Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hundgnäll
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-02-2010, 18:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Nej, inte från hundarna utan på dom. Eller på ägarna. När jag tar mig en promenad i grannskapet går jag ofta en gång- och cykelväg. Nu när det är snö ligger det upplogade högar vid sidorna och så gott som varenda hög är gulmarkerad. Plus ett antal hundskitar. Urinskvättarna ligger med ungefär en meters mellanrum i genomsnitt. Det ser faktiskt ganska äckligt ut. Hundskitar är ofta uppe till debatt men skvättandet är minst lika otrevligt. Det är nu på vintern man ser det men nog pinkar hundarna under resten av året också. Trevligt när ungarna går och petar i gräsmattan. Så, hur många blir arga på mig nu? rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          ingrid fuxwall
          Inlägg 15-02-2010, 18:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Kan hålla med dig om att det ser tråkigt ut med alla gula fläckar men förstår inte hur det ska lösas praktist - hundar behöver kissa och snö är det överallt

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-02-2010, 18:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vad är alternativet - blöja?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-02-2010, 19:09
          Länk hit: #4

Medlem

Ett alternativ kan vara att dressera hunden till att bara pinka på kommando. Nog svårt. Ett annat på sikt kan vara att undvika skaffa hund om den inte kan rastas på platser där allmänheten inte har tillträde, egna tomten, rastgård eller liknade.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-02-2010, 19:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Eh, om det stör dig att se gula fläckar så kan du ju

1) Stanna inne
          2) Ta på mörka solglasögon i det snövita, bländande ljuset
          3) Gå ut på kvällen när det är mörkt

Kom igen i sommar, eller när snön smält, och upprepa din klagan.....det ser ut som du har ett kosmetiskt problem.

Citera
          zissi
          Inlägg 15-02-2010, 19:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 3 077
          Medlem nr: 5 640

CITAT (Aqvakul @ 15-02-2010, 18:47) *
          Vad är alternativet - blöja?

rotfl.gif rotfl.gif

--------------------
          Balkong- och frilandsodling i zon 3

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 15-02-2010, 20:25
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Hundpisset precis vid vår brevlåda såg snuskigt ut. Jag försökte skotta bort det och skapa en liten utstickande kant på snövallen en bit ifrån. Lockande för hundtidningsläsarna, trodde jag.
          Icke! Följande dag var det gulmålat igen.

Vi bor i ett villaområde där hundarna inte ska springa fritt, så någon går ut med dem. Tycker hundägarna att andras brevlådor är ok? (Hundbajs - kvarglömt? - är en annan diskussion.)

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-02-2010, 21:02
          Länk hit: #8

Medlem

Jag kan förstå att det ser "äckligt" ut med gult hundpink i den vita snön. Lika äckligt som stora feta duvskitar, eller andra exkrementer. På snön syns allting, men djuren gör dessa nödvändigheter året om. Att det ligger hundbajs på trottoarer och allmänningar gör mig förbannad på ägarna - oftast barnen i familjen som inte giter att plocka upp avföringen. Ser jag någon som går ifrån en sådan hög, så räcker jag fram en hundpåse, som jag alltid har med mig.
          Att dressera djur till mänskliga vanor går inte - 9 av 10 piss är revirmarkering, och om du plockar den vanan av hunden, så kan man lika bra skaffa en tyghund att gå ut med. Inte riktigt samma glädje med den, förstås.

Redigerat av Bengalow: 15-02-2010, 21:02

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 15-02-2010, 21:15
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Nu kommer jag med min stötesten - hästskiten.

Det är djup snö och några tappra personer har jobbat hårt på att göra stigar genom snön och så kommer folk med sina hästar och tar dessa smala stigar och bryr sig inte om att hästarna lägger stora högar mitt på de smala stigarna - vi som går får hoppa över eller gå ut i snön för att komma förbi.

Samma sak på sommaren då hästägarna tar sina djur ner till stranden och inte bryr sig om att plocka undan efter dem i sanden där folk badar - bör tillägga att sandstranden bara är något tiotal meter bred

CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 19:09) *
          Ett alternativ kan vara att dressera hunden till att bara pinka på kommando. Nog svårt. Ett annat på sikt kan vara att undvika skaffa hund om den inte kan rastas på platser där allmänheten inte har tillträde, egna tomten, rastgård eller liknade.

Inte alls svårt att lära en hund det men att föreslå att folk utan egen rastgård inte ska få skaffa sig hund - lite skrattretande, menar du allvar?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-02-2010, 21:19
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Bengalow @ 15-02-2010, 21:02) *
          Att dressera djur till mänskliga vanor går inte - 9 av 10 piss är revirmarkering, och om du plockar den vanan av hunden, så kan man lika bra skaffa en tyghund att gå ut med. Inte riktigt samma glädje med den, förstås.

tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Bettis
          Inlägg 15-02-2010, 21:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Vi kan ju nämna alla dessa gubbar som står efter vägbanan och vattnar skogen/snön, hur gör vi med dom???? även där är det gult i snön och dom är ju inte ens hundar, eller g.gif

Redigerat av Bettis: 15-02-2010, 21:26

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 15-02-2010, 21:26
          Länk hit: #12

Gäster

Pissandet har jag inte ont av, det regnar liksom bort. Men den här vintern när det är snö så är skithögarna på ett par meters avstånd istället för annars kanske 10 meter per bajs. SMÄLTER skiten ner genom snön tror ni eller vadå?

Härom dagen såg jag till och med en pensionär (JA en skröplig gamling) lägga ner säkert 5 minuter på att skotta snö med lågskon över lillahundens utsöndring. Hade han plockat upp skiten i påse så hade det tagit ungefär halva tiden. Hur kan man komma tillrätta med sånt här beteende? ranting.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-02-2010, 21:37
          Länk hit: #13

Medlem

Nåja, jag har faktiskt inte ropat på förbud utan mest viljat ringa i väckarklockan. Det ÄR inte trevligt med alla dessa gulmarkeringar. Det syns nu när det är snö men vad händer när det inte är snö? Inte slutar hundarna pinka. Jag kommer ihåg ett ställe jag passerade med bilen, några tiotal hus ute i skogen. På ett staket satt flera plakat med texten: Ingen hundrastning här tack. Dvs, det gick alltså inte att prata om problemet inom samhället. Tyvärr är det nog så att de flesta hundägarna verkar stunta i var deras hundar pinkar. Skiten tar många upp men pisset "försvinner" Out of sign out of mind. Utom på vintern.

CITAT (Bettis @ 15-02-2010, 21:26) *
          Vi kan ju nämna alla dessa gubbar som står efter vägbanan och vattnar skogen/snön, hur gör vi med dom???? även där är det gult i snön och dom är ju inte ens hundar, eller g.gif

Fyllehundar kanske? laugh.gif Jo, det är ett problem det också men samtidigt brukar dom dra sig undan en bit. Inget jag accepterar ändå.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-02-2010, 21:48
          Länk hit: #14

Medlem

Ruda, berätta vad du accepterar, så skall vi och våra hundar finna oss i det...
          "-Nej, fy! Gör inget som inte Gossen Ruda godtar!" - så länge det inte strider mot naturlagarna - och det är det du kämpar mot.
          Good Luck!!

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 15-02-2010, 22:01
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 19:09) *

Kan du dresseras när du är pinknödig och bara kissa på toan. Har du aldrig pinkat ute i det fria någon gång? Ransaka dig själv.

Hundar pinkar revir och vill markera för andra hundar inte bara pinka när de är kissnödiga. Alternativet är ju då blöja med då är det nog att gå lite för långt mot naturen.
          Såg ett TV-program där matte bytte blöja på sin hund för hon orkade inte gå ut med den för att pinka det är ju vansinne, eller som sångerskan Rihana eller hur det stavas lägger en speciell påse på golvet och har tränat hunden till att göra sina behov på den för att hon inte har tid att gå ut med hunden.
          Fy f*n de ska inte ha hund tycker jag.
          Med däremot tycker jag ALLA hundägare ska ta upp bajsen efter sin hund vinter som sommar det är en skyldighet tycker jag men tyvärr tycker inte alla det. Vi har samma problem där jag bor att ägarna inte orkar kröka rygg och plocka upp.

Redigerat av Inga från Närke: 15-02-2010, 22:05

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          herkules
          Inlägg 15-02-2010, 22:21
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

inte ser det så snyggt ut när snön är gul men vad ska man göra? hundarna måste ju få pinka.
          mina hundar får inte pinka på grindstolpar eller brevlådor, iaf inte på vintern då det syns wink.gif
          håller med andra här att det är värre när folk inte kan plocka upp efter sina hundar, det är ett jäkla oskick!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-02-2010, 22:52
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (herkules @ 15-02-2010, 22:21) *
          inte ser det så snyggt ut när snön är gul men vad ska man göra? hundarna måste ju få pinka.
          mina hundar får inte pinka på grindstolpar eller brevlådor, iaf inte på vintern då det syns wink.gif
          håller med andra här att det är värre när folk inte kan plocka upp efter sina hundar, det är ett jäkla oskick!

Instämmer och pinket regnar bort så småningom. Då är det värre med det som göms i snö och kommer upp i tö för att folk inte orkar plocka upp efter sina hundar och efter sig själva heller för den delen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Samsara
          Inlägg 15-02-2010, 23:38
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 633
          Medlem nr: 8 160

Jag kan säga att här där jag bor så plockar folk upp sämre nu när det är snö än när det inte är och det är äckligt. Jag och min kompis var på väg att ge bort en bajspåse till en tjej som "letade efter sina" bajspåsar för att hunden sket mitt på trottoaren och så klart hade hon inga. Det var synd att jag inte hade några i fickan för jag hade glatt gått fram och gett henne den. Men oftast i alla fall här så vet man vilka som plockar upp efter sig och vilka som inte gör det. Gula snöfläckar bryr jag mig faktiskt inte om, jag tycker att hundarna ska få kissa där dem vill och absolut inte på kommando. Så klart får inte min hund kissa på brevlådor och staket till hus, men annars är det fritt fram för hunden att kissa vart han vill.

Jag som hästmänniska håller med dig Ingrid fuxwall att vi borde plocka upp efter våra hästar, men jag har för mig att vi är skyldiga om vi märker att hästen skiter gå åt sidan in på gräsmattan eller upp till buskarna för att det inte ska vara på trottoaren annars kan man ju av ren artighet antingen hoppa av hästen (beroende på dess temperament) och försöka få bort allt från trottoaren eller komma tillbaks senare att fixa.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 16-02-2010, 00:11
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2010, 18:43) *
          Nej, inte från hundarna utan på dom. Eller på ägarna. När jag tar mig en promenad i grannskapet går jag ofta en gång- och cykelväg. Nu när det är snö ligger det upplogade högar vid sidorna och så gott som varenda hög är gulmarkerad. Plus ett antal hundskitar. Urinskvättarna ligger med ungefär en meters mellanrum i genomsnitt. Det ser faktiskt ganska äckligt ut. Hundskitar är ofta uppe till debatt men skvättandet är minst lika otrevligt. Det är nu på vintern man ser det men nog pinkar hundarna under resten av året också. Trevligt när ungarna går och petar i gräsmattan. Så, hur många blir arga på mig nu? rolleyes.gif

På vissa platser är helt enkelt hundtätheten för hög. För visst är det äckligt när det är nerpissat och nerskitet överallt. Nu när det är fruset så syns det bara. När allt fruset tinar samtidigt så kommer det att stinka något vedervärdigt.

Citera
          herkules
          Inlägg 16-02-2010, 09:07
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Solstorm @ 16-02-2010, 00:11) *
          På vissa platser är helt enkelt hundtätheten för hög. För visst är det äckligt när det är nerpissat och nerskitet överallt. Nu när det är fruset så syns det bara. När allt fruset tinar samtidigt så kommer det att stinka något vedervärdigt.

japp, då gäller det att hålla för näsan.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-12-2025, 07:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon