|
Rosinspektion idag, efter vintern |
|
|
|
27-03-2010, 14:43
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Vi har ännu en hel del snö i trädgården men idag gick jag runt med sekatören och klippte i enstaka grenar för att se om det fanns liv, inte så lätt ibland.
Rugosa, Kanada, Alba rosorna eller rosor som har 2 - 4 zoners frysmarginal är hela buskarna pigga, tack och lov !
Moderna Buskrosor, Rabattrosor, Austinrosor är många frusna långt ner i backen, dom har bara liten frysmarginal här, så det är väl som det brukar vara efter kalla vintrar.
Klätterrosorna har haft det tufft i år, moderna storblommiga är mest svarta, tex Etude som växer skyddat mot en södervägg har frusit i botten i år, det har den aldrig gjort förut. Annars tuffa klätterrosor från Kanada är gröna som vanligt eller andra klätterrosor med 2 -3 zoners frysmarginal.
Myskrosorna Mozart och Ghislaine de Feligonde är frusna, kanske mycket hårt ? Trier är insnurrad i väv så jag hoppas den klarat sig.
Så man kan väl säga alla rosor på marginalen har frusit hårt, det verkar inte som snön skyddat som jag trodde.
Hur ser era rosor ut ?
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
27-03-2010, 23:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Jag har inte kommit ut i trädgården än, men efter din rapport känner jag mig lite orolig...... Om det flesta klätterrosorna i min rosengång t ex har fryst ner, ja, då blir det ett elände! Tur att jag har många albor, rugosor och pimpineller, men jobbigt att eventuellt behöva ta reda på en massa frysdöda Austin- & rabattrosor Jag trodde också att snön skulle skydda! Kanske måste jag fram med stövlarna imorgon och kolla läget...
--------------------
|
|
|
|
|
28-03-2010, 01:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 481
Medlem nr: 8 514

|
Vet inte hur det var hos er, men här hade vi -20 dagar innan snön kom i höstas. Jag tror om saker dött, att dom fick dödskyssen redan då. Men fortfarande jättemycket snö här, jag skulle behöva snöskor för att kolla. Det får vänta tills det börjar tina en aning. Lät trist Ghislaine fryst hos dig Kajsa, då har den säkert det hos mig också  Jag gillade verkligen den. Men den är rotäkta så kanske kommer nerifrån ändå. Men är inte samma sak. 28 Mars i Umeå...(det snöar).
Redigerat av Ezereht: 28-03-2010, 20:00
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
28-03-2010, 10:43
|

Medlem

|
Av vad jag läst, vad vi skrivit på Rosforum/AOT så är det mycket svart i år av dom som kollat ute.
Men Balsgårdsrosorna, de 4 ser pigga ut som vanligt, glömde skriva det. Dom har zon 5 - 6 så där har man också en bra frysmarginal från min zon sett.
Myskrosorna kan frysa ner, det har hänt förut här men dom hämtar sig fort på en sommar, så var inte ledsen Ezereth blommar på nya skotten i juli/aug.
--------------------
|
|
|
|
|
29-03-2010, 20:06
|
Medlem
Antal inlägg: 139
Medlem nr: 2 497

|
Jag har tittat på mina idag. Det mesta över 1dm från marken är helt svart. Några tuffingar ser hyfsade ut. Klätterrosorna vid väggen är helt svarta. Ser dystert ut.
För att se det lite positivt, så är det nog så att nu kan man passa på att föryngra hela rosbeståndet. Ingen tvekan om vad som skall klippas ner.. det är allt som gäller. Där det har dött helt, så är det läge för ett trevligt Lötabesök. Livets gång liksom..
|
|
|
|
|
29-03-2010, 21:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
CITAT (Mejal @ 29-03-2010, 21:06)  För att se det lite positivt, så är det nog så att nu kan man passa på att föryngra hela rosbeståndet. Ingen tvekan om vad som skall klippas ner.. det är allt som gäller. Där det har dött helt, så är det läge för ett trevligt Lötabesök. Livets gång liksom.. Just så är det! Jag har några rosor som jag nästan hoppas att de dött.....usch, fy på mig! Men då kan jag äntligen gräva bort dem utan dåligt samvete! Däremot ska jag nog inte ersätta dem med nya rosor. Jag har många Dagliljor som väntat sen förra året på att bli planterade Det ska bli fler Pioner och Dagliljor överlag här........
--------------------
|
|
|
|
|
29-03-2010, 21:30
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
många av mina rosor har fått svarta grenar.
och min climbing Schneewittchen ros som hade växt så fint och blivit stor, frös ju ner förförra vintern totalt och de nya skotten har frusit ner i år också. konstigt då den har klarat kalla vintrar innan utan skador. men efter den vintern den fruist ner så har den inte ''varit sig själv'' om man säger så. om den återhämtar sig i år vet jag inte. hur som tänkte jag plantera en härdig vit ros istället där, för det ser väldigt tomt ut speciellt om den nu ska frysa ner som jag har där.
resten av rosorna i trädgården ser lite halv taskiga ut. men jag tror nog att dom lever. de jag planterat i köksträdgården i västläge mor jätte bra, mestadels klätterrosor av olika slag bland annat american pillar ina döda eller svarta grenar. okända rosor på södersidan inga skador (köpa hos rosenlust). rugosa rosorna, mossrosorna, gallica rosorna utan skador och gröna fina grenar.
dom jag har i krukor här har övervintrat ute, utan skydd (inte nedgrävda). har bara skottat över snö. min mandarin har klarat sig utan skador men min the fairy red har fått många svarta grenar. men bägge har fått svällande bladknoppar på grenar som är gröna.
Redigerat av flaxss: 29-03-2010, 21:31
|
|
|
|
|
29-03-2010, 22:01
|

Medlem

|
Avis jag blir på ditt klimat Flaxss...
--------------------
Temptations come, as a general rule, when they are sought. -Margaret Oliphant -------------------- zon 5
|
|
|
|
|
29-03-2010, 22:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (Ezereht @ 28-03-2010, 02:26)  Men fortfarande jättemycket snö här, jag skulle behöva snöskor för att kolla.... 28 Mars i Umeå...(det snöar).  -Hugaligen!!!  (Jag ska nog inte klaga....) Själv så har jag bara min Flammentanz som jag oroar mig för men dom verkar vara så tåliga så det är nog ingen fara... den står närmast husväggen som läker värme! Har även ett par andra som jag inte vet namnen på, en 2,5x2,5 m diam vit buskros samt en rosa som växer mitt i brudspiraeahäcken, dom klarar sig också!
|
|
|
|
|
29-03-2010, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
Här i gynnsam zon 1 i sydvästra Skåne ser alla rosor rätt ok ut (har diverse sorter, mestadels buskrosor och klätterrosor). Inget som har frusit nämnvärt och inga svarta grenar (lite torra toppar här och var dock).
|
|
|
|
|
30-03-2010, 09:07
|
Medlem
Antal inlägg: 949
Medlem nr: 12 351

|
CITAT (Anders zon 1 @ 29-03-2010, 22:25)  Här i gynnsam zon 1 i sydvästra Skåne ser alla rosor rätt ok ut (har diverse sorter, mestadels buskrosor och klätterrosor). Inget som har frusit nämnvärt och inga svarta grenar (lite torra toppar här och var dock). Jag tycker också att det ser ganska bra ut här, och då hade vi ändå rätt kallt innan all snö kom (tror -10-15). Men jag har inte tittat ordentligt än. I natt var det frost i gräset, så jag undrar hur det har gått för Louis XIV:s nya skott. Borde förstås ha täckt över, men jag har varit bortrest. Rosmarinen ser rätt död ut, men det har skett under förr.
Redigerat av Thé: 30-03-2010, 09:08
--------------------
Skåne, zon 1
|
|
|
|
|
30-03-2010, 09:28
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Ezereht @ 29-03-2010, 23:01)  Avis jag blir på ditt klimat Flaxss... i trädgården i nord/östra skåne ha det varit -19c som lägst. och här där jag bor i zon 3-4 har det varit -23c som lägst och lång köldperiod. fast jag tycker det ha varit ganska kallt ännu.
|
|
|
|
|
30-03-2010, 09:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
Här i zon 1-2, ser det än så länge också rätt så lovande ut. Det är en "Climbing Cécile Brunner", som planterades i höstas, som jag är lite tveksam till, men själva plantan var inte heller så stor, och jag grävde ner den djupt, och täckte, så det kommer kanske grönt nedifrån ändå.Hoppas! Här i Skåne var det ju så att först kom snön innan jul, och innan det var läge att kupa runt rosorna. Sedan smälte all snön bort på juldagen, så på annandagen tog jag på mig och tog skottkärran med mig och gick rundor och kupade rosorna. Sedan blev det kallt - över 15 grader kallt - och sedan kom snön igen kring trettonhelgen, och har legat fram till för ungefär 14 dagar sedan. Nu är det helt barmark iallafall, och våren rusar på...Det är snart tid för sekatören - jag har sett hur det börjar tjockna kring björkknopparnma, så snart är musöronen där.
Redigerat av AnnammA: 30-03-2010, 09:43
--------------------
|
|
|
|
|
30-03-2010, 13:31
|

