Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förökning bigarråsort, Jag vill stjäla ett träd från våra grannar!
          Miko
          Inlägg 10-04-2010, 19:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 16 710

På andra sidan motorvägen ligger en villa med ett gigantiskt körbärsträd i trädgården. Trädet är kanske 10 m högt om inte mer och ordentligt omfångsrikt. Grenarna hänger ut över staketet och på hösten har jag verkligen ansträngt mig för att få tag i bären som är stora, mycket söta och saftiga och gul/rödspräckliga. Jag har länge funderat på hur jag ska kunna föröka trädet till vår trädgård. Jag tror knappast trädägarna har något emot det om jag frågar. Det verkar inte växa några rotskott från trädet, de har perfekt gräsmatta under, så frågan är om jag kan ta en kvist och lyckas få rötter på den? Vissa träd går ju sånt lätt med men nu undrar jag om det över huvud taget kan lyckas med körsbär? En annan variant är ju att driva från kärna, men då är ju frågan om man kan det med denna sort? Om den är en äkta sort?
          Hur ska jag göra?
          Kan det göras?

Miko

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 10-04-2010, 20:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Bigarråer brukar ympas, man får inte sortäkta träd vid sådd och med tanke på att grundstammen ofta är vanligt fågelbär så blir det heller inte samma sort ifall det skulle finnas rotskott (fågelbär brukar dock inte skjuta rotskott).

Man kan ju fröså en grundstam från en bigarråkärna (måste kallstratifieras) och sedan ympa på den sorten man vill ha. Körsbär är dock svårare att ympa än äpple.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Miko
          Inlägg 10-04-2010, 22:09
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för råd. Man måste alltså börja från början så att säga. Kanske helt enkelt lättare att köpa ett träd färdigt, men jag skulle verkligen vilja ha just den sorten. Jag undrar om det är svenska bigarråer. Ibland kan man se sådana gulfläckiga bär i handeln på hösten och de liknar väldigt mycket de som växer på just det trädet. Hur som helst vill jag absolut inte ha klarbär eller nåt annat surt. Kan man odla den typen av bigarråer här som man vanligtvis kan köpa i livsbutiken på sommaren? De brukar vara importerade från Turkiet el dyl tror jag.

Miko

Jag menar sådana riktigt mörka och söta vanliga bigarråer.
          Miko

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-04-2010, 08:36
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Bigarrå = sötkörsbär

Klarbär och liknande = surkörsbär

Själv tippar jag att din granne har sorten Allmän gulröd bigarrå som är en hyfsat vanlig sort.

Ebeplants info om sorten:

ALLMÄN GULRÖD BIGARRÅ, Zon I-III C
          Osäker härkomst
          Trädet: Kan bli mycket stort, bildar en utbredd krona, men växtligheten avtar efter hand.
          Frukt: Är stor till mycket stor, ljusgul med flammig, karminröd täckfärg. Kött gulvitt, fast, ganska sött med någon syrlighet och välsmakande.
          Mognar: I juli-augusti.
          Jord/växtplats: Varma, humusrika jordar, undvik styva jordar och kalla lägen trädet skadas då lätt av frost och gummiflöde.
          Användning: Ätbär
          Övrigt: Pollineringssorter Frogmore, Erianne, Merton Glory, Stora Klarbär, Prunus avium.

Vill du ha ett stort träd köper du bara ett vanligt träd de ympas på starkväxande grundstam, vill du ha ett mindre träd typ 3-4m så köper du trädet ympat på den svagväxande grundstammen Gisela 5 (kallas ofta pysslingsträd).

De sorterna man odlar i turkiet och andra sydliga länder är inte härdiga här (och våra körsbärssorter funkar ofta inte i turkiet heller de brukar kräva att få en riktig vinter)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Christa
          Inlägg 04-07-2011, 15:13
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Hur är det med förökning av körsbärsbusken Berit? En väninna har en sådan och det blir en massa småbuskar runt den. Vet inte om det är rotskott eller från kärnor. Jag har också fått kärnor.

Har också sparat kärnor från ett klarbärsträd så jag undrar över båda.

Citera
          ingrids
          Inlägg 04-07-2011, 19:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Klarbär upplever jag blev "sortäkta" hemma där de spred sig via fåglar och pluttade kärnor. I alla fall märkte vi ingen skillnad.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Miko
          Inlägg 04-07-2011, 20:28
          Länk hit: #7

Medlem

De gulröda ”svenska bigarråerna” verkar också vara sortäkta och smakar dessutom bra och kan till skillnad från klarbär ätas som de är. Tveksamt om de, som klarbär duger till saft och sylt dock.

Citera
          Christa
          Inlägg 05-07-2011, 10:24
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Miko @ 04-07-2011, 21:28) *
          De gulröda ”svenska bigarråerna” verkar också vara sortäkta och smakar dessutom bra och kan till skillnad från klarbär ätas som de är. Tveksamt om de, som klarbär duger till saft och sylt dock.

Hur har du kommit fram till att de gulröda bigarråerna är sortäkta? Åsa skrev ju att det måste ympas. Har du fått småträd från kärnor eller på något annat sätt lyckats föröka dom utan ympning?

Klarbären från trädet som grannen hade var väldigt goda att äta som dom var när dom mognat ordentligt. Jag tål inte söta saker så bra så för mig är det bättre med klarbär. När man vant sig av med sött så smakar alla bär mindre surt. Jag äter aldrig socker eller sötade produkter.

Vi skördade en jätteskål gulröda bigarråer igår och jag kan bara äta 10 åt gången -cry-.gif

Jag som tidigare älskade bigarråer och fågelbär så jag kunde åka 10-15 mil för att få tag i dom.

Citera
          Miko
          Inlägg 05-07-2011, 11:50
          Länk hit: #9

Medlem

Ja smaken är ju liksom baken. En granne har ett stort träd med gulröda körsbär som är goda och de har massor av skott i rabatterna runt i kring. Skotten måste komma från kärnor och några skott har vuxit sig stora och bär själva bär som är identiska med modeträdets.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon