Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Skolavslutning i kyrkan - eller inte?
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-06-2010, 17:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Hörde på radion idag att det tjafsas en hel del ute i Sverige om att examen ska vara i kyrkan, punkt & slut, för det är tradition!
          Är det verkligen tradition?
          Nu är jag förstås en gammal tant, men vi gick inte till kyrkan på examensdagen, vi gick till klassrummet.
          Ny klänning, helst med volanger(!), nya skor och stor bukett av liljekonvaljer i handen att sätta i bläckhornshålet på bänken. Doften i det klassrummet...... wub.gif
          Alla mammor och pappor och småsyskon trängdes längst bak i skolsalen.
          Så hade vi förhör.
          Fröken/magistern ställde frågor på olika saker vi lärt under året. Fick man frågan och svarade rätt blev man blossande stolt!
          Sen fick en del barn läsa dikter t ex, eller sjunga en sång.
          Och till slut var det dags för läraren att bänka sig vid orgeln och allesammans sjöng vi "Den blomstertid nu kommer" av hjärtans lust!

Mina barn är 38 & 35 år gamla, de har heller aldrig gått till kyrkan på examensdagen utan de gick också till klassrummet och sen till aulan.
          Jag har inga barnbarn.....är det den generationen som går till kyrkan på examensdagen?

På radion hörde jag också att en del präster inte tyckte det var helt ok att använda kyrkan som "möteslokal".
          En skolavslutning får ju inte innehålla religion och jag kan förstå om präster reagerar när kyrkan ska användas för annat än avsett. Är det rätt att kräva att få använda kyrkan till sånt?

Har ni haft som tradition att gå till kyrkan på era skolavslutningar?

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          7 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 18:20
          Länk hit: #2

Gäster

Intressant fråga!
          Jag (plus40) hade skolavslutning i kyrkan tillochmed sjätteklass, sonen likaså. Det är ingenting som är ett dugg viktigt för varken mig eller honom, det är själva avslutningen och glädjen som är det viktiga, inte i vilken lokal man håller till. Nu när han går ur nian har skolan ordnat 3-rättermiddag för avgångselever och föräldrar i skolmatsalen, det kommer troligen bli precis hur bra som helst, även om det "bara" är en matsal. Det är ju ungarna som är det viktiga att fokusera på inte lokalen.

Citera
          Peztis
          Inlägg 05-06-2010, 18:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Jag säger inte att man MÅSTE vara i kyrkan men jag tycker att det är en fin tradition! Oftast är ju kyrkor fina och högtidliga - precis som skolavslutnigar ska vara!

När kag gick i ettan så gjorde varje klass en blomsterbåge och sedan gick hela skolan till kyrkan i parad där det sjöngs och hölls tal. Jättefint!
          Resterande avslutningar har sedan hållts på skolgården (ny skola för långt ifrån kyrkan) med uppträdanden från varje klass samt kören.
          Också fint men inte på samma sätt.

Redigerat av Peztis: 05-06-2010, 18:39

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-06-2010, 18:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Mina tjejer, båda över 30), hade avslutning i kyrkan upp till 6:e klass. Fanns ingen aula i deras skola. Man gick med flaggor från skolan till kyrkan. Eleverna framförde sånger och texter. Det sjöngs både Idas sommarsång och Den blomstertid nu kommer. Inte va de särskilt religiöst.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-06-2010, 19:15
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

jag är inte speciellt förtjust i den traditionen thumbdown.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          M i Mälardalen (...
          Inlägg 05-06-2010, 19:26
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 288
          Medlem nr: 21 808

Jag (40+) hade också skolavslutning i kyrkan upp till 6:e klass och det har jag jättefina minnen av. Just att avslutningen skedde någon annanstans än i skolan gjorde det mer högtidligt. Det lustiga är att jag minns skolavslutningarna 7-9:e klass sämre (de var i en aula tror jag men minns faktiskt inte).

Sonen har utomhus på skolgården. På något sätt blir det inte högtidligt.

Jag gillade kyrkan men förstår att det kan bli komplicerat för elever med icke-kristen bakgrund, så det bästa är väl att lösa skolavslutningarna lokalt beroende på hur de lokala förutsättningarna är.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 05-06-2010, 20:28
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Jag har aldrig haft avslutning i kyrkan . Växte upp i en större stad men när jag som vuxen flyttade till en liten ort mötte jag för första gången traditionen med att gå till kyrkan på avslutningen.

Här är det en mycket gammal tradition , något som lever kvar sedan " urminnes " tider när kyrkan hade ett stort inflytande över allt som hände i samhället.

Förstår inte varför man måste gå till kyrkan i dag. Våra söner har gått till kyrkan på avslutningen och prästen har varje gång pratat religion. I dag har vi ingen statskyrka så bara p g a det så borde man upphöra med den här traditionen.

Visst är det fint i kyrkan men kyrkan som sådan har väl ingenting med dagens skola att göra . Vilken annan större samlingslokal som helst borde vara lämplig att ha avslutningen i .

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-06-2010, 20:34
          Länk hit: #8

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag är 29, och vi hade avslutning i kyrkan till en bit in på högstadiet. Sedan plockades det bort, eftersom det började bli såpass många muslimer på skolan, och dessa fick inte lov att vistas i en kyrka. Innan dess hade de fått stanna i klassrummet och vänta medan vi andra var i kyrkan. Idag hävdas ju att det inte har ett dugg med islam att göra, men det var inte vad som sades i slutet på nittiotalet.

Edit: Hela skolan gick i tåg till kyrkan, och i täten bars en rejäl flagga, jag minns att det var lite rivalitet om vem som skulle få bära den. Just tågandet gjorde det hela ganska högtidligt, och det blev inte alls samma sak efteråt när man bara strosade bort till aulan som låg i samma byggnad.

Redigerat av Huggorm: 05-06-2010, 20:38

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 21:15
          Länk hit: #9

Gäster

OM det är för muslimernas skull eller inte som man går ifrån kyrkobesöket på skolavslutningen idag, ska jag låta vara osagt. Men ATT man gör det tycker jag bara är bra. Inte sjutton ska min unge behöva lyssna på nåt dravel om gud om vi nu inte tror på sånt? OM prästen kan knipa käft så tycker jag det är helt okej att de håller till där, men kan han/hon det INTE, så ska man vara nån annan stans där det är gudsneutralt.

Citera
          netha
          Inlägg 05-06-2010, 22:01
          Länk hit: #10

Gäster

Varken jag eller barnen har haft avslutning i kyrkan ... men på fredag ska vi gå på barnbarnetas avslutning ..
          i kyrkan ... hon går ut nollan och de ska sjunga Idas sommarvisa ... stolt mormor kommer säkert att fälla en o annan tår när lilla gumman står där framme och sjunger (och så heter ju hennes mamma Ida)

Avslutning i kyrkan eller inte, det bryr jag mig inte ett dugg om ...
          Värre är att man tydligen fortfarande i en del skolor förbjuder Sveriges flagga
          bara för att det kanske kan uppfattas som rasistiskt av "nysvenskar" (muslimer)

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 22:04
          Länk hit: #11

Gäster

CITAT (netha @ 05-06-2010, 23:01) *
          ...
          Värre är att man tydligen fortfarande i en del skolor förbjuder Sveriges flagga
          bara för att det kanske kan uppfattas som rasistiskt av "nysvenskar" (muslimer)

Ja DET är ju för konstigt! crying.gif
          Men är det verkligen så att det är muslimerna som räds flaggan, jag tror snarare att det är vi Svenskar som är rädda för att muslimerna ska tro att vi är nassar....... unsure.gif Och så blir alla liksom rädda för flaggan av den anledningen....

Redigerat av Meriona: 05-06-2010, 22:06

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-06-2010, 22:04
          Länk hit: #12

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Är det inte så att "Den blomstertid nu kommer" förbjuds också, eftersom det är en psalm?

Citera
          netha
          Inlägg 05-06-2010, 22:06
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:04) *
          Är det inte så att "Den blomstertid nu kommer" förbjuds också, eftersom det är en psalm?

Första versen ... som ju är brukligt att man sjunger ... har inget kristligt innehåll.

Citera
          Ogräs_
          Inlägg 05-06-2010, 22:07
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 26 542

Jag är 22 och hade skolavslutning i kyrkan tom 6:e klass. Efter sista gången var jag så glad att jag skulle slippa kyrkan på avslutningarna. Trivdes mycket bättre med avslutning i aulan/matsalen som vi hade i högstadiet och gymnasiet. Det har varit en hel del prat om avslutningarna i kyrkan på min gamla skola men jag ser ingen anledning till varför man har den traditionen, samma sak som när lärarna läste bibelhistorier inför jul. Skola och religion är två skilda saker och bör hållas åtskilda.

--------------------
          Carpe omnius

Ogräs, oönskad växtlighet, främst örtartade växter, som har benägenhet att uppträda där de inte är önskvärda.

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 22:07
          Länk hit: #15

Gäster

CITAT (Huggorm @ 05-06-2010, 23:04) *

Ja inte gör det mej nåt, de kan väl sjunga De sista ljuva åren istället.... giggle.gif

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 05-06-2010, 22:08
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

CITAT (Meriona @ 05-06-2010, 22:15) *
          OM prästen kan knipa käft så tycker jag det är helt okej att de håller till där, men kan han/hon det INTE, så ska man vara nån annan stans där det är gudsneutralt.

Hmmm..........men kyrkan är ju faktiskt till för "dravlet om gud", inte för skolavslutningar.
          Det är ju dessutom nån slags lag(?) på att skolavslutningar måste vara religionsfria.
          Alltså förstår jag inte varför man kräver att få ha skolavslutningarna i kyrkan?!

