Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Murgrönans växtkraft, Tar den död på andra växter?
          lenamarita
          Inlägg 14-05-2010, 21:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 4 500

Hejsan
          Jag vill ha något grönt på planket in mot grannen. Kan man sätta murgröna och en vildkaprifol t ex utan att murgrönan växer över kaprifolen? Är den "helvild" på att växa och ta över i rabatter? Murgrönan alltså?
          Jag har läst alla, tror jag, inlägg om murgröna här, men inte lyckats få klart besked på min fråga.
          Jag kan även tänka mig pipranka och hur "vild" är den att växa och konkurera ut sina grannar i rabatten?
          Hoppas ni har tid att svara för jag ska plantera växterna snart. Och köpa dem naturligtvis också.
          Hälsningar Lena i Skåne.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          Fru Frö
          Inlägg 16-05-2010, 21:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 941

Jag planterade en murgröna, en clematis och en kaprifol vid en spaljé ca 4 meter bred, vill minnas att det var samma år jag planterade alla tre.

Då murgrönan satte fart, efter två-tre år så försvann kaprifolen. Den dog, men det vet jag ej om det har enbart med murgrönans framfart att göra??? Clematisen klarade sig bättre, några blommor tittade fram mellan alla blad och det var jätte fint. Nu när jag skriver om det så såg jag inte clematisen förra sommaren..... Jag har ju de sista åren gallrat murgrönan rätt kraftigt för att den växt sig så enorm och då har jag ju givetvis även kommit åt clematisen, vilket kanske kanske kan vara förklaringen till utebliven blommning där??

Pipranka har jag ingen erfarenhet av. Mer än att ha planterat en som dog året efter sad.gif

Så vis av mina erfarenheter skulle jag endast sätta murgröna. Den är ju även vintergrön och blir med åren väldigt fin, vedartad och knotig längst ner.

Citera
          Aurojra
          Inlägg 18-05-2010, 19:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 25 003

Hej!
          Kan tyvärr inte hjälpa dig med svar eftersom jag undrar precis samma sak som du :-)
          Jag har fastnat för två klematisar som är så vackra och tänker försöka plantera dessa tillsammans med murgrönan.
          Vad har du fått för info om hur tätt murgrönan ska planteras?
          Hittade stora långa rankor hos lokala odlaren och tipset därifrån var 50cm till 1 meter mellan plantorna.
          Hur lång tid tar det att få det "tätt" om man planterar med 1 meter? Vill ju inte att det ska ta många år men samtidigt så är de dyrt att sätta tätt...

Hoppas att det fungerar för oss båda :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon