Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tog inte i hand
          Carl
          Inlägg 09-02-2010, 09:48
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Tycker det är helt fel att i huvud taget i någon fall kan åberopa religösa skäl för sitt beteende!
          http://www.dn.se/sthlm/af-far-bota-for-dis...ering-1.1041290

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-02-2010, 09:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Instämmer, man skall ta seden dit man kommer. I Sverige hälsar vi genom att ta i hand, det gäller alla som bor här.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Carl
          Inlägg 09-02-2010, 10:02
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Tyvärr har denna dom öppnat för framtida liknande händelser: Vilket i mina ögon är helt fel. Tror också att icke fanatiska mulsimer får lida för detta. Religion är något som man sköter inom hemmets väggar eller i någon typ helgedom.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 09-02-2010, 10:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Som jag förstod det av arbetsförmedlingen så hade mannen som vägrat ta kvinnan i hand även ignorerat henne - det är ju diskriminering mot någon pga sitt kön, tycker kvinnan ska anmäla fallet till diskrimineringsombudsmannen.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-02-2010, 10:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Domslutet känns inte bra. Han fick ersättning för att han blev diskriminerad. Men detta hade ju i sin tur sitt upphov i att han själv diskriminerat. Är inte våra lagar om jämställdhet viktigare här i Sverige än att det kan åsidosättas av någon som hävdar en religiös övertygelse?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          gladepetter
          Inlägg 09-02-2010, 10:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Tragisk dom som drabbar övriga muslimer, som tagit seden dit de kommit. Socialdemokraten Nalin Pekul gick på som en stenkross i Aktuellt mot flummiga DO och ansåg att DO legitimerar män som kränker kvinnor med hänsyn till religionen. Nalin hävdade att detta är ingen religiös fråga utan makt från männen. Vem tar hänsyn till den drabbade kvinnan som mannen vägrade hälsa på?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-02-2010, 10:34
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (gladepetter @ 09-02-2010, 10:31) *
          Tragisk dom som drabbar övriga muslimer, som tagit seden dit de kommit. Socialdemokraten Nalin Pekul gick på som en stenkross i Aktuellt mot flummiga DO och ansåg att DO legitimerar män som kränker kvinnor med hänsyn till religionen. Nalin hävdade att detta är ingen religiös fråga utan makt från männen. Vem tar hänsyn till den drabbade kvinnan som mannen vägrade hälsa på?

Precis! tummenupp.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 09-02-2010, 10:34
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag måste säga att för mig är det ok att någon inte tar mig i hand om denne förklarar varför. Om skälet är exem eller religion kvittar.
          Men att ignorera någon för sitt kön är fel.

Citera
          Samsara
          Inlägg 09-02-2010, 10:38
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

CITAT (Carl @ 09-02-2010, 09:48) *
          Tycker det är helt fel att i huvud taget i någon fall kan åberopa religösa skäl för sitt beteende!
          http://www.dn.se/sthlm/af-far-bota-for-dis...ering-1.1041290

Jag tycker det är helt rätt, är man troende och vill "utöva" sin tro (inte extremt då) så har man rätt till det. Bara för att man har kommit till ett nytt land så visst man måste anpassa sig men man måste också kunna utöva sin religion och människor runt omkring måste skaffa sig en viss förstående för det.
          Om ni kommer ner till ett muslimsk land hade ni inte försökt anpassa er till deras sätt att leva? Hade ni inte känt er diskriminerade om ni inte hade fått utöva er religion så som ni ville?
          Alltså tycker jag det är helt rätt dömt, han ville inte ta i hand då det var emot hans reiligon och det måste Arbetsförmedlingen ha förstående för.

Oj, det kom några inlägg emellan

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-02-2010, 10:39
          Länk hit: #10

Medlem

Jag tror jag skall starta en religion som förbjuder mig att offra pengar i automater, för då kan jag parkera utan att betala.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-02-2010, 10:40
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Samsara @ 09-02-2010, 10:35) *
          Jag tycker det är helt rätt, är man troende och vill "utöva" sin tro (inte extremt då) så har man rätt till det. Bara för att man har kommit till ett nytt land så visst man måste anpassa sig men man måste också kunna utöva sin religion och människor runt omkring måste skaffa sig en viss förstående för det.
          Om ni kommer ner till ett muslimsk land hade ni inte försökt anpassa er till deras sätt att leva? Hade ni inte känt er diskriminerade om ni inte hade fått utöva er religion så som ni ville?
          Alltså tycker jag det är helt rätt dömt, han ville inte ta i hand då det var emot hans reiligon och det måste Arbetsförmedlingen ha förstående för.

Vi har lagar i Sverige för jämställdhet mellan män och kvinnor. Är inte de viktiga? Tyvärr så tror jag inte mannnens beteende har så mycket med religion att göra, utan mer handlar om mäns makt över kvinnor. Hans beteende uttryckte förakt mot kvinnor, vilket är allvarligt i ett land som hävdar jämlikhet mellan könen som en del av mänskliga rättigheter.

--------------------

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 09-02-2010, 10:41
          Länk hit: #12

Medlem

Jo, och när jag var i Tunisien när det var ramadan fick jag köpa och äta mat mitt på dagen fast det var ett ställe som inte var till turister. Jag fick den respekten att de gav mig mat fast det var fel mot deras religion, men rätt för min (icke)religion. Så länge man inte skadar någon med sin religionsutövande ska vi andra kunna acceptera det. Vem tar skada av att man inte tar i hand?

Citera
          Samsara
          Inlägg 09-02-2010, 10:42
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2010, 10:39) *
          Jag tror jag skall starta en religion som förbjuder mig att offra pengar i automater, för då kan jag parkera utan att betala.

tror inte domstolen dömer det som rimliga skäl att inte betala p-avgift. Tror dem också kommer frågaställa den nya religionen. Men vill man betala rättekostnaderna också så kan man göra så.

Citera
          Anma
          Inlägg 09-02-2010, 10:42
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 09-02-2010, 10:40) *
          Vi har lagar i Sverige för jämställdhet mellan män och kvinnor. Är inte de viktiga? Tyvärr så tror jag inte mannnens beteende har så mycket med religion att göra, utan mer handlar om mäns makt över kvinnor. Hans beteende uttryckte förakt mot kvinnor, vilket är allvarligt i ett land som hävdar jämlikhet mellan könen som en del av mänskliga rättigheter.

Muslimska kvinnor tar heller inte i hand på främmande män. Är det också makt över könen?

Citera
          Samsara
          Inlägg 09-02-2010, 10:45
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 09-02-2010, 10:40) *

Visst vi har jämställdhets lagar och dem är viktiga. Nu pratade jag allmänt om deras religion då jag tycker att många hackar på den, sen kan man ju fråga sätta den domen visst. Han kan ha varit nonchalant mot henne pga det du skriver. Men kanske dumt av arbetsförmedlingen att göra som dem gjorde? Bättre att hon kanske anmälde istället själv om hon kände sig diskriminerade?

Redigerat av Samsara: 09-02-2010, 10:47

Citera
          ängsvädd
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Anma @ 09-02-2010, 10:41) *
          Jo, och när jag var i Tunisien när det var ramadan fick jag köpa och äta mat mitt på dagen fast det var ett ställe som inte var till turister. Jag fick den respekten att de gav mig mat fast det var fel mot deras religion, men rätt för min (icke)religion. Så länge man inte skadar någon med sin religionsutövande ska vi andra kunna acceptera det. Vem tar skada av att man inte tar i hand?

Om det bara handlar om att inte ta i hand så tycker jag det är OK, men att IGNORERA någon pga sitt kön tycker jag är för dj-igt angry.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Gossen Ruda
          Länk hit: #17

Medlem

Man skall givetvis ta seden dit man kommer, här hälsar vi fritt mellan könen. Kommer man till muslimskt land är det närmast en förolämpning för en äkta man att vilja hälsa på frun, det ingår i deras kvinnoförtryck. Därför skall vi inte försöka tvinga oss till det. Men kommer dom hit får dom ändra sig eller stanna kvar hemma.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 09-02-2010, 10:53
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Anma @ 09-02-2010, 10:42) *
          Muslimska kvinnor tar heller inte i hand på främmande män. Är det också makt över könen?

Jag tror inte man ska hänga upp sig på själva hälsningen. Det handlar mer om att vissa muslimska män uppenbart visar att de föraktar kvinnor och behandlar dem som mindre värda. Detta ställer till rejäla problem när de får en kvinnlig lärare eller chef, men också gentemot kvinnliga arbetskamrater.

--------------------

zon 1

Citera
          Anma
          Inlägg 09-02-2010, 10:53
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (ängsvädd @ 09-02-2010, 10:45) *
          Om det bara handlar om att inte ta i hand så tycker jag det är OK, men att IGNORERA någon pga sitt kön tycker jag är för dj-igt angry.gif

Precis samma sa jag i mitt första inlägg i denna tråd. smile.gif

Citera
          gladepetter
          Inlägg 09-02-2010, 10:54
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem nr: 9 307

Jag tycker Nalin Pekgul har en bra och sund inställning. Det finns inte i den muslimska religionen att man inte får hälsa på en kvinna, enligt henne. Det finns avarter i alla religioner som vi måste se upp med. Bland vänner som är muslimer så är detta sätt främmande, även för dem. Men det är männen som bestämmer agendan och det är inte acceptabelt. Att kvinnan inte får hälsa på män är bestämt bland män!

Redigerat av gladepetter: 09-02-2010, 10:55

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 23:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon