Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp!
          Esther_B
          Inlägg 15-03-2010, 17:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 18 510

Av personliga anledningar kommer jag inte kunna åka till stan och köpa grönsåpa, provado eller något denna vecka! Och det tror jag spinnkvalstrena hörde direkt för jag upptäckte igår att mina hibiskusar har fått spinn! Hur ska jag göra? Vad kan jag använda hemma sålänge mot dessa spinn? Jag har hört diskmedel, är det verkligen sant?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-03-2010, 17:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Om jag inte har något medel hemma och upptäcker spinn så åker krukorna omedelbart in i duschen. Kallt och hett omvartannat flera ggr. Över och undersida blad.

Därefter får dom torka och sedan har jag fått lära mig här på forumet att man kan blanda spolarvätska med såpa och spraya växterna. Nu har ju inte du någon såpa och vore jag du så skulle jag testa med BARA utblandad spolarvätska. Såpan är ju bara till för att ytan ska bli klibbig så att dom inte får fäste igen.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 15-03-2010, 20:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Sussie F-Flower @ 15-03-2010, 17:27) *
          Om jag inte har något medel hemma och upptäcker spinn så åker krukorna omedelbart in i duschen. Kallt och hett omvartannat flera ggr. Över och undersida blad.

Därefter får dom torka och sedan har jag fått lära mig här på forumet att man kan blanda spolarvätska med såpa och spraya växterna. Nu har ju inte du någon såpa och vore jag du så skulle jag testa med BARA utblandad spolarvätska. Såpan är ju bara till för att ytan ska bli klibbig så att dom inte får fäste igen.

Det är inte så såpa funkar i bekämpningssyfte. Såpan lägger sig som en fet yta på insekten, insekter andas med hål i huden = man täpper till andningsvägarna och insekten kvävs till döds.

Spinn är dock inga insekter så de andas ej via hål i huden = de dör oftast inte så lätt av såpa och många andra insektsmedel, provado plus sprayen har dock ett medel tillsatt som tar död på spindeldjur.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          lorentz
          Inlägg 15-03-2010, 20:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 166
          Medlem nr: 27 325

Jag som trodde att ytspänningen i vattnet minskade med såpan (diskmedlet) och att djuren dog av drunkning?

Citera
          Byron
          Inlägg 15-03-2010, 22:26
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 26 955

Har du testat med att trä en plastpåse över och sen låta en cigarett ryka in?
          Fungerar för de flesta. Men man måste ju hitta nån som har en cigarett förståss...
          Kolla på "köp och Sälj" efter provado.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-03-2010, 22:30
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

annars så funkar det att dränka växten (plus kruka och övriga redskap) i 42gradigt vatten i ca 20-40min. under tiden drunknar spinnen. använder detta själv och det funkar för mig. problemet är ju att stora växter blir svårt plus att växten blir ganska blöt/fuktig en längre tid vilket inte alla gillar. på hibiskus hat jag använt denna metod och det funka.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 15-03-2010, 22:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-03-2010, 20:09) *
          Det är inte så såpa funkar i bekämpningssyfte. Såpan lägger sig som en fet yta på insekten, insekter andas med hål i huden = man täpper till andningsvägarna och insekten kvävs till döds.

slap.gif Ja, SÅ var det ju!!! laugh.gif

Citera
          Esther_B
          Inlägg 16-03-2010, 11:17
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 18 510

Nu hann jag göra en egen blandning innan jag läste era råd. Jag tog diskmedel, blandade med vatten och lite flytande växtnäring i en blomspruta och sprutade rikligt på den stora hibben. Jag lät det stå i ca 2-3 timmar. Jag har gjort så i 3-4 dagar i rad med ena (ja, två hibiskusar har drabbats!). Under dessa timmar då satsen var på busken tittade jag till på bladen och såg spinnkvalstren. De var lite halvhängande, men döda var de säkert, för jag stirrade noga för att se om de rörde sig, och det gjorde de inte. Och när jag petade med tandpinnar så rörde de sig inte heller. Sen dess har jag inte sett en enda spinnkvalster mer. Jag vågar ännu inte tro att jag har lyckats få bukt med dem ännu, så jag ska fortsätta behandla dem så flera dagar till.

En annan sak: Jag har börjat ställa ut den som hade drabbats mest, mot balkongens vägg där det blir ganska varmt om dagen med tanke på att det är ett söderläge i lä. Bara 2 timmar per dag. Är det effektivt att ställa ut dem också?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-03-2010, 11:59
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Esther_B @ 16-03-2010, 11:17) *
          En annan sak: Jag har börjat ställa ut den som hade drabbats mest, mot balkongens vägg där det blir ganska varmt om dagen med tanke på att det är ett söderläge i lä. Bara 2 timmar per dag. Är det effektivt att ställa ut dem också?

är det en tropisk inne hibiskus du har, så ska du inte ställa ut den nu, det är för kallt. risken finns att växten dör men spinnet klarar sig. bor man milt så kan man ställa ut sin hibiskus i april.

även om det ''känns'' varmt för oss så är det inte så himla varmt för en tropiskväxt, så blir det dels en chock av växten att komma ut och dels är det för kallt att ställa ut den nu plus så tål den inte solen nu. så förutom väderchok, köldskador och ev brännskador från solen så har den också spinn som den innan mådde dåligt på. så sätt in den igen och försök bekämpa ohyran.

Citera
          Dilara
          Inlägg 17-03-2010, 19:30
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem nr: 8 879

När jag var yngre hade jag en liten handdammsugare som jag för det mesta "sög" upp bladlöss med, men den använde jag även till spinn i samband med att jag sprutade dem med såpa.

--------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon