Det verkar inte som om ni är helt överens. Men om jag tar grovt grus OCH kompost OCH torvmull så borde det väl kunna bli rätt OK. Hoppas att det funkar med såna där stora balar med torvmull som de har överallt. Jag orkar inte köra allt med rullebör från bilsläpet. Tyvärr måste jag nog ta fräsen till hjälp för ytan är för stor för att det ska vara realistiskt att jag ska gräva manuellt. Jag kan ju förklara lite hur där ser ut. Jag har en stor yta där det tidigare varit ngt som man teoretiskt sett skulle kunna kalla en gräsmatta. I kanten står en stor bok. I andra kanten stod tidigare några stora träd som vi har fällt. Jordmånen här är i huvudsak sand med ett mkt tunt matjordslager och fullt med bokrötter. Efter diverse annan åverkan på tomten hade vi en stor (STOR) jordhög över. Denna bestod av lerjord och ovan nämnda ogräs. Denna jord har jag grävt och rensat för att sedan sprida ut. Jag vet att det hade varit smartare att täcka jordhögen och kväva ogräset några år först, men det alternativet finns inte. Dessutom är det så att vi bor granne med en kirskålsodlare och ett skogsparti men marktäckning av kirskål, så oddsen är lite taskiga för att vi ska vara kirskålsfria. Jag tänkte plantera en massa buskar och täcka med väv och bark och med lite tur så kan jag bli av med det värsta, så att jag om några år kan plantera perenner mellan buskarna. Annars är ju som sagt kirskål en rätt OK marktäckare. Får gräva ner rejäla barriären mot övriga rabatter. Jag gillade den där listan förresten med kornstorlekar, men blev lite förvånad. Grovt grus skulle vara 20—60 mm, nog hade jag kallat det för sten!!
|