Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare med en enorm trädgård
          Laura
          Inlägg 07-04-2009, 11:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 22 122

Hej!

Jag har bott i lägenhet hela mitt liv och verkligen inte har gröna fingrar men har blivit oerhört inspirerade och börjat storhandla på plantagen...

Vi har nyligen köpt ett hus med en jättestor trädgård (tomt) inkl. en grönsaksland och en fin kallväxthus. Resten är skog och parkliknande tomt med ekar, björkar, björnbär, vittsippor, caprifol och liljekonvalj bl.a.

Den förra ägaren var mycket noggrann och jag är rädd att förstöra all hans arbete.

För det första, vet jag inte vad som finns i rabatten, kan man lägga ut bilder och får hjälp från andra medlemmar?

Sedan tänkte jag att det kanske finns någon snäll människa som kunde besvara ev. frågor jag har när jag försöka att inte döda allting...

Inte nog med att jag har denna enorma trädgård att sköta, blev jag som sagt mycket inspirerade när solen började titta fram (i februari) och så sprang jag till plantagen osv och köpte en massa frö, jord, gödsel, minidrivhus osv osv. Nu har jag alla fönsterbrädor fullt med små gröna knoppar och börjar inse att det var kanske lite väl ambitiöst för en nybörjare...

Just nu i tiotals små krukor i fönstren har jag koriander, mynta, broccoli, röd paprika, cayenne, bladsallat, basilika, ruccola, tomater, luktärt, prästkrage, blåklint och jättevallmo...

Jag vet!!

Sedan tyckte jag det vore roligt att utnyttja trädgårdslandet så jag köpte en massa sättpotatis vilka jag har lagt ner vissa i stora krukor och vissa senare (under filt) på friland. Och så blev jag lite otålig och planterade lite morötter och rödbetor också...

Värsta optimist...

Frågan är här kommer någon av dessa överleva?

Jag är mycket tacksam för all hjälp!

/Laura the optimist

--------------------
          Not quite a total beginner any more in zone 1
          http://ruralsweden.blogspot.com/

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kasam
          Inlägg 07-04-2009, 12:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 828
          Medlem nr: 17 995

Hej igen!

Som du säkert sett så är Odla uppbyggt kring flera olika forum - vill du ha svar kring jord etc, så har du ju största chans att få svar ifall du skriver din fråga i det forumet. Undrar du över en växt, ja så välj forum efter det, hittar du inget/vet inte alls vilken typ av växt det är, så kan du ju alltid välja detta forum vi just nu befinner oss i.

Jag kollar rätt mycket runt o läser olika trådar i forumen - ja, här finns ju mycket kunskap o inspiration att hämta. Albumen är också en guldgruva.

Lycka till!!!

/Kasam

--------------------
          www.engronsida.blogspot.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon