Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> vattentunna i växthuset?, någon som samlar regnvatten direkt in till växthuset?
          Ally
          Inlägg 06-03-2010, 13:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 3 099

Jag skulle vilja ha en stor vattentunna in i växthuset för att reglera temperaturen lite...

Finns det nån som leder stuprör eller slang direkt från takets hängrännan till en tunna inne i växthuset?

På min vanliga regntunnan har jag en gizmo som gör att om tunnan är full, då går vattnet ner i vanliga stuprören istället. Men eftersom stuprör till en växthus är så smal, jag skulle inte kunna använda en sån.
          Och jag måste nog borra ett hål i glaset för att få in en slang, eller hur.

Nån som har gjort det?
          Eller är det för korkat idé?

Tacksam för svar!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          RibesRubusVitis
          Inlägg 06-03-2010, 15:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 132
          Medlem nr: 6 842

Det måste väl inte vara just regnvatten i vattenmagasinet? Jag har två rätt stora plasttunnor i mitt lilla växthus (8 kvm) som följde med den nya kolonin. Innan vi stängde vattnet i höstas fyllde jag dem med slangen från kranen utomhus, och trots att det rimligen måste ha varit bottenfruset denna rekordkalla vinter, höll tunnorna. Men någon kylande effekt ger de knappast. Just i dag blev det 23 grader när solen stod på, och lite is flyter ännu överst under tunnlocken. Däremot kan de hålla värmen uppe under kyliga nätter, till glädje för tomaterna.

Citera
          Ally
          Inlägg 06-03-2010, 17:26
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT
          Det måste väl inte vara just regnvatten i vattenmagasinet?

blush.gif Det är en *princip* fråga ... dvs regnvatten är "naturlig" och miljövänlig, däremot vattnet från slangen har gått genom rengöringssystemet... blush.gif

Jag tror att jag har kommit på en enkel lösning happy.gif

Redigerat av Ally: 06-03-2010, 18:28

Citera
          LilyRose&co
          Inlägg 17-03-2010, 11:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 26 422

jag tycker det är en bra ide.. det ska jag göra iallafall . men jag har delvis trävägg på mitt växthuset. där igenom ska jag låta stupröret gå och ha ett stort vattenkärl. det blir mitt första sommar med växthuset så jag vet inte hur det kommer att funka än, men jag tror på det..

--------------------
          Konstnärssjäl som älskar blommor och djur

Citera
          vips
          Inlägg 17-03-2010, 13:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem nr: 14 796

Inte helt enkelt att ta hål i glaset, helt omöjligt om det är härdat kan jag tro. En idé kan vara att ha en tunna inne och en ute, förbinder man dem med ett rör i botten genom sockeln på växthuset så skall det ju funka... smile.gif

/magnus

Citera
          Peztis
          Inlägg 17-03-2010, 15:57
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Då blir det väl samma nivå i båda tunnor, mer eller mindre...

Funderar också på att ha en tunna inne i växthuset men de är ju inte vidare snygga. Man kanske kan klä in dem på något sätt.

Vi får se... först ska väl växthuset upp. Men å andra sidna så är det väl bra tt fundera på dessa saker innan så man inte står där och tänker att VARFÖR gjorde jag inte så när jag satte upp växthuset? slap.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Ally
          Inlägg 20-03-2010, 18:21
          Länk hit: #7

Medlem

Ett rör genom sockeln! Det hade jag inte tänkt på!
          Jag ringde en glasmästare, och vad du (vips) säger stämmer, det går inte att borra ett hål i säkerhetsglas (härdat glas).
          (Oh ja, det blir samma vatten nivå i båda tunnor, inne och utanför växthuset!)
          Vilken bra lösning, tack för tipset, så ska jag göra!

Jag hade beställt en extra dörr, tänkte det skulle underlätta att använda vattnet i tunnorna bakom växthuset, men med det här lösning bir det onödigt! Har inte skickat in min orderbekräftelse än. Vips, du har nog sparat mig 2862:- !!
          Eller finns det någon som ångrar att inte ha en extra dörr på andra gaveln?? Jag har kompost på den sidan också.... hmmm.... Decisions, decisions....

En trätunna är väl snygg att ha i växthuset, men inte praktiskt. Jag har flera trätunnor, och dom läcker ett bra tag i början på säsongen innan trädet svullnar och tätnar till. Och dom är dyra .... och håller nog inte lika länge...
          Jag har en jätte stor svart plast tunna, den skulle fungera nog bättre för att reglera tempen något.
          Jag kanske ska gömma den i ett hörn bakom en "väg" av höga blommer!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon