Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mördare våren 2010
          Solstorm
          Inlägg 14-05-2010, 10:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Hur ser det ut på snigelfronten för er i år? Såklart går man och hoppas att den hårda vintern har tagit kål på de flesta även om experterna säger annat. Jag har klippt 3 stora i år med mer än en vecka mellan varje. Så här (södra Bohuslän) hos mig verkar det än så länge som om de är färre än tidigare.

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Piela
          Inlägg 14-05-2010, 10:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 28 608

Här i Norra Västmanland vaknade de upp av regnet som äntligen nådde oss igår. Innan har jag bara sett några minisar för ca 3 veckor sedan. Idag har jag plockat mängder och strött ut snigeleffekt. Så de har definitivt vaknat av regnet. De är inte fullvuxna ännu och de små är svårare att plocka och nästan omöjliga att se. De klättrar just nu över Scilla, Nunneört och Bergklint. Av de mer ovanliga maträtterna har jag idag plockat flera ex som sugit sig fast vid bokollonnskalen. Vet inte vad de hittar för näring hos dem men något gott måste det vara. Det är dessutom dags att kruka gräslöken och citronmelissen som övervintrat i landet. Låter jag dessa vara har jag snart inget kryddgrönt kvar...

Citera
          DykUnderYtan
          Inlägg 14-05-2010, 11:26
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 694
          Medlem nr: 17 194

Här finns de i mängder, mycket mer än förra året och på ställen där jag knappt hittat dem tidigare. I en liten rabatt som förra året var i stort sett helt utan sniglar klippte jag minst 10 igår... har strött ut pellets lite här och där men hur denna kamp kommer att sluta vågar jag knappt tänka på. Man kan ju snart inte odla någonting... sad.gif

--------------------
          Mvh Mia

Bor och odlar i södra Sthlm, zon 2-3

Bilder från trädgården lägger jag ut här: http://miashem.blogspot.com/

Citera
          blomkronan
          Inlägg 15-05-2010, 06:52
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Om jag nu har förstått det rätt när det gäller mördarsniglar så är det den svartbruna sorten man ska klippa inte den "prickiga" och inte sniglar med skal.

Mördarsniglarna ska oxå ha ett hål på sidan av "huvudet"

än har jag inte hittat några biggrin.gif MENNNN dom kommer väl!!!

Citera
          Aqualize
          Inlägg 16-05-2010, 10:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 25 967

Lyckligtvis har inte mördarsnigeln invaderat föräldrarnas trädgård (norra örebro län) men när det blir dags någon gång (antar jag) så blir det krig. Tror gamla elstängselaggregatet kommer till användning då ...

CITAT (blomkronan @ 15-05-2010, 07:52) *
          Om jag nu har förstått det rätt när det gäller mördarsniglar så är det den svartbruna sorten man ska klippa inte den "prickiga" och inte sniglar med skal.

Mördarsniglarna ska oxå ha ett hål på sidan av "huvudet"

än har jag inte hittat några biggrin.gif MENNNN dom kommer väl!!!

"Sniglar med skal" kallas snäckor. En del av snäckorna saknar detta skal (eller har det mer inbyggt) och kallas sniglar.
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Sn%C3%A4ckor
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Sniglar

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-05-2010, 23:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har förklarat krig mot dem nu. Har varit ute två kvällar i rad och gett dem Nemaslug. De kom hit förra sommaren. De finns än så länge på en ödetomt intill vårat bostadsoråde. Då la vi ut något medel som jag inte kommer ihåg längre vad det heter och fick väl ner antalet lite . I år har de blivit många fler och spridit sig till en mycket mycket större yta. Så då beställde jag hem Nemaslug.

I går dödade jag nog närmare hundra som jag sedan hällde Nemaslug på . I dag var det mindre antal , såg att en del av de döda var helt borta och på några ställen mumsades det på döda kompisar.

Redan förra året kontaktade jag styrelsen i vår bostadsrättsförening om problemet men fick bara svaret från vår ordförande att det var ju intressant information. Jag ville att föreningen skulle köpa hem medel för bekämpning men fick inget svar. I år har vi pratat med vår fastighetsskötare och han ringde direkt till Granngården för att höra vilka medel de hade hemma så nu finns det hopp om att vi kan göra gemensam sak mot dessa äckliga sniglar .

Flera grannar börjar också bli intresserade , de har ju hört om sniglarnas härjningar och vill verkligen inte ha in dem på området och i sina trädgårdar.

Redigerat av mamamaggan: 17-05-2010, 23:04

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 18-05-2010, 11:39
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem nr: 21 848

Plockas för fullt här också tyvärr.

Så förbenat tråkigt se en växt ätas upp bara under en natt. Är dom inte uppätna så har dom det där vidriga slemmet som kväver växten till döds.

Citera
          vips
          Inlägg 18-05-2010, 19:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 156
          Medlem nr: 14 796

Mest trädgårdssnäckor än så länge, har bara sett en handfull mördare, men de har väl bara inte kommit igång ännu...

Kan tillägga att snäckorna brukar ha rätt frisk aptit, de också... smile.gif

/magnus

Redigerat av vips: 18-05-2010, 20:01

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-05-2010, 20:13
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Har möjligen trampat någon på trädgårdsgången men annars inget.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 19-05-2010, 09:07
          Länk hit: #10

Medlem

Hänt när vi har gäster här så ordnar vi "mördarsnigelrace". Alla deltagare får själv välja sin snigel. Sen läggs dom på en tävlingsbana som jag fuktat lite. Lite kul se folk heja på dessa varelser. Finns intresse anorda SM i snigelrace? Kanske med vanliga vinbärssniglar då man kan numrera deras skal så det är lättare hålla reda på vilken som är vilken.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 19-05-2010, 10:02
          Länk hit: #11

Medlem

I början på vintern så låg här ett tunt lager snö och det var stark kyla och djup tjäle länge innan snön började komma i mängder. Jag hade ju hoppats...
          I går kväll efter regnet så vällde de fram i mängder. Jag har lagt ut lite gift men det känns som en droppe i havet när jag har skog och hagar runt omkring mig. Jag inte hjälp av några snigelplockande grannar, så sniglarna kommer från alla håll. -cry-.gif

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 19-05-2010, 11:11
          Länk hit: #12

Medlem

Bara ett ord säga: Stackare!

Så himla tråkigt med dom. Kanske prova det där "nematoder" det snackas mycket om?

Annars så är kanske att försöka locka dom till ett begränsat område där dom inte gör samma skada? Dom verkar ha suveränt luktsinne då dom flockas vid sina egna döda själsfränder. Kanske kan funka lägga en hög döda + öl + annat smaskens dom gillar på ett visst specifikt ställe?

Citera
          Solstorm
          Inlägg 19-05-2010, 12:24
          Länk hit: #13

Medlem

Jag prövade nematoder tror det var för två år sedan. När det var torrt så var jag noga med att hålla en rabatt vattnad och lägga dit klippta sniglar för att hålla nematoderna vid liv. Funkade inte alls tyvärr.

Jag har fällor med gift och öl lite varstans. Jag ser ju att väldigt många dör utav det, men det finns ändå mängder kvar. Känner en kvinna som odlar mycket som har myskankor. Hon har helt snigelfritt. Ankorna låter hennes odlingar vara och det fungerar väldigt bra. Jag leker med tanken men är rädd att de ger sig iväg för långt. Bor ca 100 meter från vägen och jag behöver ju någonstans att stänga in dem på nätterna och när jag inte är hemma. Här finns ju både räv och varg.

Citera
          mojan
          Inlägg 19-05-2010, 20:08
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 785
          Medlem nr: 9 395

Läget såg bra ut tidigare i vår.
          Men nu är de verkligen på G. sad.gif
          Har just strosat runt i min trädgård och jag trampade på många. Hade tyvärr inget vapen till hands så det fick bli skon. crying.gif

--------------------
          Zon 3

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-05-2010, 21:01
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Gick en tur i kväll och klippte/stampade sammanlagt 4 st. Dvs rätt så lugnt än så länge.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          MissB
          Inlägg 19-05-2010, 21:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 128
          Medlem nr: 29 226

Med hjärtat i halsgropen hade jag ihjäl en första inkräktare i min trädgård idag. Men var det en mördarsnigel? Får upp likadana sniglar när jag googlar, men den hade inte det där "hålet" på sidan av huvudet som nämns i samband med mördarsniglar, och jag upplevde den inte heller som särskilt slemmig? Jag hoppas verkligen inte det är en mördarsnigel, enligt var jag hört har de inte hittat till våra trakter än!
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  snigel.jpg ( 201.7k ) Antal nedladdningar: 21

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-05-2010, 21:50
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Solstorm @ 19-05-2010, 13:24) *
          Jag prövade nematoder tror det var för två år sedan. När det var torrt så var jag noga med att hålla en rabatt vattnad och lägga dit klippta sniglar för att hålla nematoderna vid liv. Funkade inte alls tyvärr.

Jag har fällor med gift och öl lite varstans. Jag ser ju att väldigt många dör utav det, men det finns ändå mängder kvar. Känner en kvinna som odlar mycket som har myskankor. Hon har helt snigelfritt. Ankorna låter hennes odlingar vara och det fungerar väldigt bra. Jag leker med tanken men är rädd att de ger sig iväg för långt. Bor ca 100 meter från vägen och jag behöver ju någonstans att stänga in dem på nätterna och när jag inte är hemma. Här finns ju både räv och varg.

Du använde alltså Nemaslug men hur ? Har fått tipset att man ska döda några , ha på Nemaslug och så kalasar de andra sniglarna på de döda , får i sig nematoderna och dör de också . Dessa döda mumsar andra i sig och så .........................

Ingen annan som använt Nemaslug och kan berätta hur det gått ?

Har varit ute i kväll igen och nu var det helt snigelfritt på en del ställen men de hade flyttat sig . Någon hade slängt gamla rabarberblad och där full komligt kryllade det av dem. Hällde på Nemaslug och då blev de helt orörliga.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Solstorm
          Inlägg 20-05-2010, 08:55
          Länk hit: #18

Medlem

Läste efter jag prövat att man kan ta en spann med vatten och nemaslug. Lägga i några sniglar och sprida ut.

Jag blandade ut i vattenkanna och spred på flera ställen. Sedan blev det ju världens värmbölja med torka. Men eftersom jag var noga med att hålla en rabatt fuktig och mata med sniglar så borde det inte ha någon betydelse. Eftersom det är dyrt att köpa så var min förhoppning att det skulle fungera och gå att hålla vid liv på en plats. Då skulle jag kunna ta jord och döda sniglar från den platsen och sprida ut sedan. Teorin var bra men i praktiken så fungerade det inte.

Citera
          officinalis
          Inlägg 21-05-2010, 14:56
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Var tidigt ute med sådden i år. Haverrot, rödbeta, svartrot, morot, sparrissallat, ringblommor m.m. Det mesta är uppkäkat av sniglarna sad.gif
          Har bredsått massa bladväxter och hoppas kunna komplettera senare.
          Har en öppen trädgårdskompost. Någon som har något förslag på hur man skulle kunna få den isolerad mot sniglar? Har funderat på ifall man skulle täta den invändigt genom att häfta fast byggplast.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 21-05-2010, 14:59
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag måste tyvärr säga att de är jättemånga hos mig, har inte haft problem sen 2006 när jag flyttade hit. Bara snäckor (fast de kan nog äta de med)... En klippstånds jag har får inte ens en chans att skjuta skott. Vallörten äter de på men det gör ju inget, den ska jag ändå göra gödselsoppa på. Snäckor i massor och de gillar rudbeckia

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 08:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon