Halloj Åsa och Cilla,
Tack för era svar. Kanonbra, då vet jag att de heter Lagerhägg. Kollade bilder efter Lagerhägg och det stämmer.
Det ska nog funka att få dem att spira i stor kruka här. Har massor av stora krukor efter vinbärsbuskar, Schersmin, Rhododendronbuskar och annat som jag haft i krukor ute på balkongen under flera år (stor balkong). Men så drabbades de av bladlöss och någon slags sjukdom. Vinbären dog. Schersminen blev helt täckt av bladlöss efter fem år. Tillslut såga jag ner den och så var den ett minne blott. Rhodorendron... ja, jag råkade överbevattna förra våren... *suck*
Så tråkigt att bara ha (och köpa nya varenda år) typ Margueriter, Pelargoner och sånt. Då balkongen inte är inglasad är det ju sånt man måste förnya varje år.
Vad som är kul med odling av buskar i stora krukor ute på balkongen är just att se livet återvända till dem efter vintern. Ger lite mer trädgårdskänsla på sommaren också. Slutar aldrig att fascineras över hur tåliga de egentligen är, efter en lång vinter där de stått ute i kruka, täckta av både tjockt lager av snö och ibland t.om is i flera månader. Så kommer våren och så vaknar de till liv igen. På med lite ny jord och sedan gödsla och vattna jämt. Pga tidsbrist är jag sent ute i år känner jag men får ta itu med hela balkongen i nästa vecka och tänkte då som sagt göra plats åt Lagerhäggs-skotten. Men jag får försöka leta reda på hur man rotar dem bäst. I vatten eller i jord?
Har kollat i vad Lagerhägg trivs i för jordmån och tydligen främst hummusrik, neutral åt det lätt sura hållet. Kanske är Rhododendron-jord något?
Och som sagt; vet någon hur man rotar små ömtåliga skott från Lagerhägg på mest omsorgsfulla och gynnsamma sätt, posta gärna här. Säkert någon annan som också uppskattar svaret.
Tack ska ni ha, är kanonbra.
Redigerat av Sonny: 01-06-2010, 01:21