Jag förstår att man uppfattar det som tradition om man använt kyrkan som möteslokal under flera år och det är oftast både vackert och högtidligt i kyrkan.
          Men det verkar inte tas nån hänsyn till att kyrkan kanske inte vill släppa på det "gudliga" som den faktiskt är avsedd för.
          Det jag hörde på radion var att föräldrar krävde att barnen skulle ha sin skolavslutning i kyrkan eftersom det var tradition.
          Barnen däremot brydde sig inte ett dugg bara de fick sommarlov! biggrin.gif

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 22:10
          Länk hit: #17

Gäster

CITAT (Ogräs_ @ 05-06-2010, 23:07) *
          Jag är 22 och hade skolavslutning i kyrkan tom 6:e klass. Efter sista gången var jag så glad att jag skulle slippa kyrkan på avslutningarna. Trivdes mycket bättre med avslutning i aulan/matsalen som vi hade i högstadiet och gymnasiet. Det har varit en hel del prat om avslutningarna i kyrkan på min gamla skola men jag ser ingen anledning till varför man har den traditionen, samma sak som när lärarna läste bibelhistorier inför jul. Skola och religion är två skilda saker och bör hållas åtskilda.

Men visst vill du väl ändå ha religionsundervisningen kvar i skolan?
          Det vill åtminstone jag, det har med allmänbildning att göra. Så ock bibelhistorierna alltså, så länge det klart framgår att det är en saga.

Citera
          katah
          Inlägg 05-06-2010, 22:11
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag är uppvuxen i Finland och tror mycket på Gud,
          men har aldrig fått i hop detta med avslutning och kyrkan.

I Finland har man alltid skolavslutning i skolans gympasal !
          Den är en fullspäckad kabaré med barnens program och
          eleverna som konfransier ( hur det nu stavas)
          dans, pjäser, körsånger, skets ... allt möjligt och sällan tråkigt!
          Om den " blomstertid " förstås, fast på finska " suvivirsi"

Vad jag saknar dessa fester !
          Svenska barn får i sin höjd sjunga med sin klass " idas sommarvisa" och det är allt!
          I Finland kan man visa många färdigheter och det är självklart att föräldrarna och
          släktingarna får plats i salen !

inte tjafsar man med betygen heller. Man får sina betyg på papper i klassrummet efter festen.
          Mina ungdomar har alltid fått veta alla sina betyg redan ett par veckor innan avslutningsdagen.
          Trams, enligt mig.

Kyrkan besökte man med sin skolklass någon annan gång under vintern.
          Tidigare var samarbetet naturligt med skolan och kyrkan.
          I Finland finns det mängder av musikmässor och barnkyrkomusiker.
          I dag vet jag inte hur läget är .
          Men jag vill tro fortfarande att man firar skolavslutningar i gympasalen
          och
          firar gudtjänst i kyrkor !

Citera
          Meriona
          Inlägg 05-06-2010, 22:15
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Christina i Taxinge~ @ 05-06-2010, 23:08) *
          Hmmm..........men kyrkan är ju faktiskt till för "dravlet om gud", inte för skolavslutningar.
          Det är ju dessutom nån slags lag(?) på att skolavslutningar måste vara religionsfria.
          Alltså förstår jag inte varför man kräver att få ha skolavslutningarna i kyrkan?!

Jag förstår att man uppfattar det som tradition om man använt kyrkan som möteslokal under flera år och det är oftast både vackert och högtidligt i kyrkan.
          Men det verkar inte tas nån hänsyn till att kyrkan kanske inte vill släppa på det "gudliga" som den faktiskt är avsedd för.
          Det jag hörde på radion var att föräldrar krävde att barnen skulle ha sin skolavslutning i kyrkan eftersom det var tradition.
          Barnen däremot brydde sig inte ett dugg bara de fick sommarlov! biggrin.gif

Jo men det var ju det jag menade. Lokalen är egal, men om det nödvändigtvis ska vara i kyrkan ska de inte traggla om gud.

Nu förtiden får de inte reda på ett enda enskilt betyg i förväg, åtminstone inte här. Men vi fick det på min tid, då hade man full koll och lyckades till och med påverka ett och annat betyg.

Citera
          Motti
          Inlägg 05-06-2010, 22:17
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Att det avskaffas beror på invandrarna !muslimer framför allt de vill inte vara med på en kristen skolavslutning,allvarligt så tycker jag personligen att det gått för långt när invandrare ska styra över våra skolavslutningar,de får väl för fan annpassa sig till vår kultur ,annars kan de ju ha en egen skolavslutning i sina Musslimska kyrkor,de ska inte komma hit och tala om hur vi ska göra för att de ska känna sig hemma,man får annpassa sig till det land man flyttar till.

Citera

7 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 21:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon