Det är inte sant att huggormar flyttar på sig när man stampar i marken. Jag har träffat på ett 20 tal huggormar varje dag på ett av mina tidigare jobb. Demonstrerade då villigt för sådana som påstod att de alltid är ute och går i skog och mark och aldrig ser ormar, eftersom de flyttar på sig av vibrationerna i marken. Jag är inte liten och nätt och hoppade jämfota brevid ormarna utan att de ens gäspade åt mig, och detta hände även mitt i sommaren.
Min ena bevakningshund blev biten en gång på patrullspår (dvs framförgående utan att sätta ner huvudet i marken ens) och blev då anfallen från sidan av en huggorm som kom högt upp i blåbärsriset och bet sig fast i kinden på hunden. Hängde kvar flera sekunder. Trots kortisonspruta några minuter senare var hundens karriär över - den tappade helt orken och lusten att arbeta. Idag, 12 år senare, kan man fortfarande se märket efter tänderna.
Jag skulle aldrig vilja bo granne med huggormar om jag hade småbarn eller hundar. Tack och lov gör jag inte det, kanske för att det finns så mycket rovfåglar där jag bor.
--------------------
Mälaröarna, zon+microklimat 3+2+1
|