Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Inköp o iordningställande av växthus på 4-5 kvm, Vad ska jag tänka på? Vill ha tips o idéer...
          bibbif
          Inlägg 04-05-2010, 08:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 29 457

Hej!

inser att det får bli ett växthus till nästa år. Har så mycket förkultiveringar i vårt uterum så vi får ju knappt plats själva =) Vill dessutom inte hålla på o balta så mycket med jord o vatten där. (är vår matsal)

Kommer ha växthuset till förkultivering och tomatplantor o lite så.

Växthuset ska vara på 4-5 kvm i isolerplast (absolut max 6 kvm). Kommer stå så att det har morgonsol och sen sol fram till tidig förmiddag. Spelar det någon roll åt vilket väderstreck det har öppningen?
          Vad ska jag tänka på vid inköp?
          Någon som har tips på ett bra?

Bor på gränsen Östergötland/småland. När på våren kan man räkna med att börja plantera i växthuset? Uterummet är vinterisolerat o har golvvärme så där kunde jag ju börja jättetidigt, men när börjar säsongen i ett sånt litet växthus?

Tänker mig att vi lägger ett par varv lecablock och så växthuset på det för att få lite höjd. Stenplattor i en gång i mitten. Men sen då? Hur gör man med bäddar, ska det isoleras något underifrån? Eller är det att föredra att odla i lådor/hinkar som man ställer ovan mark?

Vill gärna ha tips o idéer!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          FlitigaLisa
          Inlägg 04-05-2010, 12:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 21 465

Hej!
          Jag planterar mina tomater, paprika och chili i hinkar - tycker det är smidigt att kunna flytta på dem, slippa ogräs etc i jorden. Gurkor hade jag förra året direkt i jordsäck - funkade jättebra!
          Den jord som är "använd" sen på hösten häller jag ned i trädgårdslandet - och nya plantor får ny jordblandning när de planteras ut i växthuset på våren.
          Dina övriga frågor överlämnar jag till andra duktiga... smile.gif
          Dock kanske jag kan tycka att endast morgonsol och fram till tidig förmiddag låter lite för mörkt?! Det kanske fungerar men spontant så känns det som att många grönsaker behöver mer sol för att mogna.
          Lycka till!

Citera
          bibbif
          Inlägg 06-05-2010, 09:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 29 457

CITAT (FlitigaLisa @ 04-05-2010, 13:41) *
          Hej!
          Jag planterar mina tomater, paprika och chili i hinkar -

Dock kanske jag kan tycka att endast morgonsol och fram till tidig förmiddag låter lite för mörkt?! Det kanske fungerar men spontant så känns det som att många grönsaker behöver mer sol för att mogna.
          Lycka till!

Tack för svar!
          Vad har du UNDER hinkarna då? Gräsmatta, grus, trädgårdsplattor?

Morgonsol o sol fram till EFTERmiddag. Täntke att det kanske blir för varmt i ett litet växthus med full sol hela dagen.

Citera
          FlitigaLisa
          Inlägg 06-05-2010, 11:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 21 465

Hej! Jag har gamla "trätrallar" (heter det så?) under hinkar och krukor.
          /Lisa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon