Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Föräldraledig, Hur såg det ut när du växte upp?
          Malin_MeL
          Inlägg 26-05-2010, 09:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 855
          Medlem nr: 18 334

Hur såg det ut när du var barn?
          när är du född? vem var hemma med dig? gick du på dagis?

Jag och min bror är födda i början och mitten på 70-talet, mamma var hemmafru tills jag var i 10 årsåldern tror jag. Hon jobbade timmar, då passade mormor oss. Vi gick aldrig på dagis eller fritids. Pappa var inte föräldraledig.

sen fick vi en syster i början på 80-talet och då ville pappa vara hemma, men företaget han jobbade på gick inte med på det så han fick säga upp sig. Min syster gick både hos dagmamma och sedan fritids.

vi bodde hela tiden i samma område, när jag var liten var alla fruar hemma med barnen, syrran är 7 år yngre, när hon växte upp så gick alla barn på dagis och alla fruar jobbade.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          *Stintan*
          Inlägg 26-05-2010, 10:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Malin_MeL @ 26-05-2010, 10:11) *
          Hur såg det ut när du var barn?
          när är du född? vem var hemma med dig? gick du på dagis?

Jag och min bror är födda i början och mitten på 70-talet, mamma var hemmafru tills jag var i 10 årsåldern tror jag. Hon jobbade timmar, då passade mormor oss. Vi gick aldrig på dagis eller fritids. Pappa var inte föräldraledig.

sen fick vi en syster i början på 80-talet och då ville pappa vara hemma, men företaget han jobbade på gick inte med på det så han fick säga upp sig. Min syster gick både hos dagmamma och sedan fritids.

vi bodde hela tiden i samma område, när jag var liten var alla fruar hemma med barnen, syrran är 7 år yngre, när hon växte upp så gick alla barn på dagis och alla fruar jobbade.

Jag är född på 40-talet. Båda föräldrarna jobbade och vi hade ett hembiträde som skötte allt hemma. Föräldraledighet var väl inte ens påtänkt. Fanns inga dagis. Man fick lära sig klara sig själv tidigt, på gott och ont. Min pappa hade ett jobb som gjorde att han var hemma rätt mycke. Man jobbade ju även på lördagar.

Mina egna barn är födda på 70-talet var hos dagmamma från det dom var 10 månader och på dagis från dom var 2 år. Deras pappa var inte föräldraledig. Vi bodde inte ihop förrän andra barnet kom. Det var inget som ens diskuterades utan alla mammor var hemma med barnen under föräldraledigheten. Inte var det många som var hemmafruar men en del jobbade som dagmammor för att kunna vara hemma med sina egna barn. Själv gick jag ner till 6 timmars arbetstid när den möjligheten infördes för småbarnsföräldrar. Sen bytte jag jobb och jobbade halvtid när dom började skolan så att dom skulle slippa fritids. Barnens pappa jobbade natt så han var hemma varannan vecka och jobbade med sitt eget företag på hemmaplan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-05-2010, 10:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Är född i början av 50 -talet. Mamma jobbade till och från , vi hade barnflicka innan jag började skolan . Sedan var det en granntant som röck in och såg till att jag och min 5 år äldre bror kom upp , fick frukost och kom iväg till skolan. På eftermiddagarna fick vi sköta oss själva tills mamma eller pappa kom hem.

Där jag växte upp fanns det barnträdgårdar , en sorts dagis , där t ex ensamstående kunde få ha sina barn när de jobbade. Mina lekkompisars mammor jobbade ungefär som min mamma , till och från i början och sedan heltid när barnen börjat skolan.

När vi fick barn , -79 resp -81 , så delade jag och pappan på föräldraledigheten. Min man blev mobbad av sin chef för det ( blev bl a fråntagen alla sina arbetsuppgifter utan att få nya , satt och rullade tummarna i c:a 6 månader efter barnledigheten ) och fick höra att " på min tid höll vi inte på med sådana larvigheter ".

Killarna var hos dagmamma när föräldraledigheten var slut , vi var hemma tills de var drygt 1 år , och jag jobbade halvtid . När den äldste var 5 år började jag jobba 75 % och var ledig varje onsdag som var bara vår dag , ingen städdag eller så. Jobbade 75 % tills den yngste började skolan. Då började de på fritids.

Efter ett par år flyttade mina föräldrar till samma ort som oss och då gick killarna dit efter skolan , vi bodde 50 meter ifrån varandra.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Motti
          Inlägg 26-05-2010, 10:53
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag är född på 50-talet ,min mor började jobba när jag var 7 månader hon jobbade heltid som Tandsköterska,dagarna tillbringade jag hos min mormor och morfar min morfar var bortrest hela veckorna men tillbringade mycket tid med mig när han var hemma,tyvär dog han hastigt när jag var 4 år.Min yngsta moster passade mig en del på eftermiddagarna för att mormor skulle hinna med allt som en hemmafru skulle göra.På sommrarna bodde vi på landet mormor och jag och mamma bilade emellan.
          Själv var jag hemma hos mina två barn de var aldrig på dagis,när sonen var fem år startade jag frisersalongen i huset igen då var sonen hos grannen som dagbarn dottern gick i skolan.Efter som min mamma jobbade tills jag själv var gift och hade barn så var det viktigt för mig att få vara hemma hos våra barn,jag saknade alltid mor hon var ju inte hemma förän kl:1900 på kvällarna så man hade inte mycket kvalitetstid med henne.Jag är glad för att jag haft förmånen att få vara hemma mamma:)

Citera
          Nolbo
          Inlägg 26-05-2010, 11:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 18 710

Jag är född 1960. Båda mina föräldrar arbetade heltid och min syster och jag passades av barnflickor. När jag var fyra flyttade från den lilla ö som vi bodde på till en mindre stad. Pappa var då pensionär men mamma arbetade. Då fick jag gå på lekskola några timmar om dagen "för att få mer stimulans". När även pappa började arbeta igen som pensionär tog en kamrats mamma hand om mig innan lekskolan började. När jag började skolan blev jag "nyckelbarn" och fick en nyckel i en kedja om halsen. Men, jag kunde när jag ville gå hem till kamratens mamma som bodde i samma "svale". Jag har nog alltid tyckt att jag har haft en bra och trygg uppväxt trots att inte mamma eller pappa alltid var hemma.
          När mina egna barn var små delade min man och jag på föräldraledigheten och drog ut på tiden och jobbade deltid i flera år. Sedan var det dagis som gällde. Det var tufft med det första barnet men med nummer två gick det väldigt bra.

Citera
          Tottes matte
          Inlägg 26-05-2010, 11:39
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 26-05-2010, 11:28) *
          Är född i början av 50 -talet. Mamma jobbade till och från , vi hade barnflicka innan jag började skolan . Sedan var det en granntant som röck in och såg till att jag och min 5 år äldre bror kom upp , fick frukost och kom iväg till skolan. På eftermiddagarna fick vi sköta oss själva tills mamma eller pappa kom hem.

Där jag växte upp fanns det barnträdgårdar , en sorts dagis , där t ex ensamstående kunde få ha sina barn när de jobbade. Mina lekkompisars mammor jobbade ungefär som min mamma , till och från i början och sedan heltid när barnen börjat skolan.

När vi fick barn , -79 resp -81 , så delade jag och pappan på föräldraledigheten. Min man blev mobbad av sin chef för det ( blev bl a fråntagen alla sina arbetsuppgifter utan att få nya , satt och rullade tummarna i c:a 6 månader efter barnledigheten ) och fick höra att " på min tid höll vi inte på med sådana larvigheter ".

Killarna var hos dagmamma när föräldraledigheten var slut , vi var hemma tills de var drygt 1 år , och jag jobbade halvtid . När den äldste var 5 år började jag jobba 75 % och var ledig varje onsdag som var bara vår dag , ingen städdag eller så. Jobbade 75 % tills den yngste började skolan. Då började de på fritids.

Efter ett par år flyttade mina föräldrar till samma ort som oss och då gick killarna dit efter skolan , vi bodde 50 meter ifrån varandra.

Hej alla som tänker på sitt liv .... yes.gif Jag är i den åldersgruppen som ni är som har skrivit innan mig.
          Jag föddes som oönskad barn. Mor ville skiljas av min far, som hade lovat guld och gröna skogar och efter ca 4 års äktenskap fick hon veta sanningen om min far. hon hade blivit ratad av sitt livs kärlek och som tröst dög min pappa till för hon skulle få enl. honom ett rikt liv i USA där hans föräldrar hade stora egendommar.
          När hon skulle söka skillsmässa, så då uppdagades fars bakgrund och lögnerna, men mamma var gravid med mig och på den tiden klarade sig inte en ensam kvinna med barn. Hon valde att stanna kvar och sedan föddes jag, och mina föräldrar hade flyttat fr, H.. fors till östra Finland, närmare mammas släkt. Far blev inte "godkännt" i släkten, och det gjorde inte saken bättre. Jag fick en "ängel" till godmor och far. Hoss dem kunde jag vara en älskad och trygg barn. Det var ont om arbete, så mina föräldrar fick arbeta på annan ort periodvis och då fick jag vara hos mina gudföräldrar. Sedan föddes det min syster, som mamma påpekade, var en änglabarn, Blå ögon, lång, nästan vit lockigt hår. Vi fick flytta därifrån för pappa fick fast jobb och vi kom till ett nytt ställe. Min lille-bror föddes när jag var 9 år. det blev min uppgift att sköta babyn och min motvalls-änglasyster.
          Mamma började ta tillfälliga arbeten för de ville ha ett eget hus med tomt. Vi fick rätt snart denna tomt och med hjälp byggdes det ett hus med 2 rum och kök och bastu förstås.
          På den tiden var gossebarn bättre än vi flickor och det fick man minsan veta, även att man blev både gul och blå av misshandeln och "annat" där hemma. Pappa drack inte då, senare när jag som 16-åring fick hjälp av en släkting att ta mej därifrån. Han hade varit ofta hos oss och han anade ugglor i mossan och med hans hjälp och en finsk famil på semester ville ha med sig en finsk flicka till barnvakt till deras 5-åriga dotter.

Jag fick bli vuxen på en gång och jag skötte mig tills jag kom in på sjukv.biträdes utbildning och sedan flyttade jag därifrån och fick en anställning på långvården. Jag träffade min make stax efteråt och vi är gifta och har det bra. En dotter fick vi. Jag var alldeles för illa gången i underlivet, så det var tur att jag kunde bära fram vår dotter. Läkarna som hade opererat mig när jag åter var gravid, upptäckte mina inre skador och jag blev avrått att inte föda fler barn. På den tiden hade de inte tekniken och vi var nöjda åt dottern så jag bad om sterilisering för att inte riskera min egen hälsa.
          Min mor har burit innom sig ilskan att jag föddes. Pappa är död sedan -96, och min mor fick ett massivt hjärtinfarkt lite över ett år sedan. Trots de dåliga oddsen överlevde hon, men hon tog denna smäll som att Gud har nu staffat henne, hon är skuldfri. hon ville att jag skulle komma hem och be om förlåtelse för att jag fanns, jag hade ju förstört hela hennes liv och nu skulle jag få sota för det. Straffet skulle min alkolicerade bror ge mig inför mamma och att jag sedan skulle krypande be om förlåtelse. Ha! Straffet, enl. min bror bestod av massvåldtäckt av hans kompissar.
          Jag frågade morssan att ska du ta det på ditt samvete om du nu är utan skulder?
          Ja, detta är så horribelt att det går inte att beskriva. som tur är. är jag en mycket positiv och jag har undvikit min familj så att inte åka ensam utan min make. Jag har inte kännt mig säker. Alla syskonen o mamma bor i samma stad, men jag har kontakter med mina godföräldrarnas söner och min morbrors fru, som jag älskade redan som liten. Det fanns redan då ett band som jag har med henne och den ingifta kvinnan som dog 6 år sedan. Visst har livet varit kämpigt emellanåt i vårt äktenskap för vi hade ingen stöd utan fick klara oss själva,
          Jag träffar på en del änkor som söker sig till mig för att sorgarbetet har blivit en börda, de har fastnat.
          Jag jobbar med det gudomliga ljuset och har fått dessa till privatsittningar och vilken lycka det blir när den bortgångne berättar och förmanar den kvarvarande att inte sörja, de ses igen. Nej, men nu blir jag alldeles för långrandig, ingen orkar läsa detta, men jag är inte ett offer, den rollen passar mig inte ..... tongue.gif fr. Tottes matte

Citera
          Nolbo
          Inlägg 26-05-2010, 11:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 18 710

Usch, vilken jobbig uppväxt du har haft -Tottes matte. Det är starkt av dig att orka dela med dig av det!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-05-2010, 11:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Så fruktansvärt. crying.gif Vilken tur att du är så stark och att du hittat en man som kunnat stötta dig. tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-05-2010, 12:10
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag håller med övriga. Det låter förfärligt att ett barn får växa upp på ett sånt sätt och tur som sagt att du ändå har styrka och ett bra liv nu. trostar.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 26-05-2010, 12:36
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Tottes matte - mitt hjärta blöder för den lilla utnyttjade tjej du var crying.gif Din mor skulle jag vilja ha ett snack med "på tu man hand" ranting.gif devil.gif Jag blir så innerligt *#¤%&#!!!

Du är en stark människa! Jag högaktar dig rose.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 20:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon