Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad har vintern orsakat hos er, berätta eller visa bilder
          Inga från Närke
          Inlägg 10-02-2010, 17:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

skulle vara kul att se om det orsakat något hos er denna vinter med mycket snö eller före o efterbilder.
          Bifogad bild
          Bifogad bild

Lägger in 2 till
          Bifogad bild
          Bifogad bild

så till våren har vi jobb när all snö har smält och det har torkat upp och det kommer att ta tid eftersom vi har lerjord och dålig dränering utanför tomten.

Redigerat av Inga från Närke: 10-02-2010, 17:30

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          gnon49
          Inlägg 10-02-2010, 18:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Kan inte riktigt överblicka eländet med vad snön har ställt till. Men min hägg har i alla fall i orkat stå emot snötyngden. Och den var ändå kraftig och har klarat sig igenom stormarna genom åren. Även en stor ask har gett upp och lagt sig på backen. Hur syrenerna o andra buskar o träd ska kunna resa sig när snön smälter bort vete skam. Just nu saknar jag den där lilla promenaden i trädgården och i skogen. Man är begränsad till att gå där det är skottat. Annars sjunker man ner till knäna i snön . Vilken vinter.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          renate
          Inlägg 10-02-2010, 22:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jag har trampat stigar i trädgården till fågelmatställen även katterna har fått stigar så de kan går ut i trädgården.Har tagit bort snön från både växthustaket och garagetaket.Skador har jag inte sett.Alla bambubuskar är befriat från sin snöbörda och även buxbom och andra buskar med tunga snömössor på huvudet.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Motti
          Inlägg 10-02-2010, 22:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag saknar möjligheten att gå ner till bryggan och se ut över sjön försöker man ta sig dit sjunker man ner till skrevet i snö på vissa ställen är det ännu mer snö som drivit ihop.Vår tomt är så nyannlagd så vi har inte hunnit plantera så väldigt mycket så inget har farit illa av snön ,möjligtvis en del perener men det är bara att vänta och se till våren smile.gif

Citera
          Alba
          Inlägg 12-02-2010, 09:16
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Tack och lov inga skador....än. Vintern är inte slut än så det lär komma mer snö.
          Välskottade tak på altan och carport är väl det extra arbete vintern fört med sig förutom skottning av infarten - vissa dagar 3-4 gånger på en dag.
          När jag tittar ut undrar jag om vi får snöfritt först till midsommar.

Citera
          ingrids
          Inlägg 12-02-2010, 09:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag kan bara konstatera att jag måste flytta körsbärsbusken så den inte står där jag helst skulle vilja ha skottvallen, nu måste jag skotta åt andra hållet och jag tror ändå busken tagit stryk. Till nästa år ska jag nog binda upp de lägsta grenarna på nåt klurigt sätt.
          Just ja - kattgården vek sig för snön så den fick jag montera ner vilket gör att grannkatten tassar över/genom drivorna till altandörren där han nu sitter 10 cm högre än innekatten på sin pall på andra sidan glaset. Den ene vill in, den andre vill ut.

Redigerat av ingrids: 12-02-2010, 09:30

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Bee
          Inlägg 12-02-2010, 09:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Skador på växter lär jag inte få se på länge. Skall faktiskt bli intressant att se hur moderna växter har klarat en så här sträng vinter. Dom har ju tagits fram när klimatet varit mildare. Förra året gjorde jag ett experiment Jag köpte två ex av Svart ormskägg. Den ena grävde jag ner i rabatten och den andra i en kruka. Undrar vem av dom som överlever eller om båda gör det?
          Kanadarosorna kanske får en skjuts av kylan? Dom har växt rätt dåligt här i zon 2-3.

Den enda konsekvensen jag märker tydligt är att katten är rätt deppig. Hon kan inte springa iväg som hon är van vid och går mest som djur i bur på altanen. Snön är äcklig och kall!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Peztis
          Inlägg 12-02-2010, 10:27
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

En vindskiva på förstukvisten har tryckts ned av all snö från taket, den andra skivan är också på väg ned så där har man lite att göra när det blir varmare.

Perennerna är jag inte orolig för, de har det väl bra där under det skyddande täcket av snö.

Den ena katten är vanligen ute under dagarna men nu... nä. Eller egentligen går det till så här att hon ställer sig och vrålar vid dörren om att hon vill ut. När/om man öppnar så tittar hon bara ut och man ser henne tänka " Vaffan! Va ere som e där ute?!?! Nä, jag e inne i stället...." så då vänder hon och går och surar i ett hörn.
          30 minuter senare så är hon vid dörren igen, samma visa "Men vad i h-e! Ere KVAR!?!?!" Och så håller hon på några vändor under dagen.
          Nu är hon dock så fasligt trött på vintern så hon tvingar sig ut och går verkligen på tårna på den uppskottade gången "Huuuu! Vidrigt! Nä, det här funkar bara inte! SLÄPP IN MEJ!!!!!!!"

Stackars katt! biggrin.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          skogstroll
          Inlägg 12-02-2010, 10:30
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Än så länge inga skador, skottade bort snö från växthuset i helgen. Nu är ju växthuset paj ändå så det får bli reparation till våren

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 12-02-2010, 17:49
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Jo gubben skottade bort snön i förrgår på växthustaket och en ruta var paj men annars var det helt.
          Altantaken har vi inte skottat för de är så bra byggda så det håller men däremot garagetaket skottades av för några dager sedan.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          sobbe
          Inlägg 12-02-2010, 23:10
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 9 134

Jag är lite orolig för min Forsythia. Grannen är snäll och kör med snöslungan på vår nerfart men det
          mesta hamnar på Forsythian. Det har ökat med snö sen bilden togs. Hur mycke ska den tåla tro??
          Växthuset har vi tagit bort snö på fyra gånger.

Vill inte ha mer snö nu.
          Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          diva&hero
          Inlägg 17-02-2010, 08:40
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 20 189

Har inte märkt nåt som har gått sönder, än iaf.. Mycket snö har vi fått och fint är det ,men det får räcka nu..
          Mina tujor som vi planterade i våras är jag lite orolig för, snötyngden på dessa tunna grenar. Tujorna vid parkeringen kan jag borsta bort snön på, men dom vid andra sidan poolstaketet är lite mer svåråtkomliga. Men annars måste ju snön vara bra för dom så slipper dom barmark och minusgrader. Är det inte så?

--------------------

Citera
          Solstorm
          Inlägg 17-02-2010, 13:14
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Hittills har allt klarat sig. Vi klarade ju oss 17 nov 95 utan skador och vi har långt kvar innan vi uppnår sådan snömängder igen.

Citera
          Amaryllis
          Inlägg 17-02-2010, 13:20
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 19 230

CITAT (sobbe @ 12-02-2010, 23:10) *
          Jag är lite orolig för min Forsythia. Grannen är snäll och kör med snöslungan på vår nerfart men det
          mesta hamnar på Forsythian. Det har ökat med snö sen bilden togs. Hur mycke ska den tåla tro??
          Växthuset har vi tagit bort snö på fyra gånger.

Vill inte ha mer snö nu.

Jag är säker på att den klarar sig + snö skyddar ju lite mot kyla också.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 14:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon