Hasselörten är fin hela säsongen, blommorna är obetydliga, anses som halvhärdig i Sverige. Hos mig
har den växt väldigt långsamt, trots att den varje vår får jordförbättring av kompost eller köpejord.
Revsugan var fin så länge den ville leva i den tunga lerjorden. Visserligen förbättrades jorden vid
planteringen, men inte tillräckligt och revsugan ville inte sprida sig och inte heller överleva i tung
lerjord. Så den har mer eller mindre försvunnit.
Funkior är kanske inte riktiga marktäckare, men fina växter där de trivs. De kommer igång ganska
sent på våren, de håller sig fina hela säsongen om de slipper snigelangrepp.
"June" är en som inte blir så angripen av sniglar, hos mig inte alls.
[attachment=47355:June_2009__2.jpg]
June_2009.jpg ( 52.16k )
Antal nedladdningar: 37June är en av mina favoriter och den vill ha lite mera solljus för att utveckla de
flerfärgade bladen. Medel snabbväxande.
Funkian bredvid "Francee" blir mera snigelangripen på sensommaren.
Hosta_Francee.jpg ( 104.24k )
Antal nedladdningar: 33
Francee_sniglar_2_september_2009.jpg ( 166.88k )
Antal nedladdningar: 33Här syns tydligt hur god snigelmaten har varit. Medel snabbväxande, mer
solljus bredare vit ytterkant.
"Patriot" är en annan vanlig hosta. Ganska snabbväxande
Patriot_i_juni_ca_5__r.jpg ( 154.16k )
Antal nedladdningar: 32Hos mig har inte "Waldsteinia", även kallad Gullgröna, vuxit så bra och det beror på att den står för torrt
och soligt. Annars är det en tålig och bra marktäckare, som bildar en fin och tät grön matta, vill ha fuktig
och väldränerad jord.
En annan fin marktäckare är Skugggröna "Pachysandra terminalis" hör till buxbomsväxter, men
frågan är om de är härdiga hos dig. Anses som halvhärdig i Sverige. Växer långsamt hos mig,
detta är den enda buxbomsväxt jag vågat mig på, trött på alla växter som ser risiga ut efter en vinter.