Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Avknoppning, Privatisering
          lorentz
          Inlägg 04-02-2010, 17:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Är det någon som har sett en undersökning om privatiseringarna lönar sig ur ett samhällsekonomiskt perspektiv? (Med andra ord vi skattebetalare)
          Har försökt att googla men kan inte hitta något
          Varför jag undrar är den senaste privatiseringen av Apoteket där bla Medstop är en av aktörerna.
          Medstop är ett företag som är skrivet på Jersey och skattar inte i Sverige

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          gnon49
          Inlägg 04-02-2010, 17:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Konkurar apoteken om kunderna med olika prisbilder så måste det ju vara en vinst för samhället. Är väl lite för tidigt att sia om.Ett monopol brukar ju sällan vara till fördel för kunden.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-02-2010, 17:55
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det handlar inte bara om att dra in skatt. När det handlar om statliga bolag handlar det ofta om att stoppa tillskottet av skattemedel som krävs för att hålla verksamheten igång. Kan man genom privatisering vända skatteförlust till skattevinst är det ju en dubbel vinst, men annars är även en enkel vinst bättre än ingen alls

Redigerat av Huggorm: 04-02-2010, 17:55

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-02-2010, 18:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Apoteket AB har gått med rejäl vinst - 847 miljoner kronor, jan. - sept. 2009. Några skattemedel har alltså inte behövt tillskjutas, tvärtom. Att staten frigör kapital vid själva utförsäljningen, men om dessa pengar kan föräntas bättre någon annanstans vet väl ingen. Hurvida privatiseringen ökar produktiviteten så att varorna kan bli billigare vet vi inte heller. och om i så fall verkligen detta kommer konsumenterna till godo är högst osäkert. Avregleringen av elmarknaden har t.ex. absolut inte kommit konsumenterna till godo, men däremot berikat elbolagen.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-02-2010, 18:32
          Länk hit: #5

Moderator

När det gäller apoteket tror jag den ökade tillgängligheten är den största vinsten. Jag handlar oftast min mat efter åtta på kvällen för att slippa allt köande, och det är underbart att kunna köpa apoteksvaror på samma gång då

Citera
          herkules
          Inlägg 04-02-2010, 18:43
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 18:32) *
          När det gäller apoteket tror jag den ökade tillgängligheten är den största vinsten. Jag handlar oftast min mat efter åtta på kvällen för att slippa allt köande, och det är underbart att kunna köpa apoteksvaror på samma gång då

ökad tillgänglighet torde vara den ENDA vinsten med att sälja ut apoteken.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-02-2010, 18:51
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Tillgängligheten kommer inte o gälla alla
          Har kamrat som bor i ort med eget apotek o 4500 anställda. Det apoteket kommer troligtvis att läggas ner.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-02-2010, 18:56
          Länk hit: #8

Moderator

CITAT (Ralf @ 04-02-2010, 18:51) *
          Tillgängligheten kommer inte o gälla alla
          Har kamrat som bor i ort med eget apotek o 4500 anställda. Det apoteket kommer troligtvis att läggas ner.

Ja, för apoteket klarar väll inte konkurrensen från butikerna...

Men 4500 anställda, menar du inte invånare eller har ni ett ovanligt stort apotek där? I såna fall kan jag förstå att dom har svårt att klara sig, lönekostnaderna torde vara enorma

Citera
          Gåsis
          Inlägg 04-02-2010, 19:09
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Baksidan med apotekets privatisering är att alla apotek inte är skyldiga att hålla fullsortiment. Visst är det bra att kunna köpa alvedon på butiken men jag skulle vara gladare om apoteket hade min livsviktiga medicin på lager. Jag har redan på mitt jobb varit med om att man inte kunnat få tag i sin medicin för att den inte är vanlig, vi har få apotek där jag bor och bara ett fullsortimentsapotek. Det med sämsta öppettiderna.

/Åsa

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-02-2010, 19:12
          Länk hit: #10

Moderator

CITAT (Gåsis @ 04-02-2010, 19:09) *
          Baksidan med apotekets privatisering är att alla apotek inte är skyldiga att hålla fullsortiment. Visst är det bra att kunna köpa alvedon på butiken men jag skulle vara gladare om apoteket hade min livsviktiga medicin på lager. Jag har redan på mitt jobb varit med om att man inte kunnat få tag i sin medicin för att den inte är vanlig, vi har få apotek där jag bor och bara ett fullsortimentsapotek. Det med sämsta öppettiderna.

/Åsa

Har du ovanlig medicin som är viktig för dig är det nog inte dumt att vara ute i god tid och beställa så du är säker på att den finns när du behöver den

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-02-2010, 19:16
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 19:12) *
          Har du ovanlig medicin som är viktig för dig är det nog inte dumt att vara ute i god tid och beställa så du är säker på att den finns när du behöver den

Rätt tänkt - men tänk om jag ordinerats en ny medicin som jag behöver akut?

Mmin kvalificerade gissning är att vi kommer att få fler apotek i de större städerna, medan servicen på de mindre orterna kommer att försämras.

--------------------

zon 1

Citera
          Gåsis
          Inlägg 04-02-2010, 19:17
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jo, visst är det så men i det här fallet gällde det en patien som legat på sjukhus, blev utskriven men inte fick tag i rätt antibiotika och därför kom tillbaka med blodförgiftning. Inte så lätt med framförhållning då.

/Åsa

Citera
          Huggorm
          Inlägg 04-02-2010, 19:22
          Länk hit: #13

Moderator

Är det verkligen kris så kör dom dig med ambulans till en plats där du kan få medicinen. I annat fall går det nog att få den skickad via post, eller så får man väll ta en tur in till storstan. Eller så kan någon butik på orten agera ombud för apoteket, och vidarebefodra medicinen. Så har det länge fungerat med systembolagen på många småorter, och även apoteken om jag inte minns fel.

Citera
          lorentz
          Inlägg 04-02-2010, 19:23
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Rättning i leden ............ nu var det frågan om någon har sett en utvärdering av frågan

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 04-02-2010, 19:26
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (lorentz @ 04-02-2010, 19:23) *
          Rättning i leden ............ nu var det frågan om någon har sett en utvärdering av frågan

Tyvärrr tror jag att det är svårt att få fram en "objektiv" utvärdering, då frågan är så politiskt kontroversiell..

Den ena sidan vill privatisera till varje pris, medan motparten tar den motsatta positionen. Båda sidor argumenterar för sin linje med alla till buds stående medel...

--------------------

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-02-2010, 20:55
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Huggorm @ 04-02-2010, 18:56) *
          Ja, för apoteket klarar väll inte konkurrensen från butikerna...

Men 4500 anställda, menar du inte invånare eller har ni ett ovanligt stort apotek där? I såna fall kan jag förstå att dom har svårt att klara sig, lönekostnaderna torde vara enorma

4500 invånare, ca 1 timmes bussresa åt de olika centralorterna

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Carl
          Inlägg 05-02-2010, 09:21
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Tror själv inte på iden att sälja Apoteken till den privata sektorn. Ett skäl är att det blir svårare att Köpa in till bra priser om man splittar upp verkasamheten. Vilket kan leda till högre priser. Ser man i mina ögon så bor jag i Höganäs finns bara ett Apotek inte åker jag in till Helsingborg och handlar.

Recepten går numera via datorn vilket innebär att alla aktörer måste ha samma dator system för det ska fungera. För att man ska få konkurans så måste man ha många fri aktörer som spelar inte som nu bara 2-3 till. Se på elmarknaden där steg priserna med ett par hundra procent när den släpptes fri

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 05-02-2010, 09:34
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Carl @ 05-02-2010, 09:21) *
          Tror själv inte på iden att sälja Apoteken till den privata sektorn. Ett skäl är att det blir svårare att Köpa in till bra priser om man splittar upp verkasamheten. Vilket kan leda till högre priser. Ser man i mina ögon så bor jag i Höganäs finns bara ett Apotek inte åker jag in till Helsingborg och handlar.

Recepten går numera via datorn vilket innebär att alla aktörer måste ha samma dator system för det ska fungera. För att man ska få konkurans så måste man ha många fri aktörer som spelar inte som nu bara 2-3 till. Se på elmarknaden där steg priserna med ett par hundra procent när den släpptes fri

Nej, det begränsade antalet aktörer och beroendet av samma infrastruktur gör att det inte blir särskilt effektiv konkurrens. Små aktörer är närmast uteslutna.

--------------------

zon 1

Citera
          Carl
          Inlägg 05-02-2010, 10:01
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Däremot tycker jag att det är bra enkla läkemedel för säljar lite vars stans. Näsdroppar magnecyl osv. Men det hade inte kräft en total avreglering för det!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-02-2010, 10:13
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag tycker att det är helt åt fanders att privatisera allt. Den här gången apoteken. En väl fungerande apoteksverksamhet är livsviktigt för många människor. Att tillgängligheten skulle öka och medicinen bli billigare tror jag inte ett dugg på. Har någonting hittills blivit billigare och bättre för konsumenten genom privatisering av statliga bolag? Apoteket är ju inte precis ett förlustbolag utan genererar årligen rätt mycket pengar till statskassan. Tycker att det verkar mer en principsak än att tänka på vad som är bäst för medborgarna att privatisera så mycket som möjligt.

Apoteksombud har det ju funnits i många år på många mindre orter så att man smidigt kunnat hämta ut sin medicin eller köpa hostmedicin och magnecyl på ICA eller Konsum. Vad kommer att hända med dessa?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 10:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon