CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-03-2010, 15:09)

Tomat/viltomat Kan sås nu (i låda/kruka i jord med plast över) ifall du har ljusa fönster vänta annars någon månad till, omplantera gradvis till större kruka normal slutkruka är runt 20liter.
Bladpersilja Brukar jag direktså utomhus, om du har tänkt ha dem på en balkong borde du kunna direktså i en större bytta i april (blötläggning av fröerna något dygn)
Storbladig Basilika ljusgroende frön som ej ska täckas, bara lägga ca 5frön glest på ytan av en fuktad jord och sätta en plastpåse över. Plantera även basilikan gradvis till större bytta man kan få riktigt maffiga plantor i 5liters krukor till sommaren.
Pepparmynta äkta pepparmynta är steril och har inga frön så ofta är det grönmynta som finns i påsen med pepparmynta. jag har aldrig sått mynta den är så lätt att dela.
Citronmeliss heller aldrig frösått den sprider sig med frö rejält så jag har hämtat plantor hos släktingar
Salldsärt direktsådd ute runt april-maj i stor bytta. Ev. kan du så inomhus några veckor tidigare för att få en tidigare start
Jordmandel Blötläggning över natten och så sedan i lucker och porös jord, fukta sätt plast över och ställ ganska varmt och ha tålamod det brukar ta tid. När det har grott i byttan gräver du upp de knölar som grott, ca 3 grästussar i en 15cm kruka är lagom, plantera dem sedan i större byttor när du sätter ut dem, knölarna måste ha plats att växa, svart kruka brukar funka bra gissar att de gillar värmen om fötterna
Hjorthronsgroblad har jag nog bara sått uteoch det blev just inget det året men den ska ju funka att så inomhus.
Jättetack för svaret!
Frukosten har alltid varit människors svåraste passage. Det är då man får äta upp gårdagen...
Bor och odlar på balkong i zon 2-3