Medlem

|
Rosorna i zon 1 borde väl klarat sig bättre. Jag klippte ner massor förra våren, då var det en blöt vinter och barkfläcksjukan härjade på en massa rosor. I år sörjer jag väl mest klätterrosor som frusit i botten som behöver flera år för att bli stora igen. Buskrosorna är snart uppe igen.
Annars säger jag som Christina, det är inte självklart rosor ska bytas ut mot nya rosor, gillar klematis och mycket annat också. Köper mest tuffa rugosa rosor nu, här har mycket klent åkt ut, tänker till lite mer idag. Jag är 60 år och borde förenkla lite för mig ( det säger jag varje år men handlar ändå för mycket )
--------------------
|
|
|
|
|
01-04-2010, 17:59
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 24 643

|
Det var tråkigt att höra att en hel del av er verkar haft problem med vinterns kyla! Själv har jag äntligen fått möjlighet att inspektera mina rosor efter att snön smält bort: till min lycka ser varenda ros grön ut, de flesta har dessutom redan små bladknoppar. Till och med de som satt i pallkragar, och därmed inte var lika nergrävda som de andra, ser väldigt fina ut!
Vad tror ni om vårtäckning, för skydd mot vårsolen och kommande kalla nätter? Behövs det nu?
--------------------
Villa i Göteborg (zon 2)
|
|
|
|
|
01-04-2010, 19:57
|
Medlem
Antal inlägg: 198
Medlem nr: 14 719

|
Förökte idag kravla mej ut för att kolla lite rosor, men vilket jobb, jag sjönk ju ner till rumpan i all snö! Såg i alla fall att den gren av Amethyste som ligger på terassen såg frisk ut, vilken lycka! Däremot var det rätt svart på Maigold i pergolan, så även Helena....
|
|
|
|
|
02-04-2010, 14:51
|

Medlem

|
Kom ut och kollade en del saker. Venusta pendula är död ner till snönivå, en bit ner i snöns är den grön (än så länge). Snön är ca 1m så det är ju ändå bra  Samma med Rosa helenae. Kanelstamrosen har inte frusit något alls, den som syns (den andra är bregravd under snö).
--------------------
|
|
|
|
|
04-04-2010, 21:34
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
Klippte rosorna i helgen och har vid närmare besiktning upptäckt att många verkar hårt drabbade av vad jag tror är barkfläckssjuka. Så det blev bra mycket mer klippande än jag tänkt. Några, bland annat Queen Elisabeth och Peace, ser riktigt eländigt sjuka ut - frågan är om dom överlever (fick klippa ner dom helt i backen, även gamla grova stammar). Finns det något man kan göra mot barkfläck, förutom att klippa bort det som är sjukt? Drabbar det olika mycket olika år eller är det något som man får räkna med bara blir värre? Är trött på all svartfläckssjuka som härjar här och man vill ju inte ha fler sjukor att bekymra sig över (har även haft en del problem med rost på några rosor).
|
|
|
|
|
05-04-2010, 09:41
|
Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 7 301

|
Vid närmare titt nu när snön börjar försvinna har jag upptäckt att möss har knapprat och ringbarkat mer eller mindre alla mina rosor... Blir så trött! Är det inte rådjur så kommer hotet underifrån. Nu snöar det igen och jag får ta itu med inspektionen senare, har lust att gräva bort allt och plantera tallar... Nej.så illa är det inte men nästan! Ska bara slicka mina sår så kommer jag igen.
|
|
|
|
|
05-04-2010, 11:10
|

Medlem
Antal inlägg: 256
Medlem nr: 13 397

|
Känner mig lite som Pilgrim. De rosor som såg gröna ut när de tinade fram ur snön har vid en närmare titt fått stora skador av den nedrans haren. Bävar för hur rosorna ser ut nere vid vägen där en och annan sork brukar hålla till. Där ligger snön ännu tjock och mer har kommit ner idag så jag får våndas ett tag till...
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|