Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katt, pingla, möss
          Snöflinga
          Inlägg 26-05-2010, 21:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Har inte katt själv men har alltid undrat följande; Vissa kattägare sätter en pingla i halsbandet för att fåglarna ska hinna fly. Men hur blir det då när de skall fånga möss g.gif Inte så kul från kattens synvinkel sett eller ... ?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 07:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att det blir svårt att fånga möss. Jag har också hört att det ständiga ljudet ska vara rätt så plågsamt för kattens känsliga öron.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Olle A
          Inlägg 27-05-2010, 13:55
          Länk hit: #3

Gäster

Jag har hört att katten snart lär sig att smyga så försiktigt att pinglan inte plingar. Annars skrämmer plinget inte bara bort fåglar och möss, utan även rovdjur som t ex vargar är rädda för metalliska ljud.

Olle

Citera
          skogstroll
          Inlägg 27-05-2010, 15:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

inte lätt det där, vårt kattskrälle...hm kattfröken menar jag... whistling.gif kan aldrig vara riktigt tyst.

Alternativ 1: jama högt i sovrummet för att få gå ut ca kl 3-4
          Alternativ 2: kattlucka och ta in rådisar för att sedan ändå väcka upp mig kl 3-4

Vad är värst? Halsband tror jag inte jag skulle få på henne ens mot en välhängd oxfilé i muta...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-05-2010, 15:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag har haft pingla på en av våra katter. Tyvärr hände det två gånger att han fastnade med en klo i pinglan, när han skulle klia sig. Sen la vi ner det här med pingla...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 27-05-2010, 20:52
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (skogstroll @ 27-05-2010, 16:14) *
          inte lätt det där, vårt kattskrälle...hm kattfröken menar jag... whistling.gif kan aldrig vara riktigt tyst.

Alternativ 1: jama högt i sovrummet för att få gå ut ca kl 3-4
          Alternativ 2: kattlucka och ta in rådisar för att sedan ändå väcka upp mig kl 3-4

Vad är värst? Halsband tror jag inte jag skulle få på henne ens mot en välhängd oxfilé i muta...

Det finns ju kattluckor man kan ställa in så de bara släpper in eller ut katten. Då kan hon t.ex. gå ut kl. 3 och sen får hon äta rådisar ute.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 08-11-2010, 15:04
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

tar upp det här ämnet igen nu när det börjar nalkas vinter och kyla.

Problemet är ju inte att få ut katten utan snarare att hon ska kunna gå in och värma sig fast utan möss och fåglar i huset. Vill ju inte att katten ska frysa flera timmar om dan men vill inte ha små djurlik liggande i hörnen och ruttna heller... Vi har ett skjul som jag funderar på om det kan vara något. Det är inte uppvärmt men man kanske kan göra en liten isolerad bädd i alla fall där hon kan ligga och gotta sig i alla fall... vad tror ni?

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Myosotis
          Inlägg 08-11-2010, 15:30
          Länk hit: #8

Medlem

Bekanta till mig har dubbla kattdörrar, till badrummet och från badrummet ut. När de är borta stänger de så att katten bara kan gå in i badrummet där hon har en korg på tvättmaskinen och mat och vatten på golvet. Funkar jättebra för dem och skulle hon dra in något så är det åtminstone bara på badrumsgolvet. Annars har katter faktiskt päls wink.gif du kan väl fixa några mysiga dragfria ställen i skjulet, det skulle jag ha gjort.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 08-11-2010, 18:06
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Myosotis @ 08-11-2010, 15:30) *
          Bekanta till mig har dubbla kattdörrar, till badrummet och från badrummet ut. När de är borta stänger de så att katten bara kan gå in i badrummet där hon har en korg på tvättmaskinen och mat och vatten på golvet. Funkar jättebra för dem och skulle hon dra in något så är det åtminstone bara på badrumsgolvet. Annars har katter faktiskt päls wink.gif du kan väl fixa några mysiga dragfria ställen i skjulet, det skulle jag ha gjort.

Jättebra tips med "dubbla" luckor. tummenupp.gif

@Skogstroll:
          Om du skall göra något isolerat i skjulet kan du försöka att få tag på en frigolitlåda. Ett tips kan vara att fråga i en zoobutik då jag vet att man brukar transportera påsar med akvariefiskar i dem - särskilt på vintern.
          Det är ganska enkelt att göra ett krypin av dem:
          http://www.metrobloggen.se/jsp/public/perm...cle=19.15456152

Här finns också en del tips: http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.as...hreadListPage=1

Redigerat av Kryddan03: 08-11-2010, 18:07

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          omk
          Inlägg 08-11-2010, 23:13
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Jag kan INTE ha några luckor alls ... sad.gif
          2 av grannens katter skulle isf springa in och ut och terra mina små älsklingar dygnet runt !
          Honan för att hon är störst, listigast och kaxigast av alla katter i området ("störst går först" är hennes paroll !) och hanen för att han är ... han är ... ja, hane, helt enkelt ...

En del regn- och drag-fria platser har jag fixat iordning själv, andra har katterna "hittat" själva.
          I vedboden, i garaget, där vi förvarar virke, under en presenning, bl a.
          Förmodligen används de av andra katter än mina också, men en 6-7 "viloläger" finns det ju iaf.
          Tror inte att kylan är det värsta för en katt utan väta och drag, men det är klart, kan man få till några frigolitlådor så uppskattas det säkert !! Bra tips !!

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Katie
          Inlägg 09-11-2010, 01:33
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Tycker det är pinglor på de flesta katthalsband ute i handeln.

Jag tar bort pinglan direkt innan halsbandet sätts på katten. Inte bara för kattens skull utan för min egen. Blir tokig på pinglor.

Iof hade det behövts en koskälla på Bengt. Där räcker det inte med en liten fjuttig bjällra. Den förb...de katten hittar på så mycket rackartyg att en varning hade behövts när han är på G.

Kattlucka finns i detta huset. Det är väldigt bra service på den luckan. Det finns t.o.m en dörrvakt.
          Hur funkar den?

Jo, katten kastar sig handlöst på den, sätter varenda klo i luckan samtidigt som katten vrålar *KAMIKAZEYAMAHAMITSUBISHI*.
          Genast hörs steg inifrån. Någon vrålar på katten att den ska släppa dörren innan den faller i bitar. Dörren (kattluckan) öppnas och katten kliver in som om inget hänt.

Kommer inte dörrvakten direkt (kanske är upptagen på toa eller nåt annat (o)nödigt) då tar man till ytterligare ett knep för att få luckan öppnad.
          Samtidigt som man bryter sönder luckan med tre tassars alla klor så tar man tass nummer fyra och slår hysteriskt med på luckans handtag.
          Det brukar på dörrvakten att snabba sig till dörren.

Jag har sagt till herrarna (Bengt, Kurt & Morgan) att om de bara sätter sig lugnt och jamar lite snällt så kommer jag så gärna och öppnar DÖRREN. De behöver INTE agera rivningsexperter.
          Jag brukar få blickar som ser smått chockade ut ohmy.gif följt av ett rotfl.gif .
          Som om jag skulle kunna inbilla dem om att jag vore lika snabb till 'deras kattlucka' om de jamade lite utanför dörren. Nänä, det har de testat och det går mycket snabbare på detta sätt som de använder nu.

Jag ska bara vara tacksam över att få använda deras lucka som dörr till mig och hundarna. blush.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 09-11-2010, 02:50
          Länk hit: #12

Medlem

laugh.gif Du har väl sett den här? Simon´s cat

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 09-11-2010, 09:11
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

rotfl.gif Ha, ha, ha.... nästan så gör min 16åriga gamla katt! Fast han skriker som om han håller på att dö, han tror nog att jag är döv! giggle.gif
          Han kan ställa sig bakom vardagsrumsfönstret och hammra med tassarna på glaset, då ser han helt galen ut!

Tack Katie för morgonens gapskratt! rotfl.gif

--------------------

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 09-11-2010, 10:27
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

De lär sig smyga trots pingla. Förutom om de blir jagade av rovdjur själva, då är pinglan ett utmärkt sätt att bli avslöjad på.. jag rekommenderar INTE pingla.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Katie
          Inlägg 09-11-2010, 21:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

CITAT (Myosotis @ 09-11-2010, 02:50) *
          laugh.gif Du har väl sett den här? Simon´s cat

rotfl.gif
          Klockren... tummenupp.gif

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 20:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon