Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför tänker inte folk på andra?
          Malin_MeL
          Inlägg 15-02-2010, 10:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Min man jobbar som servicetekniker, alla på hans firma åker altså hem till folk och lagar deras prylar i hemmet. Och en liten trend som syns är att folk passar på att boka in dessa besök när de ändå är hemma sjuka eller deras barn är hemma sjuka så de "vabbar".
          Ingen tanke på att det kanske inte är så kul för hantverkarna att vistas i denna miljö och riskera att bli sjuka.

I fredags åkte min mans kollega ut på ett jobb, och under tiden han gjorde sitt jobb så reagerade han lite på att de som bodde där sprang fram och tillbaka och diskuterade om att torka saker. När han var färdig med sitt jobb frågade han vad som pågick, då säger de att de har vinterkräksjukan i familjen!
          ...nu har även min mans kollegas familj vinterkräksjukan...

Varför varför varför tar man hem hantverkare när man är sjuk?!?!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 15)
          ingrids
          Inlägg 15-02-2010, 10:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Det kan nog finnas de som har svårt att få/ta ledigt från jobbet annars och mer eller mindre måste passa på. Den som hade vinterkräksjuka var dock omdömeslös, och verkar vara av samma sort som far på jobbet på morronen fast de var sjuka på natten och berättar om det i fikarummet, men vanliga förkylningar skulle jag nog inte dra mig heller för att ringa en hantverkare.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-02-2010, 10:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Malin_MeL @ 15-02-2010, 10:02) *
          Min man jobbar som servicetekniker, alla på hans firma åker altså hem till folk och lagar deras prylar i hemmet. Och en liten trend som syns är att folk passar på att boka in dessa besök när de ändå är hemma sjuka eller deras barn är hemma sjuka så de "vabbar".
          Ingen tanke på att det kanske inte är så kul för hantverkarna att vistas i denna miljö och riskera att bli sjuka.

I fredags åkte min mans kollega ut på ett jobb, och under tiden han gjorde sitt jobb så reagerade han lite på att de som bodde där sprang fram och tillbaka och diskuterade om att torka saker. När han var färdig med sitt jobb frågade han vad som pågick, då säger de att de har vinterkräksjukan i familjen!
          ...nu har även min mans kollegas familj vinterkräksjukan...

Varför varför varför tar man hem hantverkare när man är sjuk?!?!

Otroligt korkat, kan man inte extradebitera dom? Jag hade definitivt återkopplat till dom tanklösa nötterna.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-02-2010, 10:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (ingrids @ 15-02-2010, 10:06) *
          Det kan nog finnas de som har svårt att få/ta ledigt från jobbet annars och mer eller mindre måste passa på. Den som hade vinterkräksjuka var dock omdömeslös, och verkar vara av samma sort som far på jobbet på morronen fast de var sjuka på natten och berättar om det i fikarummet, men vanliga förkylningar skulle jag nog inte dra mig heller för att ringa en hantverkare.

Så resonerar jag också!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-02-2010, 18:18
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

thumbdown.gif Så gör man väl inte!! Är det inte... vad heter det... vållande till annans vinterkräksjuka eller så? Att man medvetet riskerar någon annans hälsa?

CITAT (ingrids @ 15-02-2010, 10:06) *
          Det kan nog finnas de som har svårt att få/ta ledigt från jobbet annars och mer eller mindre måste passa på.(...) vanliga förkylningar skulle jag nog inte dra mig heller för att ringa en hantverkare.

Då får de väl ge nyckeln till en granne. Är man bara förkyld kan man väl åtminstone berätta det i telefon så hantverkaren själv får ta beslutet.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 16-02-2010, 11:07
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Malin_MeL @ 15-02-2010, 10:02) *

ja det låter hänsynslöst och taskigt, man måste väl inte ha ungar för att ha svårt att ta ledigt? det tampas väl alla med. Och behöver man en hantverkare... hur bråttom kan det vara så att man måste smitta folk med vinterkräksjukan. Jag har själv haft den och skulle inte bjuda in nån under tiden... möjligen kronofogden

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          CurlySue
          Inlägg 17-02-2010, 14:25
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 577
          Medlem nr: 6 885

fy vad taskigt!

Vi hade det förra helgen, och jag stannade hemma 2 hela dagar utan symtom, för det var det sjukvårdsrådgivningen sa att man skulle, så att man inte smittar ned andra.

--------------------
          Kram
          Miss Curly Sue

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-02-2010, 16:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag är lite orolig nu på jobbet. En arbetskamrat är hemma med magsjuka, förmodligen vinterkräksjukan. Hon blev sjuk i måndags men idag pratade en annan på kontoret med henne och hon sa då hon kände sig bättre och kanske kunde komma i morgon. Idiot, hon kan hålla sig hemma veckan ut tills hon säkert är smittfri. Jag har dock onda aningar, hon är envetnare än synden och arbetsnarkoman. Tyvärr har jag inte hennes telefonnummer så jag kan ringa och tala om att hon är oönskad på jobbet just nu.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 17-02-2010, 16:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Alla tänker på sig. Det är bara jag som tänker på mig. Vanlig normal hänsynhet är en alldeles för sällan skådad sällsynthet.

Citera
          Peztis
          Inlägg 17-02-2010, 17:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Oj vilka diskussioner jag har haft om detta på mitt fd jobb! "Jag hade feber inatt och ont i halsen så jag tog en Alvedon och sitter här nu och tycker så synd om mig själv för visst är jag duktig som kommer till jobbet med feber!" slap.gif

Att gå till jobbet sjuk är så otroligt ansvarslöst mot både sig själv och sina sk arbetskamrater. Jobbet tackar ju och tar emot men erbjuder inget tillbaka, egentligen. Det är väl ingen chef som säger att "å vad snäll du är som kommer till jobbet fastän du är sjuk, här får du en extra bonus i lönekuvertet!".

Till saken hör att visst kasnke den som är lite halvsjuk klarar av det men kollegan intill gör det inte pga nedsatt immunförsvar eller andra sjukdomar. Så i stället för att person 1 var hemma en dag får kollegan vara hemma en vecka och sedan äta penicillin.
          Själv var jag sjuk ÅTTA gånger på TRE månader förra vintern - det är jättejobbigt för både psyke och kropp!

För att återgå till hantverkare... det är väldigt egoistiskt handlat av dem som kallar hem hantverkare, särskilt om det är så smittsmat som kräkningar.
          Innan främmande kommer innanför dörren talar jag alltid om att vi har katter, det känns lite på samma sätt.

Redigerat av Peztis: 17-02-2010, 17:02

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          pejori
          Inlägg 17-02-2010, 22:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

En tanke som slog mej var:
          Kan hon ha beställt hantverkaren för länge sedan?
          Här får du knappast hem en servicekille samma dag du ringer.
          Dom kanske var friska då?

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 17-02-2010, 22:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (pejori @ 17-02-2010, 22:02) *

Tänker samma tankar som dig

CITAT (Gossen Ruda @ 17-02-2010, 16:00) *
          Jag är lite orolig nu på jobbet. En arbetskamrat är hemma med magsjuka, förmodligen vinterkräksjukan. Hon blev sjuk i måndags men idag pratade en annan på kontoret med henne och hon sa då hon kände sig bättre och kanske kunde komma i morgon. Idiot, hon kan hålla sig hemma veckan ut tills hon säkert är smittfri. Jag har dock onda aningar, hon är envetnare än synden och arbetsnarkoman. Tyvärr har jag inte hennes telefonnummer så jag kan ringa och tala om att hon är oönskad på jobbet just nu.

För att vara säker får du stanna hemma från jobbet i morgon kompiskram.gif

Citera
          Malin_MeL
          Inlägg 17-02-2010, 22:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

CITAT (pejori @ 17-02-2010, 22:02) *

De kommer ut dagen efter, men de pratar alltid med kunden samma dag, så då kan man faktiskt vara ärlig och skjuta upp besöket tills man är frisk.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-02-2010, 22:59
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Malin_MeL @ 17-02-2010, 22:55) *
          De kommer ut dagen efter, men de pratar alltid med kunden samma dag, så då kan man faktiskt vara ärlig och skjuta upp besöket tills man är frisk.

Det håller jag med om. tummenupp.gif
          Hade dom upplyst, kunde han själv avgöra om han ville komma eller inte.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Hej igen
          Inlägg 17-02-2010, 23:11
          Länk hit: #15

Gäster

Alla tänker på sig ... det är bara jag som tänker på mig. sad.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 17-02-2010, 23:38
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jo man känner igen det där !jag har infektionsastma och åker jag på en förkylning så blir det oftast akuten och infektion i lungor andnöd osv och antibiotika plus att en vanlig förkylning tar en månad att bli fri ifrån minst.Ingen tar hänsyn till det utan kommer hit med infektioner och förkylningar utan att blinka!sist nu var jag dålig i över en månad, ett besök på akuten för inhalering för jag kunde inta andas utan fick sitta upp och sova flera nätter plus en 15 dagars kur med antibiotika.Det där med astma tror många är någon slags självömkan och ett påhitt och väljer därför att nonchalera dom som har det.Till och med dottern skickar hit barnbarna när dom är förkylda ändå hon vet hur det ligger till.Min läkare sa att barnbarn är "giftiga" särskillt om dom går på dagis där det florerar så mycket olika bakterier.Ja säger man något så upplevs man som gnällig eller hypokondriker.Ja så man tiger och lider.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 15:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon