Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lyxfällan ska jag se nu
          netha
          Inlägg 15-04-2010, 22:24
          Länk hit: #1

Gäster

Förundras över att vuxna människor är i så total avsaknad av ekonomisk kunskap.
          Det ser ofta ut som att personerna i fråga tror att "manna ramlar ner" och de kan köpa allt de önskar ...
          bara bygga på lånen ... det ordnar sig. sad.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          mamamaggan
          Inlägg 15-04-2010, 23:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Är också mycket förvånad över vad en del ställer till med . Har sett Lyxfällan förut och fascineras av att det är så många män som stoppar huvudet i sanden och låter frun sköta ekonomin. När hon sedan försöker förklara hur illa det är så är det många män som inte bryr sig eller inte fattar.

Värst tycker jag det har varit med de som har eget företag utan att fatta vad det innebär.

Fast visst måste det väl vara en del påspätt och vinklat ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-04-2010, 06:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (mamamaggan @ 16-04-2010, 00:58) *

Ja, man kan ju hoppas det iaf...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-04-2010, 07:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

det finns nötter av alla de slag i naturen whist.gif

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 16-04-2010, 08:07
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Det tror jag inte alls!
          Bortsett från förra veckans avsnitt, med den amerikanska frun, så verkar alla vara i ungefär samma ålder?!
          Är det den uppväxta "curlinggenerationen" som är hårdast drabbad av ekonomisk okunskap?

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 16-04-2010, 09:42
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Du kanske har rätt Christina . En del kan väl också vara " smittade " av vad de blir matade med via medierna som skriver om " det vackra folket " och hur de lever . Man bara måste ha ett likadant liv .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 16-04-2010, 10:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Tror inte det för har sett detta i nära bekantskapskretsen en dam som startade ett bageri hemma i garaget och det gick rätt så bra. Bakade nästan enbart på beställning. Men det stora misstaget hon gjorde var att när alla pengarna kom in vid försäljningen så trodde hon att allt var hennes egna pengar.
          Företaget gick i konkurs eftersom hon inte betalade ugnen m.m. och inte sin pension och alla andra avgifter vad som behövs när man har företag. Skulder upp till öronen också men det blev avskrivet efter något år för det hade hon lärt sig hur man gör.
          Allt för att få in pengar kunde hon men att betala vad som krävdes hade hon " ingen aning om"
          Så nog finns det alltid.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          LasseB
          Inlägg 16-04-2010, 19:08
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Ja visst är det fasinerande
          Mina barns mor var av samma sort som dom i Lyxfällan Allt som var större än en vinterkappa skulle lånefinansieras.
          Behöver jag säga att hon sedan ett antal år är mitt X

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-04-2010, 19:15
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Det som är mest tragiskt är ju att de som har hamnat i denna fällla ändå på något sätt alltid går vinnande ur detta... De får en sanering och sedan lite plåster på såren....

Men vi vanliga då... Vi som skulle behöva mer än plåster - gärna lite gips! - för att klara vardagen med våra vanliga lån och utgifter och knappt vanliga inkomster... Vi som aldrig har kunnat ens ägna tanken åt att äga en häftig motorcyel, båt, lattjo bil....

Nej, det där är ett program jag inte gärna tittar på.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2010, 20:43
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Om man lär sig att man ska spara ihop pengar när man gärna vill ha något så får man en bra framtid, och kan slösa på sig själv senare.Har man inte råd att spara ha man heller inte råd att låna !eller ha kreditkort.Det många inte förstår som har lån och kreditkort är att man måste betala till baks det!Vad jag inte begriper är att folk skaffa sig kreditkort !det är ju om något ett tecken på att man inte har råd dvs om man inte ha.Jag har ingen förståelse för folk som överköper och har tio kreditkort som inte ens täcker inkomsten.

