Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> chocka murgröna
          Ibbegbg
          Inlägg 20-02-2010, 11:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 28 052

Hej!

Jag har inte särskilt mycket koll på växter och sådant, därför blev jag medlem här för att jag hoppas att någon kan ge mig lite tips om en sak.

På min balkong har jag en murgröna modell större, den har levt och mått bra i cirka fyra år. Nu är problemet att jag ska flytta 1 mars, och jag måste därför ta in den från balkongen, I min nya lägenhet har jag tyvärr ingen balkong. Kommer den att överleva att flyttas från minusgrader till 22 plus, eller kommer den att bli sur och grinig och så deprimerad att den känner att det inte är värt att leva längre? Finns det något sätt att övertyga den om att det trots allt inte är så farligt?

Det vore jättebra om någon som har koll kan ge mig ett svar och kanske lite råd om hur jag ska lösa det här smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Bassam
          Inlägg 21-02-2010, 00:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Du har rätt att de ska bli chock men de kan ställa dom i badrum eller kök .

H: Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 21-02-2010, 12:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

en frilands/trädgårds murgröna funkar sällan bra inne. dels vill dom ha mycket ljus på vintern och dels vill dom ha väldigt kallt (vinter) och dels vill dom ha fuktig luft åretrunt. även på sommaren så funkar det sådär att ha dom inne. för dessa man köper för att ha ute är anpassade för att leva ute. då är det kanske bättre att du planterar ut den någon stans eller ger bort den till någon som har trädgård.

även krukväxt murgrönan vill ha det lite svalare på vintern dock så funkar den att odla inne resten av året (funkar och funkar den kan vara knepig att odla). så vill du ha en murgröna så är det nog bättre att du köper nya och då sådana krukväxt murgröner som är mer (bättre) lämpade att odla inne. de krukväxt murgrönor man köper är hybrider/korsningar med vanlig murgröna och andra olika arter som kommer från klimat med mer varmare vinter och sommar än Sverige (medelhavsklimat/subtropisktklimat). det är därför dessa funkar lättare att odla inne och det är också därför dom säljs som krukväxter då några av dom kan vara känsliga att ha ute beroende på vilken art/gener som är inblandad.

Redigerat av flaxss: 21-02-2010, 12:51

Citera
          Ibbegbg
          Inlägg 21-02-2010, 23:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 28 052

CITAT (flaxss @ 21-02-2010, 12:50) *
          en frilands/trädgårds murgröna funkar sällan bra inne. dels vill dom ha mycket ljus på vintern och dels vill dom ha väldigt kallt (vinter) och dels vill dom ha fuktig luft åretrunt. även på sommaren så funkar det sådär att ha dom inne. för dessa man köper för att ha ute är anpassade för att leva ute. då är det kanske bättre att du planterar ut den någon stans eller ger bort den till någon som har trädgård.

även krukväxt murgrönan vill ha det lite svalare på vintern dock så funkar den att odla inne resten av året (funkar och funkar den kan vara knepig att odla). så vill du ha en murgröna så är det nog bättre att du köper nya och då sådana krukväxt murgröner som är mer (bättre) lämpade att odla inne. de krukväxt murgrönor man köper är hybrider/korsningar med vanlig murgröna och andra olika arter som kommer från klimat med mer varmare vinter och sommar än Sverige (medelhavsklimat/subtropisktklimat). det är därför dessa funkar lättare att odla inne och det är också därför dom säljs som krukväxter då några av dom kan vara känsliga att ha ute beroende på vilken art/gener som är inblandad.

Tack för svaret! smile.gif

Nu vet jag lite mer om hur det funkar. Antar att det bästa blir att adoptera bort den, och hoppas att den överlever ett miljöombyte, och att skramla runt bak i en skåpbil ett tag.

Fast i vår kommer jag nog att ta ett par skott (eller vad det heter) ifrån den, och försöka få dom att överleva inomhus, i alla fall. Jag antar att en växt är en växt, men det känns som att jag är lite kompis, eller vad man ska kalla det, med just den här.

Redigerat av Ibbegbg: 21-02-2010, 23:14

Citera
          Sollan A
          Inlägg 22-02-2010, 19:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem nr: 27 209

Föreslår att du adopterar bort den till en "fodervärd" ett tag. Gärna någon med trädgård och som har lite hum om växter... Testa att ta sticklingar i vår. Tror inte att det är bra att ta in den nu - förmodligen kommer den att tuppa av. Den är ju trots allt en utomhusväxt.
          Man ska vara lite om sig och kring sig för de växter som ligger en närmare hjärtat... smiley_small_hug.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-03-2010, 12:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Klart man kan vara kompis med en växt! wub.gif
          Jag har försökt att få murgrönesticklingar att rota sig, men aldrig lyckats. Hur gör man?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-03-2010, 12:44
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Myosotis @ 01-03-2010, 12:38) *
          Klart man kan vara kompis med en växt! wub.gif
          Jag har försökt att få murgrönesticklingar att rota sig, men aldrig lyckats. Hur gör man?

om du kollar längre ner/in i plantan så finns där oftast rankor som redan har färdiga rötter/anlag. tar du en bit av dessa och planterar i jorden så kommer det på kort tid bildas rötter.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-03-2010, 12:53
          Länk hit: #8

Medlem

Jaha ska man sätta dem direkt i jorden? Jag hade mina i vatten jag. Frågan är väl egentligen om det kan ha berott på att det var sticklingar från en gammal ranka som blommade? De har ju andra blad och jag ville veta om det gick att få en "ung" planta med "gamla" blad eller hur hade det blivit? Vet du om det går?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-03-2010, 12:59
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Myosotis @ 01-03-2010, 12:53) *
          Jaha ska man sätta dem direkt i jorden? Jag hade mina i vatten jag. Frågan är väl egentligen om det kan ha berott på att det var sticklingar från en gammal ranka som blommade? De har ju andra blad och jag ville veta om det gick att få en "ung" planta med "gamla" blad eller hur hade det blivit? Vet du om det går?

när jag har satt sticklingar har jag satt direkt i jord, vatten har jag inte testat. tar du sticklingar från rankor med vuxna blad så blir sticklingen likadan. men även äldre rankor kan man få rötter på.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-03-2010, 13:24
          Länk hit: #10

Medlem

Så det funkar, vad kul! Då ska jag testa igen. thanks.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon