CITAT (uno @ 13-01-2004, 16:41)
Under många år kom våra sex barn med respektive samt numera deras barn, våra barnbarn, kommit till oss på julafton. 2001 nämnde vi att nu blir det inga fler julaftnar hos oss. I stället blir vi bjudna till någon av barnen.
Underbart.
Trettondagsafton har nu blivit vår familjedag där alla, från när och fjärran, kommer. 24 personer var vi i år.
Puh, det låter jobbigt att varje jul ordna julkalas för sex barn med respektive plus barnbarn. Det är säkert jätteroligt att ha alla samlade, men det finns ju gränser för vad man orkar med ju äldre man blir.
Jag tror det var bra att ni sade stopp. Jag gissar att ni haft julafton under alla år barnen bodde hemma också, så det måste vara skönt att komma till barnens hem och bli uppassad istället.
När man blir många till julen föreslår jag knytkalas. Det hade vi under många år och det fungerade utmärkt. En har sill med sig, en gör köttbullar, en kokar gröten, en köper lax osv. Det är mycket jobb att ordna julbord och en dyr utgift när man samtidigt lägger en massa pengar på julklappar, men nu ligger inte hela kostnaden på värdfamiljen.
Detta tips får ni spara till nästa jul.