Citera
          Platinum
          Inlägg 16-04-2010, 21:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Jag tillhör dem som ställt till det, inte för att jag överkonsumerat men för att jag var inkomstlös = 0:- = hyra och tre månaders uppsägningstid, nej inte kriminell men va studerande. På den vägen är det, idag sonar jag mitt straff genom skuldsanering genom kf:s försorg.

Även om jag lever "fattigt" så tycker jag synd om dem som är med i skuldfällan, de har ju iallafall något att sälja av som de inte vet de har för att korrigera sin "skuld".

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Motti
          Inlägg 16-04-2010, 21:35
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Platinum !man kan laga jäkligt god mat på "spotstyver" också :)Potatis är ju en ständigt flödande gourmeknöl :)Morötter är också billigt och skitgott.jo jag vet jag har också haft världens trångaste börs en gång flirting.gif men man kan koka soppa på en spik !

Citera
          pejori
          Inlägg 17-04-2010, 00:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Platinum @ 16-04-2010, 22:26) *
          Jag tillhör dem som ställt till det, inte för att jag överkonsumerat men för att jag var inkomstlös = 0:- = hyra och tre månaders uppsägningstid, nej inte kriminell men va studerande. På den vägen är det, idag sonar jag mitt straff genom skuldsanering genom kf:s försorg.

Även om jag lever "fattigt" så tycker jag synd om dem som är med i skuldfällan, de har ju iallafall något att sälja av som de inte vet de har för att korrigera sin "skuld".

Vad skönt att höra att du fått hjälp.
          Det är Många som hamnar där, när samhället drar åt svångremmen.
          Finns det inga inkomster, har man inte mycket att välja på.

Reagerar också på, att det finns ett dolt kapital i deras hem.
          Önskade få se någon som inte har det så och hur dom kan hjälpa dom.
          Men det är klart, dom är inte bra för programmet, som går ut på att visa resultat.

Att leva på potatis och morötter i fem år, är ingen bra diet och den leder till bristsjukdomar.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Berith
          Inlägg 17-04-2010, 08:01
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Men programmet heter ju Lyxfällan.

Lyx är väl för många just det där lilla/stora extra när det gäller bilar, motorcyklar, hus, kläder, prylar, resor, nöjen, fritid. Och deltagarna verkar tro att man kan handla hur mycket som helst trots att man inga pengar har. Dom betalar ju med kort! Jättesmidigt! Sen struntar dom i att betala räkningar tex... "Det händer ju inget om räkningen som kom idag får ligga där obetald."

Charlie och Mattias är ju räddningen för dom.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 17-04-2010, 08:36
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Peztis @ 16-04-2010, 20:15) *
          Det som är mest tragiskt är ju att de som har hamnat i denna fällla ändå på något sätt alltid går vinnande ur detta... De får en sanering och sedan lite plåster på såren....
          Men vi vanliga då... Vi som skulle behöva mer än plåster - gärna lite gips! - för att klara vardagen med våra vanliga lån och utgifter och knappt vanliga inkomster... Vi som aldrig har kunnat ens ägna tanken åt att äga en häftig motorcyel, båt, lattjo bil....

Nej, det där är ett program jag inte gärna tittar på.

Vi tittar inte heller längre på lyxfällan, jag blir bara förb....... när dom får en resa sedan. S.a.s om du missköter dig så belönar vi dig.

Alla vet att ingen jultomte kommer och betalar mina räkningar om jag lägger dom på hög. Alla vet att om jag handlar för mer än det kommer in då blir det problem.

Elisabeth

Citera
          Bee
          Inlägg 17-04-2010, 12:08
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag gillar Lyxfällan! Det behövs som "utbildning" för många. Det är fantastiskt att så många människor inte har en susning om ekonomin.
          Att det är mest yngre som medverkar tror jag har dels med "utbildning" att göra, dels att insatser behöver göras innan ärendena går till kronofogden.
          Många tror att det inte är så farligt att inte betala. "Det s****r jag i, dom kan ändå inte ta något, jag äger inget". Jag har hört det argumentet. Problemet är att det finns alltid ngt för kronofogden att ta. Om inte förr så senare. Det går utmärkt att dra på pensionen i framtiden! Har ett sånt exempel i släkten.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Anma
          Inlägg 17-04-2010, 12:56
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Det borde införas vardagsekonomi redan i grundskolan, gärna redan från mellanstadiet. Det är förvånansvärt många unga vuxna som inte har en aning om vad ränta är och hur lån fungerar.

Citera
          Simplicity
          Inlägg 17-04-2010, 14:35
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 293
          Medlem nr: 27 477

CITAT (Anma @ 17-04-2010, 13:56) *
          Det borde införas vardagsekonomi redan i grundskolan, gärna redan från mellanstadiet. Det är förvånansvärt många unga vuxna som inte har en aning om vad ränta är och hur lån fungerar.

Amen!

Så sant som det är sagt!

Jag håller helt med.

Jag har jobbat på bank som rådgivare i många år och sett många av den sort vi ser i Lyxfällan. För egen del har jag försökt att förklara hur det funkar med räntor och amorteringar. Men i det läget verkar kunderna inte vara mottagliga - de ser bara pengarna de ska få och guld och gröna skogar... Fokus ligger liksom på annat håll just då...

När kreditkorten och konsumentkrediterna började pumpas ut till alla och envar för ca fem år sedan har det här bekymret eskalerat. Man får ju lätt en kredit på 50 000.- som marknadsförs som en sorts buffert som ska göra kunderna tryggare.

Det som händer är att många använder kortet upp till gränsen å sen får de betala skyhög ränta på krediten eftersom de inte klarar av att betala tillbaka hela krediten när fakturan kommer samma månad.

Nån inkomstprövning eller koll av övriga krediter görs inte för att få ett kreditkort, bara en koll så att man tjänat över ca 120 000.- året före... Har man däremot betalningsanmärkningar får man inget kort av nåt slag.

Bankerna tjänar mycket pengar på konsumentkrediter och kreditkort... mycket mer än på t ex ett många gånger större hypotekslån...

--------------------
          zon 5 (4) mellersta Dalarna

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 17-04-2010, 15:10
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Anma @ 17-04-2010, 13:56) *

Jag håller med, men tycker samtidigt att det börjar bli vääääääldigt mycket som skolan ska lära barnen!
          Kan man inte tänka sig att föräldrarna har ett ansvar i detta? Många ggr tycker jag att det hänvisas till skolan om allt möjligt utan att man nämner föräldrarna. Det verkar som om det accepteras ganska ganska mycket ansvarslöshet nuförtiden på föräldraskapet?

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          vildvittra
          Inlägg 17-04-2010, 15:10
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 346
          Medlem nr: 11 979

jag tittar på lyxfällan lite då och då
          det jag förundras mest över är hur den mänskliga hjärnan så lätt förvandlar
          allting till överlevnad! människor som gråter lilleskutt tårar för att de inte kan behålla sina fyra
          fina lyxyachter... som tror att livet går under? hur kan man koppla bort förnuftet helt när man bara vill äga äga äga? (har man inte råd sparar man ju, eller säljer det man köpt)

tycker mig ana en människotyp bland klienterna i lyxfällan- samlare-
          sen varierar det en del i _vad_ som samlas...någon finner värde i skrot andra i kläder och accesoarer
          men just det maniska samlandet som tagit över människorna på något vis

det som också förvånar är hur många blir alldeles paffa när alla pengar som de gör av med placeras ut på budgettavlan, hur kan man leva med huvudet så långt ner i sanden att man inte ser att man blöder pengar

positiva är dock att folk får hjälp
          hur hopplöst det än ser ut så ser det ut att lösa sig i slutändan
          är kanske det som är det mest grundläggande i att vara människa, att man kan lära sig att göra på ett annat sätt också.fast det tar ibland längre tid för vissa smile.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 07:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon