CITAT (flaxss @ 21-02-2010, 12:50)

en frilands/trädgårds murgröna funkar sällan bra inne. dels vill dom ha mycket ljus på vintern och dels vill dom ha väldigt kallt (vinter) och dels vill dom ha fuktig luft åretrunt. även på sommaren så funkar det sådär att ha dom inne. för dessa man köper för att ha ute är anpassade för att leva ute. då är det kanske bättre att du planterar ut den någon stans eller ger bort den till någon som har trädgård.
även krukväxt murgrönan vill ha det lite svalare på vintern dock så funkar den att odla inne resten av året (funkar och funkar den kan vara knepig att odla). så vill du ha en murgröna så är det nog bättre att du köper nya och då sådana krukväxt murgröner som är mer (bättre) lämpade att odla inne. de krukväxt murgrönor man köper är hybrider/korsningar med vanlig murgröna och andra olika arter som kommer från klimat med mer varmare vinter och sommar än Sverige (medelhavsklimat/subtropisktklimat). det är därför dessa funkar lättare att odla inne och det är också därför dom säljs som krukväxter då några av dom kan vara känsliga att ha ute beroende på vilken art/gener som är inblandad.
Tack för svaret!

Nu vet jag lite mer om hur det funkar. Antar att det bästa blir att adoptera bort den, och hoppas att den överlever ett miljöombyte, och att skramla runt bak i en skåpbil ett tag.
Fast i vår kommer jag nog att ta ett par skott (eller vad det heter) ifrån den, och försöka få dom att överleva inomhus, i alla fall. Jag antar att en växt är en växt, men det känns som att jag är lite kompis, eller vad man ska kalla det, med just den här.
Redigerat av Ibbegbg: 21-02-2010, 23:14