Anledningen till att det lyser lite är en liten lampa pga lite solcell. Jag har en på 42W som lämnar ca 3A i bästa fall, den är 111 x 33 cm. Den består av ett antal, ca 3 x 10 celler av lite dyrare kisel. Den ger ca 0.5A i månljus på natten. En bra single cell kan i bästa fall leverera ca 1 Watt (1 Wh) och är ca 10 cm i diameter. Ytan på en normalcell är ca lika stor som ytan på cellen i den där trädgårdslampan för 39 sek. Cellen och lampan är säkert dimensionerad för en viss effekt & ljus, som används för att ladda eller lagra energi av dagsljuset. Verkningsgraden blir mindre då man får ut mindre energi än man matar in vid laddning. Vid 8 timmar sol (laddning) på en sådan lampa kan man kanske få ner någon Wh. Gissar att man kan få ut hälften av den lagrade energin som ljus. Skall den lysa 8h (hela natten) rör det sig om någon typ 100mW på lampan och två seriekopplade cell-halvor ger kanske 2V i bästa fall.
Trots detta får man en hel del för 39 sek. En "rostfri" variant som säljs för ca 100 sek håller inte längre än den som är i plast. Plast rostar nämligen inte heller. Det är en ganska billig konstruktion men trots detta får man mycket teknologi för pengarna. Den duger som ledbelysning och lyser ändå ca hälften av vad en med lågspänning och sladdar gör för ungefär samma peng. Sladdlöst! Inga batterier! "Evighetslampa" om inte fukten tar den. Jag gissar att plastvarianten är tätare än den rostfria. Anledningen till att den rostfria är dyrare är det rostfria materialet, det är samma lampa och solcell. Jag ser sådana när jag är ute och tar en prommenad med frun på kvällarna. Två sådana kan lysa upp en trapp t ex och installationen är enkel, man kan ta in dem när man vill.
|