Medlem
Antal inlägg: 2 132
Medlem nr: 6 842
Med en såpass ung planta är det i senaste laget att beskära nu. Rötterna är ännu inte utvecklade, och det finns risk att plantan blöder. Vänta hellre till nyår, om du tycker att det behövs då. Staketdruvorna växer lite yvigare än andra och behöver egentligen bara klippas om de blir för stora. När det börjar komma druvor om ytterligare något år kan det vara bra att tukta plantan så att energin koncentreras till färre, men sötare, druvklasar.
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Håller med en såpass ung planta behöver inte klippas jag lät mina växa fritt de första 3-4åren sedan började jag gallra, staketdruvor växer inte riktigt som vanliga vinrankor.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 104
Medlem nr: 21 541
Tack för svaren. Det är svårt att läsa sig till hur man ska göra. Det står olika på olika ställen och det som följde med plantan sa bara hur man beskär inte vilket år man ska börja beskära.
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333
Jag skar ner min vindruva kraftigt idag. Den är ca 4-5 år. Den "blödde" inte alls, vilket jag fruktade. Det är en blå druva, "Nordic" tror jag den heter. Skyddat, soligt söderläge. Den har burit RIKLIGT med druvor de 2 senaste åren, uppemot 15-20 liter, men med ganska små frukter. Stammen är ca 4-5 cm tjock