Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växthus inomhus, När man inte har balkong eller trädgård
          Tusentack
          Inlägg 08-02-2010, 09:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 27 829

Hej!

Jag vill ha ett växthus i min lägenhet. Problemet är att jag varken har balkong eller trädgård, och inte alltför stor plats. I växthuset vill jag odla i första hand kryddor, men även, om fina tips kommer in, andra växter som kan vara lämpliga till matlagning.

Har kollat runt lite i olika affärer efter lämpliga lösningar men hittar inte riktigt nåt bra. Nån som kan ge mig tips på var man kan hitta ett växthus i lämplig storlek (eller typritning på ett fungerande så att man kan bygga själv) samt vad jag med fördel bör odla?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 12)
          rosita
          Inlägg 08-02-2010, 16:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Jag har ett akvarium till inneväxthus, ett som jag köpte billigt på Blocket. Tar inte så stor plats och det har även belysning, så det kan man placera var som helst i rummet.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Peztis
          Inlägg 08-02-2010, 17:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Sedan beror det ju lite på hur stor plats du har tänkt dig att det ska ta...
          Du kan ju ta en bokhylla och bygga om den, sätta ljus under hyllplanen. Du kanske kan ju kanske hitta ett vitrinskåp på Blocket som du kan ändra?

Tänk så vackert att ta bort några av hyllplanen i denna vitrin och fylla med växter: http://www.blocket.se/dalarna/Vitrinskap_2...m?ca=11&w=3

Eller denna: http://www.blocket.se/goteborg/Vitrinskap_...m?ca=11&w=3
          Nu blir jag ju sugen på att göra det själv! biggrin.gif
          Hade man ett sådant skåp så hade man ju kunnat ha alla frösådder uppe i huset. Fast, det är klart de gillar ju när det är lite svalare också...

Jag vet ju inte alls var du bor, jag bara kollade lite som hastigast på Blocket.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Tusentack
          Inlägg 08-02-2010, 17:12
          Länk hit: #4

Medlem

Akvarium och vitrinskåp...ni öppnar upp ett helt nytt universum för mig!

Lätt att få storhetsvansinne så där spontant...men för att ta ner mig på jorden igen, vad kan med fördel odlas i ett vintrinskåp?

Sallad? Annat ätbara tips?

Jag ska genast kolla om det kan bli aktuellt med vitrinskåp eller liknande...

Tusen tack för tipsen!

Citera
          Peztis
          Inlägg 08-02-2010, 20:11
          Länk hit: #5

Medlem

Om du odlar inomhus så måste du tänka på att du måste ha extraljus samt troligen även någon typ av luftfuktare. Den torra luften inomhus är en stor bov till dåliga växter och diverse kryp och elände!

De som odlar sådant man inte få odla (!) sätter ofta även till flaskor med jäst (,mäsk) för att förbättra luften för växterna.

Din plan är alltså att inne i en lägenhet (?) kunna driva upp t ex tomater och annat ätbart?

Basilika borde gå utmärkt, den är ju känslig och vill gärna stå skyddad.
          Inbillar mig att sallat kan vara lite kinkigare då den gärna vill gro när det är svalare. Fats jag har ju själv sått ruccolasallat inomhus i vinter. smile.gif
          Tomater? Du får nog själv hjälpa till med pollinering och jag skulle nog inrikta mig på en liten sort, en som inte blir flera meter lång.

--------------------

Citera
          Tusentack
          Inlägg 08-02-2010, 23:32
          Länk hit: #6

Medlem

Nja, kanske inte just tomater...känns som att de kräver en del plats och rum. Vill ju inte att lägenheten ska tas över av en odling. Kryddor är givet, men om det finns nåt mer ätbart man kan gå tips om att odla inomhus, vill jag inte gå miste om sådant.

Men jag har i alla fall fått en del uppslag som tål att tänkas på...

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-02-2010, 08:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

När jag bodde i en mörk lya på söder odlade jag orkidéer. Hade ett rum med växthusbelysning och luftfuktare... det var ganska coolt. Det går nog att odla det mesta inne, problemet är nog mest temperaturen som man bör kunna reglera. Kommer ihåg att min mormor hade en kompis som hade ett helt rum i sin lägenhet med perfekt temperatur så hon fick myrten att klara sig till och med (de vill ha ganska svalt). Så det går nog om man vill offra ett rum

Redigerat av skogstroll: 09-02-2010, 08:49

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Peztis
          Inlägg 09-02-2010, 14:29
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Tusentack @ 08-02-2010, 23:32) *
          Nja, kanske inte just tomater...känns som att de kräver en del plats och rum. Vill ju inte att lägenheten ska tas över av en odling. Kryddor är givet, men om det finns nåt mer ätbart man kan gå tips om att odla inomhus, vill jag inte gå miste om sådant.

Men jag har i alla fall fått en del uppslag som tål att tänkas på...

Det finns små plantor med tomater som ger rikligt, små busktomater...
          Basilika, krasse, persilja, timjan... det är nog bara att prova!

Timjan brukar dock vilja stå torrt så kanske du får ha en vitrin med högre fuktighet och en annan med lägre? biggrin.gif

Du måste ju berätta vidare hur ditt projekt fortlöper! Foton är skoj!

Redigerat av Peztis: 09-02-2010, 14:30

--------------------

Citera
          Tusentack
          Inlägg 10-02-2010, 10:32
          Länk hit: #9

Medlem

Ja, om det blir realitet, ska jag informera om detta. Om inte direkt, så i alla fall via följdfrågor och tips från er.

Tänker bara att ett vitrinskåp i trä kanske inte är så lämpligt? Hög luftfuktighet inte bra för träet? Eller kan man behandla insidan med nåt? Ett mindre vitrinskåp av glas (typ detolf på IKEA), kanske vore smartare? Problemet är bara att en sådan glashylla endast tål 6kg belastning. Väger inte fuktig jord, plantor och krukor mer än så om jag skulle fylla en sån hylla? Och tråkigt att det är mindre.

Jag antar också att jag behöver täta skåpet för bättre växtklimat? Jag kommer troligen behöva lampor och något form av fläkt för luftcirkulation?

Detta är mest undringar som jag hoppas få svar på...jag spånar vidare...

Citera
          Peztis
          Inlägg 10-02-2010, 15:59
          Länk hit: #10

Medlem

Målar du det med färg eller behandlar med olja så borde det nog hålla ett par år i alla fall. Tänk på att många växthus är ju byggda i trä och de håller ju länge, länge!
          Jag skulle nog inte täta det utan istället öppna dörrarna emellanåt för att cirkulera luft och/eller skaffa en liten fläkt.

Lampor måste du ha. Där är det en fråga om hur mycket pengar du vill lägga ned.
          Om man tar som exempel de vitrinskåp som jag länkade till så kan du sätta två lågenergilampor med så hög W som du hittar, de vanliga 7 och 9 W (eller vad nu motsvarigheten till glödlampors 40 och 60 W är) räcker inte långt.
          Eller så köper du lysrör och sätter ett under varje hyllplan att belysa det under.
          Sedan har du LED som är dyrare i inköp men som drar mindre energi.
          Det finns många som tycker och tänker om detta ämne!

Redigerat av Peztis: 10-02-2010, 16:01

--------------------

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 10-02-2010, 18:20
          Länk hit: #11

Gäster

Jeg er en af dem med LED-lys, og jeg er meget tilfreds med det.

Jeg kunne forestille mig at bruge nogle stykker af disse i et skab:

http://www.easygrowled.com/ProductDetail/t.../9/Default.aspx

De bliver ikke varme og er meget lette at montere i en almindelig lampe. Dog er lyset ikke velegnet til brug i et rum, hvor man opholder sig meget - det er stærkt rødt eller blåt, alt efter hvad man vælger af dioder...

Men planterne er glade for dem!

Hver af dem rækker til en overflade på 70 x 70 cm i 35-40 cm højde over planterne.

Citera
          Bassam
          Inlägg 10-02-2010, 21:32
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

inne kan du måla på träolja på grun att vanliga färge inhåller gift material.

OBS du kan använda vanliga ljusrör .

H :Bassam

Citera
          Solstorm
          Inlägg 11-02-2010, 16:03
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Akvarium är suveränt. Man kan ha ett lager grus i botten med vatten i. Då får man även upp luftfuktigheten. Just nu när det är så kallt ute så är det ruskigt torr luft inne.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 18:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon