CITAT (Hagtorn @ 12-05-2010, 14:41)

Hej alla!
Hoppas att någon kan ge mig ett råd! Det var i lördags jag höll på att flytta fänrikshjärtan till min klematisrabatt när jag upptäckte att de är planterade med plastkrukan kvar. Klematisen fanns där när vi flyttade in för 3 år sedan så minst så länge har de stått nergrävda vid ett plank i sina krukor. Min fråga är det bäst att gräva upp dom och plantera om dom eller ska jag försöka klippa upp krukorna på plats? Dom (ca:10st) är rätt taniga så jag tror jag måste göra något. De flesta är vårblommande med mörkt lila enkla blommor.
mvh Hagtorn

Hej Hagtorn,
Plantorna har ju varit hela 3 år i jorden och det kan man bara tänkas hur trångt de har det nu, även om det har funnits hål i dessa krukor och rötterna har tagit sig ut, så är det bästa att du kräver runt krukorna (akta utstickande rötter ur krukan) att du tar och klipper ur av krukan så mycket du kommer åt. det är mer vanskligt att ta upp allt upp, då förstör du de röterna som sökt sig ur. Det kvittar om du inte få bort allt, men att du kan se att rötterna i stort sätt blir fria ur sitt "fängelse". rensa bort döda rötter om du kommer åt, de kan orsaka sjukdommar senare till dina klematis och andra växter. Se över plantorna och klipp ner allt gammalt, men se upp med grenar som visar små knoppar, låt dom vara och låt det hela sedan vara under sommaren, så att du kan se vad som kommer upp och hurudana de är. Efter ett par veckor kan du börja gödla dem med vad du har till trädgårdsväxter, så att de fria rötterna kan bilda nya.
Det är nästan naturens under att de har klarat sig så här länge. Man väntar sig inte att hitta dylika saker, men allt kan hända och alla vi är nya i början. Hör av dig hur det går, detta var intressant!

fr. Tottes matte.