|
Finns det några andra här som försöker vara, självförsörjande på vanlig villatomt på 1000 kvm ? |
|
|
|
22-05-2010, 21:47
|
Medlem
Antal inlägg: 1 834
Medlem nr: 4 107

|
Jag siktar på det , men det är inte riktigt lätt när vi är 5 stora människor här i stugan.
Men från midsommar till jul är det helt egna grönsaker på varje måltid. jag försöker planera maten efter skörden.
Den stora utmaningen är att förvara rotfrukter utan jordkällare. men pumpor är riktigt fina saker , och kan förvaras till nästa sommar.
Jag jobbar på hela sommaren att frysa in broccoli och annat som kan frysas in för " nödmånader" på våren.
givetvis köper vi grösaker på vintern och våren och jag försöker bunkra mig från " bondens marknad" på hösten .
Men i nödfall tror jag nästan att det inte vore en omöjlighet att klara med egna året om, tack vare frysen och förvaringen i sand/torv i förrådet.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
22-05-2010, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126

|
Jag är inte självförsörjande. Men tycker idéen är skoj. Har man för mycket fritid så kan man komplettera väldigt mycket med vild mat. Särskilt ifall man har möjligheter att frysa in. Hur mycket tid per vecka räknar du med att lägga ner på odlingarna?
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2010, 06:17
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
Jag skulle också gärna vara självförsörjande på mina grönsaker! Än så länge lyckas jag också det med tomater (förutom tidig vår, då jag köper en del), lök, bondbönor, grönkål, jordgubbar (dock inte i år, eftersom jag har nya plantor), sparris, vinbär, dill, persilja, gräslök och basilika.
Jag odlar en tomat som är riktigt matig och den fryser jag in och använder i maten hela vintern. 'Oregon Spring' heter tomaten och den går lätt att skala utan skållning. Basilika, dill och persilja fryser jag också in, liksom bondbönor, jordgubbar och vinbär.
Jag skulle vilja ha en jordkällare att förvara kål och rotsaker i.
Att ta tillvara vad naturen ger, är också ett bra sätt. Jag plockar lite hasselnötter, svamp, lingon och blåbär. Ibland plockar jag blåbärsblad att ha till te.
Det är svårt att räkna ut hur mycket tid jag lägger på odlingen, det är mer ett sätt att leva.
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
23-05-2010, 08:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Det skulle vara trevligt att vara helt självförsörjande men det är jag inte ännu.
Vissa grödor som går att frysa eller långtidslagra som t.ex purjolök, chili och vintersquash odlar jag i sådana mängder att familjens årsbehov är fyllt. Grödor som är av typen för direktkonsumtion som t.ex. sallat, gurka och rädisor har jag såpass mycket av att hushållsbehovet är täckt då det är odlingssäsong.
Potatis odlar jag i småskala så att vi åtminstone ska få några kok med hemodlad färskpotatis. Rotfrukter typ kålrötter, rotselleri, morötter odlar jag inte alls men passar på att bunkra upp under höstens skördemarknad.
Är flitigt promenör i skogen under höstarna och tar tillvara av skogens gåvor. Jag plockar främst svamp men även enbär, rönnbär, blåbär och lingon står på plockningslistan.
Jag lägger ner åtskilliga timmar per vecka på mina odlingar men det är en del av min livsstil, det är inget som är betungande snarare rogivande.
--------------------
|
|
|
|
|
23-05-2010, 21:49
|
Medlem
Antal inlägg: 23
Medlem nr: 19 238

|
Vi har bott där vi bor drygt två år, det här blir tredje sommaren. Jag hade egna grönsaker och bär kanske från juli till oktober förra året. Men lär mig mer och mer, hoppas att kunna utöka lite i taget. Har 3000m2 men det mesta är berg dessvärre, så det är en utmaning. Försöker skynda långsamt så att det ska vara roligt men blir lätt frustrerad över brist på tid eller pengar.
|
|
|
|
|
23-05-2010, 22:07
|
Medlem

|
Skogen utnyttjar vi inte så mycket faktist, jag skulle vilja bli bättre på det. Vi plockar lite blåbär, men ingen av oss gillar sysslan så jättemycket ( myggor och svårt att hitta bra ställen ) Vi har blivit föräldskade i amerikanska blåbär och har en självplockodling i närheten. Dit gör vi en resa varje år. I år blev skörden därifrån ca. 40 liter. Nästa år säkert mer. Där var det inga beskymmer att plocka , alla vill dit villigt  Svampar känner vi inte riktigt igen, vi skulle behöva gå på någon kurs först för att lära några säkra sorter.
|
|
|
|
|
23-05-2010, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
CITAT (katah @ 23-05-2010, 23:07)  Svampar känner vi inte riktigt igen, vi skulle behöva gå på någon kurs först för att lära några säkra sorter. Jag plockar bara gula kantareller, för det är de enda jag är säker på. Tack för tipset med blåbären till självplockning, jag ska hålla utkik efter självplockning i närheten.
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
25-05-2010, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 66
Medlem nr: 15 685

|
Jo, jag strävar efter att vara självförsörjande - fast jag har 4000m2 Men jag tänkte ge er ett boktips: Har ni läst nåt av Lena Israelsson? Hennes "Jorden täppor" och den med asiatiska eller orientaliska grönsaker (minns inte vad den heter) beskriver både förvaring och kompakt-odling. Allt hämtat från självaste expertkällan - kinesiska bönder. Om man vill vara självförsörjande på 1000m2 så är det den blivande husbibeln!
--------------------
Kan man ha för många äppelträd?
|
|
|
|
|
25-05-2010, 11:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
www.alternativ.nu är ju också ett schysst ställe
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
25-05-2010, 14:28
|
Medlem

|
Att vara självförsörjande med 5 pers på 1000 kvm, är en aning för stor utmaning. Men försöka kan man , så gott det går. Men 4000 kvm vore en dröm ! grattis
|
|
|
|
|
25-05-2010, 17:41
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
 hej Bea du kan få sätta ettt par morötter på mina 19 ha..du vet ju vad jag har för inställning till grönsaker. ( så säj det inte till nån men jag blev tillfälligt sinnesförvirrad idag o köpte en tomatplanta
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
26-05-2010, 07:33
|
Medlem
Antal inlägg: 22
Medlem nr: 13 267

|
Hur mycket man kan pressa fram ur en begränsad yta beror ju helt på vad man odlar och hur, men frågeställningen är verkligen intressant - hur många kg skörd kan man få ut per m2 som mest? Eller ska man räkna kalorier kanske? Vore intressant att höra om några sådana försök gjorts.
Är ytan så begränsad skulle jag läsa på ordentligt om olika alternativa metoder att maximera skörden per bädd, t.ex. genom att ha olika grödor som avlöser varandra (en gröda tidig vår, en annan högsommar, något snabbt och köldtåligt sist på hösten) testa att så snabba grödor mellan raderna på sådant som tar längre tid på sig så man utnyttjar ytan till max, och så förstås olika varianter av upphöjda bäddar, djupbäddar, varmbänkar, odlingslimpor, växthus etc.
Det finns en hel del kunskap om sådant i bl.a. Kina om jag minns rätt, de verkar vara duktiga där på att få ut maximal skörd av begränsade ytor. Det var en intressant artikel om detta i Allt om Trädgård för något/några år sedan.
|
|
|
|
|
26-05-2010, 08:28
|
Medlem

|
Min tanke har varit under några år att sprida skörden över så lång tid det bara går, välja olika arter och sorter så att om någon / några växter inte lyckas något år han man ändå mycket av dom andra. Jag har funderat mycket kring förvaringen och tycker att vinterpumpor är suveränt mat! Som förvarar sig själva i en väldigt snygg förpakning  Ett par år har jag testat asiatiska bladgrönsaker och ger mig inte även om tex. loppor eller något annat käkade upp allt som kom upp överhuvudtaget. I år satte jag förodlade plantor, nu ska vi se ... Sedan har jag lärt mig att man ska börja förvaringen tidigt. Nu, även om det kan bli små mängder , så måste det ske vecka efter vecka för att skörden till sist bli förvarat på något sätt. hittills har jag torkat stevia från en övervintrat planta och det kan vara dax att frysa in också lite rabarber. men just nu bakar vi pajer av det på löpande band... Alternativ är en guldgruva för mycket! man skulle kunna läsa där 5 år utan avbrott  Det som jag behöver är bara en gård ! Vi letar ....
|
|
|
|
|
27-05-2010, 16:18
|
Medlem

|
CITAT (BeaW @ 27-05-2010, 12:30)  Nä, jag ska inte skvallra! Men hur i hela h... har du hittat hit?? Det här är KÖKSTRÄDGÅRDEN.....  jag skrattar ihjäl mig!!! just det, Hur i hela värden Kerstin sitter och läser här ????
|
|
|
|
|
28-05-2010, 13:40
|
Medlem
Antal inlägg: 74
Medlem nr: 2 354

|
Ett till tips... Odla på höjden.
Och vill man odla något för vinst så ska man odla kryddor. Roar mig med att skriva upp inkomster och utgifter på det jag odlar och på kryddväxter tjänar jag hundralappar varje år mot om jag skulle köpa det i affären.
|
|
|
|
|
28-05-2010, 18:10
|
Medlem

|
kryddor är väldigt dyra i butiken, det är sant!
Har någon roat sig att räkna vilka andra växter ger mycket / kvm i pris eller kg?
|
|
|
|
|
29-05-2010, 13:06
|

Medlem
Antal inlägg: 66
Medlem nr: 15 685

|
Jag brukar tycka att potatis är en värdefull gröda p g a jag avskyr att släpa hem den från butiken. 3 kg räcker ingenstans och tar minst en halv plastpåse. För att inte tala om vad eländet väger när man har bilen längst bort.  (men jag skulle kunna tänka mig ha en mjölkko av samma anledning Men en rent ekonomisk aspekt är intressant! Jag brukar tänka på det där med kryddor ibland men i år är första året som jag verkligen odlar allt som kan tänkas behövas för vintern. Sen kan jag tycka att odla hallowenpumpa är en ren vinst. Den gillar att växa i komposten, och även om man avskyr köttet och kastar det så är det mycket billigare med en fröpåse (som håller grobarhet flera år) än att köpa en stoooooor pumpa på affären som kostar minst 15 kr / kg (gånger ca 10 kg,,,) - bara för att man vill ha en lykta. Fast jag har inte någon riktig kalkyl på det.... bara sån överslagräkning när man går på affären..
Redigerat av BeaW: 29-05-2010, 13:07
--------------------
Kan man ha för många äppelträd?
|
|
|
|
Tottes matte
|
29-05-2010, 13:43
|
Gäster

|
CITAT (katah @ 22-05-2010, 22:47)  Jag siktar på det , men det är inte riktigt lätt när vi är 5 stora människor här i stugan.
Men från midsommar till jul är det helt egna grönsaker på varje måltid. jag försöker planera maten efter skörden.
Den stora utmaningen är att förvara rotfrukter utan jordkällare. men pumpor är riktigt fina saker , och kan förvaras till nästa sommar.
Jag jobbar på hela sommaren att frysa in broccoli och annat som kan frysas in för " nödmånader" på våren.
givetvis köper vi grösaker på vintern och våren och jag försöker bunkra mig från " bondens marknad" på hösten .
Men i nödfall tror jag nästan att det inte vore en omöjlighet att klara med egna året om, tack vare frysen och förvaringen i sand/torv i förrådet. Inte ens nån chans att försöka, men vill du lägga ner din tid på det så är det din egen sak.  Mattes totte
|
|
|
|
|
29-05-2010, 16:53
|
Medlem

|
Hoppas att du har en bra resten av dagen, Tottes matte  , Av din kommentar tolkar jag att någon/ något har gjort dig sur och arg. Som tur är blev inte min dag förstört. Sönerna hjälpte till att plantera ner över 100 kålplantor och 50 pumpor/ squach. Greppade dom siste bitarna av trädgårdsland för " några plantor och sådder till" Vi åt idag mat från förra sommaren... blomkål och squach från frysen och torkad chili och köpevitlök till marinad för köttet. Nu skuttar jag ut och kollar läget där en stund till ! BeaW , har du testat att koka soppa av pumpan ? Lite buljong och mycket grädde , lite salt och peppar. GOTT! Så slipper du slänga innehållet
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|