|
Vem ska betala en husbesiktning?, Säljaren eller köparen? |
|
|
|
10-02-2010, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 577
Medlem nr: 6 885

|
står i begrepp med att titta på ett intressant hus på söndag. Enligt mäklaren vill inte säljaren göra någon besiktning,( ej heller energideklaration). Det finns "inga kända fel" på huset.
Men....Om vi nu gillar huset, och vi ändå vill göra en besiktning, och den besiktningen kan påvisa fel som är sådana att vi inte vill slutföra köpet. Är det vi som köpare som ska stå för den notan då? eller är det säljaren?
--------------------
Kram Miss Curly Sue
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
10-02-2010, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Det är den som tänkt köpa huset som står för besiktningskostnaden.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
10-02-2010, 18:01
|

Medlem

|
även om köpet inte går igenom?
--------------------
Kram Miss Curly Sue
|
|
|
|
|
10-02-2010, 18:03
|

Medlem

|
CITAT (CurlySue @ 10-02-2010, 18:01)  även om köpet inte går igenom? JA
--------------------
|
|
|
|
|
10-02-2010, 18:11
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag tror att köparen är skyldig att besikta huset. Sedan kan köparen att välja att köpa tjänsten av ett proffs eller också kolla huset själv efter egen förmåga. Tror att det finns vissa fel som inte går att klaga på i efterhand utan köparen borde ha kollat upp i förväg. Nu minns jag inte vilka fel det gäller. Har vi inga mäklare bland odlaiterna som vet exakt hur det hänger ihop?
Rättar mig själv lite. Det där att köparen är skyldig att kolla är jag inte säker på hur det är formulerat. Däremot så är det vissa fel som inte går att klaga på i efterhand utan köparen borde ha kollat.
|
|
|
|
|
10-02-2010, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
När vi skulle sälja vårt hus för 1,5 år sedan gjorde vi en besiktning genom Anticimex som vi fick stå för,dom som ville köpa huset nöjde sig inte med den besiktningen så de anlitade en fristående besiktningsman som de själva fick betala.Tycker absolut att ni ska anlita en besiktningsman ! de flesta som säljer schyssta hus har gjort en besiktning innan för sin egen skull och för köparens då slipper man obahagliga överaskningar i efterhand och svindyra reprationer som omläggning av tak tex.Jag skulle rekomdera Anticimex för de har rätt utrustning för en besiktning när det gäller mögelskador och fukt.
|
|
|
|
|
10-02-2010, 18:18
|
Medlem
Antal inlägg: 166
Medlem nr: 27 325

|
köparen har undersökningsplikt hittade även denna länk https://www.flashback.org/t220466
Redigerat av lorentz: 10-02-2010, 18:21
|
|
|
|
|
10-02-2010, 18:26
|

Medlem

|
Köparen har långtgående undersökningsplikt. Har man inte undersökt ordentligt, så blir det mycket svårt att få rättelse för ev, brister som man rimligen borde ha upptäckt. De flesta har inte kompetens själva utan bör anlita en oberoende besiktningsman för jobbet. Fördelen är också att h*n har en försäkring som täcker upp om h*n har missat något. Idag säljs en del hus som redan besiktigade, men detta innebär egentligen ingen skillnad. Säljarens besiktningen är snarast en försäkring för säljaren för att gardera sig mot anspråk från köparen om kostnader för s.k. dolda fel. Köparen bör besiktiga likaväl.
Är det en registrerad mäklare, från en firma som är ansluten till någon av branchorganisationerna, så ska han även företräda köparen och tydligt informera eventuella köpare om vad som gäller.
(Jag är inte fastighetsmäklare, men har varit med och köpt/sålt ett antal hus och undervisar i bl.a. fastighetsrätt.)
--------------------
|
|
|
|
|
10-02-2010, 18:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Säljaren är skyldig att göra energibesiktning innan försäljning så har vi fått till svar i alla fall om vi skulle sälja. Vanlig besiktning om husets tillstånd som sprucken grund eller ruttnad-svampangrepp m.m. är köparens och om säljaren är seriös dela på. Annars för din säkerhet bör du besikta själv. Oftas har väl mäklare gjordt det men det kan man inte alltid lita på. Kolla denna länk: http://www.privataaffarer.se/bostad/200812...a-h-1/index.xml
Redigerat av Inga från Närke: 10-02-2010, 18:39
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
10-02-2010, 18:57
|

Medlem

|
De flesta hus i dag säljs väl besiktigade om man läser husannonserna,energibesiktning är ganska nytt har jag för mig ett år eller så.
|
|
|
|
|
10-02-2010, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (Motti @ 10-02-2010, 18:57)  De flesta hus i dag säljs väl besiktigade om man läser husannonserna,energibesiktning är ganska nytt har jag för mig ett år eller så. Ja, sedan 1 jan 2009 ska alla hus som säljs energideklareras och deklarationen är giltig i 10 år. Här står det om energideklarationer: http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Ene...ion/Villaagare/
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
10-02-2010, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Ni betalar. Ser besiktningsmannen fel som gör att ni inte vill ha huset får ni stå för kostnaden. Köparen har upplysningsplikt som är i princip lika stor som undersökningsplikten. Köparen ska tex berätta om fel som har inträffat, strul med huset nu, om tex ström inte räcker till eller varmvattenberedaren är klen.
Besiktningsmannen kanske hittar fel o ser saker som inte varken köparen eller säljaren ser, som han känner till via sina fackkunskaper.
Besiktningsmannen har också en försäkring. Om han gör fel så finns det chans att man kan få ersättning av försäkringsbolag. De fall jag har hört talas om har dock inte gett ersättning. Det finns rättsfall där husen varit fulla med mögel, men besiktningen avsåg endast en ”husbesiktning”… ja det blev ordbajseri…
Gå absolut INTE på att skriva på ett avtal med rätt av häva köpet om besiktningen visar ett ”väsentligt fel”. Det är nämligen mäklare o säljare som avgör vad som är ett väsentligt fel o ni sitter i rävsaxen.
Hur gammalt är huset?
Redigerat av Ralf: 10-02-2010, 19:14
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
11-02-2010, 19:59
|

Medlem

|
--------------------
Kram Miss Curly Sue
|
|
|
|
|
11-02-2010, 21:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
nu har jag läst beskrivningen... "grund betong" antar det är betongplatta på mark..... inte krypgrund
papptaket, när är det omlagt?? det är svårt att besiktiga det nu med snö
hur ser det ut inne på vinden?? kolla där o se om det kommer in fukt
Badrummen är helkaklade, men är jobbet "fackmässigt" utfört och vad är det för underlag
begär att få se elräkningarna o mätarställningarna för flera år tillbaka
begär att få se spec av driften
vilket år är det byggt? jag antar det är byggt i början av 1970-talet av allt av de årtal som står i beskrivningen.
är huset trafikstört? jag tror det, det är utmärkt att sälja trafikstörda hus på vintern! ser nu på avstånde kanske inte men trafikljud hörs alltid....
hur mycket är ni beredda att lägga på huset? Jag tror detta hus kommer att gå för minst 3.500.000:-
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
11-02-2010, 21:29
|

Medlem

|
Är man riktigt intresserad av ett hus i den prisklassen så tycker jag nog man kan ha råd att göra en besiktning också.Huset såg ju väldigt välskött ut .Konstigt att inte säljaren själv gjort en besiktning?här i småland säljs nästan inga hus utan ett besiktningsprotokol gjort av säljaren!Om ni gör en egen besiktning så har ni ju också chansen att pruta regällt på priset om det visar sig vara större dålda fel.
|
|
|
|
|
11-02-2010, 21:38
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 11-02-2010, 21:29)  Är man riktigt intresserad av ett hus i den prisklassen så tycker jag nog man kan ha råd att göra en besiktning också.Huset såg ju väldigt välskött ut .Konstigt att inte säljaren själv gjort en besiktning?här i småland säljs nästan inga hus utan ett besiktningsprotokol gjort av säljaren!Om ni gör en egen besiktning så har ni ju också chansen att pruta regällt på priset om det visar sig vara större dålda fel. Säljarens besiktning är inte mycket värd för köparen. Köparen bör absolut göra en egen oberoende besiktning.
--------------------
|
|
|
|
|
11-02-2010, 22:15
|

Medlem

|
Anticimex gjorde vår husbesiktning de hade riktiga mätinstrument gjorde små provborrningar i trä och betonggrund,köparens besiktningsman hade en skruvmejsel och sprang runt och petade med!det säger lite om besiktning och vem man ska ha förtroende för i alla fall för oss när vi skulle sälja.Jag annser att köparens besiktningsman var på gränsen till en bluff,dessutom hittade han på en mögelhistoria och uppmanade köpparen att pruta regällt vilket han inte hade med att göra ! han ska vara oberoende,ja jag var hemma hela tiden och såg och hörde allt,det slutade med att min man utmanade köparens besiktningsman mot Anticimex att göra upp hurvida det fanns mögel,både besiktningsman och köpare backade på det förslaget.Ska man besiktiga ett hus ska det göras av proffs som är oberoende av både säljare och köpare.Köparen backade och köppte vårt hus till sist.
|
|
|
|
|
11-02-2010, 22:20
|

Medlem

|
Klart att det finns stolpskott som besiktningsmän. Men det är ju också solklart att om jag som köpare väljer en besiktningsman, så är risken att han går säljarens ärenden betydligt mindre än om säljaren/mäklaren valt honom. Därför bör man som köpare välja en egen besiktningsman
--------------------
|
|
|
|
|
11-02-2010, 22:49
|

Medlem

|
Mäklaren på Swedbank valde inte åt oss !vi hade Anticimex i vår villaförsäkring därför valde vi dom plus att dom är proffs på besiktningar och har rätt utrustning för att utföra en sådan.jo man kan säga att köparen s besiktningsman var ett stolpskott har man en skruvmejsel som besiktningsinstrument så  Tror köparen försökte få ner priset men det var så många som ville köpa vårt hus och det sa vi till dom att skulle de krångla så går vi vidare till andra intressenter,till och med Mäklaren blev trött på allt krångel.Vad jag vill säga är att man ska annlita folk som vet vad de håller på med i en besiktning.Det var absolut inget mögel eller några andra fel på vårt hus,det enda Anticimex påpekade i sin besiktning var att takteglet borde bytas om 5-6 år.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|