Ja, min kryddspiral passar bättre i min lite vildvuxna trädgård. Men Ingrids bild ger helt klart inspiration - nästa gång jag bygger en spiral ska den ha starkare lutning så att man upplever den än mer som en spiral.
På sensommaren ser man inte en enda sten i min spiral - växterna väller över. Jag gillar att den förändrar utseende så mycket beroende på säsong.
Andra kryddspiraler jag sett har varit två i Valladolid i Spanien. De var uppbyggda kullar mer än spiraler, och de hade en liten damm vid sidan om sig för att öka fuktigheten. Jag har väggtorv runt min i marknivå som jag vattnar och som ger fuktigt klimat.
En annan är en liten på Sydkosters ekologiska Trädgårdar som är mindre och också gjord som en kulle med stenar instuckna i och som "sticker upp" en hel del.
Har man ful sprängsten kan den göras vacker i en kryddspiral, eller på en kryddkulle. Jag funderar på att göra ytterligare en med tegelsten som jag har över, men det kanske blir på grannens tomt för det börjar bli lite fullt här...
--------------------
|