Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
1.april är jag fri,då kan jag ägnar mig åt min trädgård på heltid om jag vill det.Jag blir farmor åt två håll och har tid till mina barnbarn.I dag skickade jag i väg den första fröbeställningen.Nu ser jag verkligen fram emot våren. Hälsningar Renate
Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110
Grattis
Jag längtar också till den dagen, men har också många år kvar.
Visst är det skrämmande att var och varannan människa över 40 längtar efter pension . Är samhället så stressigt att vi är "slut" redan vid 40? Någonstans är någonting allvarligt fel.
Medlem
Antal inlägg: 134
Medlem nr: 1 947
Grattis!
Håller med om det där med att samhället är väldigt stressigt, men jag tror att en del av längtan är att man nu inte är "slut" när man blir pensionär. Många är trotts allt friskare och har ett bättre fritidsliv idag än tidigare generationer, men visst bidrar säkert stressen till att det kan kännas skönt att få ta allt i sin egen takt. Förr blev man gubbe och gumma i hatt, idag träffar man "tjejerna" och går ut och har kul och inte bara på kafferep, det ändrar naturligtvis attityderna.
Lycka till!
--------------------
Hälsn Cissi i Onsala
CITAT
Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem. Ur: Göteborgsposten, PS.
Medlem
Antal inlägg: 1 429
Medlem nr: 2 441
CITAT (Eva i Skåne @ 10-01-2004, 18:48)
Visst är det skrämmande att var och varannan människa över 40 längtar efter pension . Är samhället så stressigt att vi är "slut" redan vid 40? Någonstans är någonting allvarligt fel.
man behöver inte vara över 40..... för att längta...
Medlem
Antal inlägg: 772
Medlem nr: 35
Om man nu är lite drygt 40 och trött på sitt jobb, stressad och lite almänt krasslig så ligger det nära till hands att börja längta till pension. Jag gör det varannan dag ungefär. De andra dagarna funderar jag på att göra något åt situationen i stället. Det finns väl andra jobb? Bättre klimat att flytta till? Jag har faktiskt drygt 20 år kvar till pension, lite för långt att ägna åt bara längtan men faktiskt tillräckligt för en ny karriär om jag nu kunde komma på vad.
Vad vill jag nu ha sagt med detta? Vet inte riktigt. Inte förta glädjen för nästan-pensionärer i alla fall. Grattis till friheten och livets efterätt (barnbarn).
Lite extra mörkerdeppig i dag då min egen mormor dog i går kväll. Hon blev jättegammal och behövde verkligen få somna in men ändå, hon har ju alltid funnits..
Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
Det känns skönt att får sluta nu(avtalspension)trots att jag trivs jätte bra på mitt jobb,mina kollegor vill har mig kvar det känns skönt,men nu börja ett nytt liv.Jag har tre barnbarn och två är på väg.Det blir mycket att pysslar om. Renate