Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> LED bygga själv
          elinh
          Inlägg 03-03-2010, 00:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 210
          Medlem nr: 18 879

skrivet av densis i annan tråd:

"Har själv byggt en liten led belysning till mitt minidrivhus med 12st 1w kvalitets led från elfa.se och små plantorna trivs jättebra under dessa. Det viktiga är att du har rätt nm på leddarna. Ska ev försöka mig på att utöka med några led till då lite extra inte kan skada.. smile.gif"

Vad använde du för dioder? Kan du länka till dem?
          Jag lödde en hel del idag själv. 20 st röda (660 nm) och 9 och 6 st blåa (minns inte vilka nm det var, men det skulle motsvara de två pikarna i fotosynteskurvan på den blåa sidan). Jag fyller år på söndag så jag fick "kitet" i present. Fick hjälp med kretsschemat, hur man skulle löda och sen inkorvningen av allt i lådan. Lådan som de sitter i är klassad IP-67 så jag tänkte ha det i ett akvarie. Experiment, experiment, experiment!

Dum fråga, men när behöver man fläktar?

och hur bra och korrekta vad gäller våglängder är dioderna från elfa jämfört med de från t.ex. ledsweden?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Grönt Ljus
          Inlägg 03-03-2010, 08:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 25 689

Fläktar behövs bara om man sätter high power dioder tätt, dvs som dom i Growspot 9,15 och i UFO. Annars blir livslängden mkt kort. I Growtubes rör, (ledsweden.com) sitter hp dioderna med 6-10cm avstånd från varandra och har dessutom en värmeavledande aluminiumbaksida - så där behövs inga fläktar. Vilka våglängder Elfa har i sina röda/blå dioder är svårt att säga. Priset säger om dom är optimala 660/460, vilka är dyrast. Växterna behöver inte ha de exakta våglängderna men effekten blir som mest optimal med dessa som följer klorofyll kurvornas absoptionstoppar. Även våglängderna i närheten dvs. 430-470 blått och 630-675 rött ger en bra effekt om än inte lika bra som de optimala.

Citera
          densis
          Inlägg 03-03-2010, 16:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 9 123

Nja det är beroende på om man inte kan lösa kylningen passivt. Har man en rejält tilltagen kylfläns så är det minst lika bra kylning. Jag har limmat mina med ett tvåkomponents lim som är värmeledande och detta verkar funka perfekt. Vill man ha mer kylning så kan man om man nu inte tror det skulle räcka koppla en fläkt till.

Dom jag kör med har artnr: 75-113-22 hos elfa. När du kör med vanliga led så ska du inte direkt behöva någon kylning vad jag vet om dom nu inte sitter riktigt tätt. Såg nu precis att Kjell & Co även har power led i sitt sortiment även drivare till dom. Dom har en blå variant på 470 nm. Skulle ha en hdmi kabel till tvn bara men nu blir det kanske fler leds.... smile.gif

--------------------
          "Anything lost can be found again, except time wasted"

Malmö Zon 1

Citera
          elinh
          Inlägg 03-03-2010, 19:12
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (densis @ 03-03-2010, 16:45) *
          Dom jag kör med har artnr: 75-113-22 hos elfa. När du kör med vanliga led så ska du inte direkt behöva någon kylning vad jag vet om dom nu inte sitter riktigt tätt. Såg nu precis att Kjell & Co även har power led i sitt sortiment även drivare till dom. Dom har en blå variant på 470 nm. Skulle ha en hdmi kabel till tvn bara men nu blir det kanske fler leds.... smile.gif

76.4 kr! Holy ***! Men det var hög strålningsvinkel. Kanske något jag ska kika på... de jag har kollat på hittills har bara 6-12 graders strålningsvinkel.

Jag var på elfa idag och köpte ny resistor till "födelsedagsbygget". Denna ska förhoppningsvis inte börja ryka...
          Skulle vilja ha leds till en hylla i Billy-hyllan - en yta på ca 28x40. Blir inte klok på vilka dioder jag ska välja, men det lär väl lösa sig.

Redigerat av elinh: 04-03-2010, 23:07

Citera
          densis
          Inlägg 16-03-2010, 21:33
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 9 123

Tycker absolut att du ska titta på power leds. Det finns en massa linser mm att lägga till för att öka strålningavinkel. Vanliga leds tror jag inte är att satsa på. Men jag har juh själv inte testat....,

--------------------
          "Anything lost can be found again, except time wasted"

Malmö Zon 1

Citera
          Roine
          Inlägg 18-03-2010, 09:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 28 241

Jag bygger all min led belysning själv. Även konverterar befintlig armatur från 220 till 12 med powerleds. Inte bara energibesparande, förbenat kul också.
          Kolla in denna tråd här i forumet. Även lite fler bilder och länkar till fler och mer specielt inriktade firmor på just led hittar ni här
          Skulle göra en växtbelysning åt en, men han valde den traditionella då den allstrar värme...

EDIT: Får inte länkarna att funka klokt, dvs gå direkt till mina inlägg, men endel bilder hittar ni på första sidan och några på sida nr 2.
          kolla även på minhembio.com där har jag laggt ut lite bilder på ledjobb

Redigerat av Roine: 18-03-2010, 09:58

Citera
          elinh
          Inlägg 18-03-2010, 13:17
          Länk hit: #7

Medlem

Kul att se dina bilder, Roine!

Kabellister har jag och sambon också provat. De är jättepraktiska.

Vad skulle du välja för dioder för växtbelysning?

Citera
          Roine
          Inlägg 18-03-2010, 15:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 28 241

CITAT (elinh @ 18-03-2010, 13:17) *
          Kul att se dina bilder, Roine!

Kabellister har jag och sambon också provat. De är jättepraktiska.

Vad skulle du välja för dioder för växtbelysning?

Ja, kabellist funkar kanon...

Till växtbelysningen jag skulle bygga skulle det var om jag minns rätt 36%blåa med en våglängd på 460/470nm och resten röda på runt 600/620nm (kommer inte ihåg till 100%).
          Infon ligger i den andra datorn som just nu väntar på att tv-bänksbygget ska bli klart så den kan få startas upp igen.
          Men jag återkommer med mer info så fort jag bara kan...

Citera
          Grönt Ljus
          Inlägg 21-03-2010, 10:02
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 25 689

CITAT (elinh @ 03-03-2010, 19:12) *
          76.4 kr! Holy ***! Men det var hög strålningsvinkel. Kanske något jag ska kika på... de jag har kollat på hittills har bara 6-12 graders strålningsvinkel.

Jag var på elfa idag och köpte ny resistor till "födelsedagsbygget". Denna ska förhoppningsvis inte börja ryka...
          Skulle vilja ha leds till en hylla i Billy-hyllan - en yta på ca 28x40. Blir inte klok på vilka dioder jag ska välja, men det lär väl lösa sig.

Hyllstrips?
          De nya Growstripsen, med de starkaste dioderna som finns (för strips) finns framtagna nu, dock dröjer det ngn vecka eller två, innan det finns passande 220/12v transformatorer. Skall testa lite i veckan som kommer. De röda håller 620-630nm och de blå 660-670nm. Sedan kommer rgb-strips, dvs. man kan ställa in våglängden helt efter eget önskemål - måste vara perfekt för odlare att först kunna köra blått 460-470 och sedan efterhand växla över till mer rött om och när man vill ha blomning. Dessutom kan man köra vitt om man vill ha mysigare belysning några timmar på kvällen. Dessa 3m självhäftande strips kan enkelt kapas till den längden man själv vill ha, så att stripsen passar in i hyllplanen. Lätta att skarva till. Det går utmärkt att lägga två strips bredvid varandra, t.ex. blått+rött i olika längder som passar växten. Effekten är c:a 15-16w/meter vilket motsvarar en Growspot15w. Spridningsvinkeln är hela 110-120gr. Siliconinkapslade, okänsliga för fukt och vatten.
          Priser inte klara ännu, men snart. Kommer att ligga lägre än Growspot15w.

Redigerat av Grönt Ljus: 21-03-2010, 10:11

Citera
          elinh
          Inlägg 21-03-2010, 19:49
          Länk hit: #10

Medlem

Ja, en hyllstrip gjorde sambon av vita dioder han hade liggande hemma och en kabellist. Tänkte sno idén och sätta i röda och blåa i list-moduler. Fast det är just det där med våglängderna och att hitta tillräckligt starka så att det inte behövs så himlans himlans många dioder... Har hittat blå (465nm) och röda (630nm). 14000 mcd, 3,4V, 20mA, 15 graders strålningsvinkel för en blå och samma för en röd fast med 20 graders vinkel. 11 lumens/Watt för blå och ca 19 lumen/Watt för röda blir det *.

Min födelsedagspresents-"lampa" blev fin, men inte särskilt stark. Har däremot fått upp intresset :-)

edit: * om jag har räknat rätt...

Redigerat av elinh: 21-03-2010, 20:46

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 22:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon