Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjar balkongträdgård, Ber om råd, tips och hjälp
          ebbasiglite
          Inlägg 14-05-2010, 12:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 30 103

Hej alla på Odla.nu!

Ebba heter jag och är relativt ny här på Odla.nu och dessutom på själva trädgårds- och odlingsfronten.

Hemma har jag tomat, gurka, isbergssallad, gräslök och potatis som redan är sått och verkar må alldeles utomordentligt bra; dem växer och frodas så att säga. Dem står inne i mitt vardagsrum än så länge då det vart lite för kallt nattetid. (Bor i zon 2).

På balkongen har jag ett växthus som passar mig perfekt; B;143, D;73, H; 193.

Jag hade dessutom tänkt att skapa mig en liten köksträdgård med diverse kryddörter. Det kommer i framtiden då jag letar efter en del myntor jag vill starta med.

Jag har nu fått hem lite fler fröer som jag tänkte sätta och behöver tips och råd med vissa. Jag ska sätta; morötter, rädisor, lök (röd, gul och pärllök), squash, zuccini och någonting som heter sparris pumpa. Jag har hinkar till dem och möjlighet att bära in på natten. Min fråga är nu; ska dem försås eller ska fröna i direkt i hinken? Hur djupt? Tätt?

Hål gör jag självklart i botten av hinkarna.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-05-2010, 12:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Sparris pumpa??? Det är inte Spagettipumpa du menar isåfall behöver du en riktigt stor hink till den om du har vintersquash behöver även den stor hink. Även squash (sommarsquash och zucchini är samma sak) behöver stora hinkar men där kan det nog räcka med 20liter/planta. Du kan så direkt i hinken när det gäller pumpa/squash man kan så 2st fröer och nypa bort en av dem ifall båda gror, ha dem inne under natten ifall det blir kalla nätter + om det blir kalla dagar kan man ju tillfälligt ha dem inne någon dag.

Morötter och lök kan du också peta ner i hinkar och du behöver inte ha dem inomhus du kan ha dem ute hela tiden.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ebbasiglite
          Inlägg 14-05-2010, 12:55
          Länk hit: #3

Medlem

Nja.. Det står sparris pumpa på påsen. Ursprung från Ungern.

Hur många frön/hink (jag tror att det är 20l hinkar jag har) ska det vara och hur djupt ska dem sås? Det är alltså ingenting som ska planteras om senare? Utan dem ska sättas, gro, växa och skördas ifrån samma hink? =)

Tack för hjälpen!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-05-2010, 13:04
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

När det gäller pumpa och squash så är det bara 1st planta per hink som gäller, man kan så dem 1-2cm djupt. 20liter är i minsta laget till pumpor men gödslar man ofta och ser till så de har vatten kan man kanske lyckas bra ändå.

Det går inte att hålla på och plantera om squash/pumpa så mycket de går så lätt sönder och gillar inte att man stör dem alltför mycket. Det är mest när man odlar i marken som det kan vara bra att förkultivera så man sätter ut plantor då förlänger man ju odlingssäsongen något men du kan ju ta in hinkarna fall det blir kallt.

(sökte på nätet på Sparrispumpa och den verkar säljas på Tradera och liknande, det finns bilder på fröpåsen hos några av säljarna, själv gissar jag att det är ett påhittat svenskt namn någon skrivit dit och att man tagit det ungerska namnet som står på påsen spargatök och försvenskat det till något med sparris, spargatök verkar dock vara det ungerska namnet på pumpa och frukterna på bilden ser ut som någon matpumpa)

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 14-05-2010, 13:04

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          ebbasiglite
          Inlägg 14-05-2010, 13:33
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för svaren!

Aa - det var från tradera jag köpte sparris pumpan.. Får se hur det blir där; kan vara häftigt om den tar sig.

Nu är i alla fall både gul och röd morot sådd. Jag väntar fortfarande på att resten av fröna ska komma i posten! Ska bli så himla roligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 06:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon