teer. Varje kväll är det ju så gott med en mugg te och en liten surdegssmörgås till det eller knäckemacka (eller två,tre...  ) Vår testund är nästan helig på kvällen Tillägg: liten svätt mjölk och sen när temuggen är drygt halvfull tar jag en ½ bit av råsockerbitarna och dricker sen på bit upp resten av teet. Samma procedur varje kväll
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
04-02-2010, 00:13
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
Jag dricker alltid tee på morgonen har en kaffebryggare som är min teebryggare och det är löstee grönt tee med citron, så brygger jag hela kannan och så måste det vara en citronskiva till. Sedan häller jag på mer vatten så jag dricker väl enligt kaffemätaren ca 15-20 koppar, sedan dricker jag inget mer tee den dagen. Samma visa nästa morgon.. Men jag har påsar hemma om någon kommer och vill ha tee så blir det en påse går ju inte att brygga en hel kanna för en kopp och så har jag en jättestor härlig teekopp.
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2010, 00:20
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (Motti @ 03-02-2010, 23:46)  Hej Netaave!jag kör enbart med löste ,hittade ett kanon Te på Invandrarhyllorna (dom hyllorna där specialgrejer för våra invandrare finns) på Willys,kanon kavlitet alltså hela torkade teblad ,tet kommer ursprungligen från Ceylon men det står på Arabiska på paketen,pröva det om du kommer över det jätte gott och mycket billigare än tex Koinor. Ska kolla efter det
--------------------
|
|
|
|
|
04-02-2010, 03:17
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
Lösté för det mesta. Helst det-där-på-Willys-som-Motti-skrev om till vardags. Ibland, när man är sugen på lite variation, blir det något smaksatt lösté - svart, grönt eller rooibos. För egen del så är Lapsang storfavorit, men mannen gillar det inte (så det får jag ha för mig själv  ). Till sommaren ska jag skörda massor av svartvinbärsblad! Hallonblad också - hälsosamt men inte så gott (smakar mest hö tycker jag). Får inte glömma blåbärsblad *mumlar för mig själv*
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
04-02-2010, 06:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
För några år sedan jobba jag i en butik som sålde löste, då fick jag lära mig av leverantören som höll i kurser att löstet kommer från handplockade blad på den översta delen av plantan, teplantan blir i naturliga fall ett tvåmeters-träd, men odlarna håller dom i buskform för att nå bladen, busken får ge skörd under en begränsad tid, när busken har givit vad den kan, så tar dom skördetröskeln och kör över allt... det är det som hamnar i tepåsarna, bark, grenar och allt... Dom flesta som använder löste, tar oftast för mycket... Det räcker med en tesked löste till att göra en hel kanna te (yrkes hemlighet  ) Det gröna teet är känsligast för "fel" temp på vattnet det ska helst ligga på 70 grader och bryggas mellan 30 sekunder till upp till max två minuter brygger man det längre har teet en förmåga att bli beskt, så sa leverantören...men man får ju prova sig fram till vad man själv tycker  . Samma gäller svart te men det kan klara temperaturer upp till 80 grader, det är dom beska "ensymerna" som "spricker" i för hög temp, men är man van att dricka sitt te från 100 grader så gör man det  ... Det svara teet blir oxå beskt av att bryggas för länge, kaffedrickare har en förmåga att brygga te alldeles för länge... i tron att det ska bli starkare, men det blir bara beskare... Det röda teet innelåller inte dom beska "ensymerna" som finns i grönt och svart te, (svart och grönt te kommer från samma buske medans det röda är en annan sort/en annan buske) det röda teet kan man brygg i upp till 10 min om man vill och få riktigt gott  (jag är kaffedrickare) Iste på rött te är super gott  Då tar jag tre till fyra teskedar till en kanna, låter det svalna med några myntablad i och massor med socker  oftast gör jag det på Rooibus jordgubb/persika. Någon som har provat vit te? Jag fick smaka på en av kurserna, smakar ljummet vatten = ingenting!!! och kostar 200 kr per hg  . Vitt te kommer från det alldra yttersta bladet och "special" plockas, därför kostar det så mycket. Dela med mig lite av vad jag fick lära mig
|
|
|
|
|
04-02-2010, 06:56
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Jag hittade ett extremt gott te av ett visst märke, som jag inbillar mig har fler sådana goda sorter . Yogi heter märket tror jag och "Choco" heter smaken som jag gillar  Det teet skulle jag vilja tipsa om ifall ni hittar i hyllorna. Just den här smaken innehåller heller inget koffein alls vilket jag försöker undvika. Det är dessutom ekologiskt och även KRAV-märkt tror jag 
Redigerat av Nauti: 04-02-2010, 06:59
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
04-02-2010, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Jag tror att jag har löste av alla sorter som går (svart, rött, grönt, vitt och "telöst" fruktbaserat) i skåpet, faktiskt mest av penga och miljöskäl eftersom påste är så himla förpackat och mycket dyrare. Svart och grönt te före klockan fem, annars sover jag sämre. Inte många påsar längre, jag har köpt påsar man kan fylla på själv när jag har så många gäster att inte tekulorna räcker. Yogiteet har jag bara sett i påsar och jag är mycket förtjust i vad den nu heter som det är myckt ingefära i. Mjölk bara i svart utan smak, honung ibland i de andra och ja, jag håller med, det ska vara STORA temuggar
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
04-02-2010, 09:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Jag kör på löste i bodumpress, det blir bäst tycker jag  Sedan kan man ju hejvilt blanda i vad man vill innan man häller på vattnet
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
04-02-2010, 10:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Jag köper enbart löste och så fort jag ser någon sort jag inte har köper jag den. Mot slutet när det inte är så mycket kvar i mina burkar tömmer jag över resten i en burk så där finns alla sorter och många olika smaker. Plockar även örter och blad som jag torkar och det blir också en salig blandning. Om jag någon gång sötar mitt te gör jag det med lite honung.
Blomkronan, tack för all information!
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
04-02-2010, 10:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
Jag är också tedrickare sedan barnsben. Numera blir det dock rätt så mycket kaffe också.  Föredrar helt klart löste gjort i keramikkanna. Tycker att det blir absolut godast. Är inte så förtjust i smaksatta teer. Förutom de som är smaksatta med olika kryddor eller citrus. Dricker gärna örtte och andra teer som inte nödvändigtvis är gjorda på blad från tebusken. Godaste teet gör min morbror. Han har komponerat ett eget recept. Av svarta ej smaksatta sorter. Han köper de olika tesorterna i tebutiken och går sedan hem och väger upp och blandar. Allt efter sitt välbevarade hemliga  recept. Han värmer vattnet i en kastrull på spisen och inväntar noga exakt rätt ögonblick då han slår vattnet över tebladen i sin förvärmda tekanna. Och det blir så gott!!! CITAT (Nauti @ 04-02-2010, 06:56)  Jag hittade ett extremt gott te av ett visst märke, som jag inbillar mig har fler sådana goda sorter . Yogi heter märket tror jag och "Choco" heter smaken som jag gillar  Det teet skulle jag vilja tipsa om ifall ni hittar i hyllorna. Just den här smaken innehåller heller inget koffein alls vilket jag försöker undvika. Det är dessutom ekologiskt och även KRAV-märkt tror jag  Ja! Detta märke köpte jag också ofta under en period. Tack för påminnelsen Nauti! ...det finns en smak som heter "Cinnamon Spice" av detta märke som är fantastisk!
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
04-02-2010, 10:46
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
CITAT (blomkronan @ 04-02-2010, 06:41)  Någon som har provat vit te? Jag fick smaka på en av kurserna, smakar ljummet vatten = ingenting!!! och kostar 200 kr per hg  . Vitt te kommer från det alldra yttersta bladet och "special" plockas, därför kostar det så mycket. Om du ser på bilden här så finns Markattas vita te med äppelsmak med i mitten någonstans  , vilket är det enda vita te jag tyckt om. Milt och gott te i min smak. Tyvärr finns det inte på min ort, men ibland kommer man ju in till de lite mer civiliserade trakterna
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
04-02-2010, 13:18
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Löste hemma, English breakfest eller Yellow label, dead mouse the på jobbet, alltså påste.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
04-02-2010, 13:56
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Vi kompletterar kaffet med löste. Te har blivit en kvällsdryck och det får gärna vara smaksatt. Chai tex med en skvätt mjölk i är gott. Men vi överdoserar nog. Jag skall prova Blomkronans förslag med en tesked i stället för två.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
04-02-2010, 14:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
CITAT (blomkronan @ 04-02-2010, 06:41)  För några år sedan jobba jag i en butik som sålde löste, då fick jag lära mig av leverantören som höll i kurser att löstet kommer från handplockade blad på den översta delen av plantan, teplantan blir i naturliga fall ett tvåmeters-träd, men odlarna håller dom i buskform för att nå bladen, busken får ge skörd under en begränsad tid, när busken har givit vad den kan, så tar dom skördetröskeln och kör över allt... det är det som hamnar i tepåsarna, bark, grenar och allt... Det kan jag förstå, så illa som påste kan smaka när man är van vid löste. På konditorier (där jag sitter för ofta) frågar jag alltid efter löste även om jag ser att de bara har påsar. Inbillar mig att droppen kan urholka stenen. Dom flesta som använder löste, tar oftast för mycket... Det räcker med en tesked löste till att göra en hel kanna te (yrkes hemlighet  ) Det var en nyhet! Så det där med "en sked per kopp och en kopp för kannan" stämmer alltså inte? Ska pröva ikväll.
Någon som har provat vit te? Jag fick smaka på en av kurserna, smakar ljummet vatten = ingenting!!! och kostar 200 kr per hg  . Vitt te kommer från det alldra yttersta bladet och "special" plockas, därför kostar det så mycket. Har provat denna exklusivitet. Tycker inte att det är värt priset. Svart och grönt te, duger gott åt mig. Det röda har jag lite svårt för.Dela med mig lite av vad jag fick lära mig  Tack, blomkronan!
Redigerat av mojan: 04-02-2010, 14:06
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
04-02-2010, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Dricker nästan bara löste nuförtiden. Men allt påste smakar inte dead mouse tycker jag. CITAT (blomkronan @ 04-02-2010, 06:41)  ...Dom flesta som använder löste, tar oftast för mycket... Det räcker med en tesked löste till att göra en hel kanna te (yrkes hemlighet  ) Det gröna teet är känsligast för "fel" temp på vattnet det ska helst ligga på 70 grader och bryggas mellan 30 sekunder till upp till max två minuter brygger man det längre har teet en förmåga att bli beskt, så sa leverantören...men man får ju prova sig fram till vad man själv tycker  ... Nä usch, så svagt te vill inte jag dricka i alla fall. Blää när folk doppar en tepåse i varmt vatten i 1 sekund och sen kallar resultatet för te!  Svart te 100° och 5 minuter, brygger oftast bara en mugg åt gången och tar då kanske ½-1tsk (svårt att beskriva mängden) för en mugg. Har börjat dricka mer och mer grönt te, det får dra 4 minuter, och jag håller på att lära mig hur vattnet låter när det är 75-85° varmt vilket är vad jag har hört att det ska vara. Fast jag tycker att det blir minst lika gott med kokande vatten. Min favoritsort ska faktiskt dra 5-10 minuter, det sa hon i tebutiken, gäller just denna sort; och det är sant, det blir alldeles för svagt annars. CITAT (blomkronan @ 04-02-2010, 06:41)  Någon som har provat vit te? Ja, jag fick vitt te i påsar i julklapp, det var jättegott! Jag lät det dra i 4 minuter. Det var sånt rättvisemärkt så det var nog bra kvalité fast det var påste.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
04-02-2010, 15:56
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Nja en tesked till en hel kanna blir alldeles för dåligt enligt min smak ,jag vill ha starkt te inte blask och får jag inte te på morgonen så blir jag hysterisk  Jag kör i alla fall med en sked för koppen och en till kannan =en mugg som jag lärt mig av min släktings Indiske man. .
|
|
|
|
Meriona
|
04-02-2010, 21:19
|
Gäster

|
Jag har avskytt the till för ett par år sedan, då jag började dricka te efter lunchmaten. Varför vet jag inte, men jag var väl less på att balja i mig kaffe tre gånger om dagen. Och det blev pyramid-te i skogsbärssmak som blev favoriten.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|