CITAT (TobbeGarden @ 01-04-2009, 23:41)

Hej!
Tack för tipsen! Har börjat vårstäda i dammen idag och vattenväxterna har också fått komma tillbaka i dammen igen.
/Bettina

CITAT (HelenJ @ 02-04-2009, 20:22)

Jag tar aldrig upp några växter ur dammen mer än vattenhyacinten. De som växer på bottnen beter sig som perenner - vissnar ner på vintern men kommer igen på våren. Och de klarar kyla, lika bra som fiskarna.
Det har varit full fart på mina fiskar sedan isen försvann. Särskilt småttingarna far rundor som om de haft en raket där bak. Att du grejat i dammen spelar inte dem någon större roll (bara du inte hetsar dem). Var bara noga med att inte dra igång någon matning förrän vattentempen är ca 10 grader.
Jag brukar göra delvattenbyte samtidigt som jag städar dammen. Det är ju lättare att komma åt när det är mindre vatten i. Ev gör jag det nu i helgen - här i Skåne har de lovat 15 grader och sol. En del säger att man ska byta hälften av vattnet, andra 1/3. Jag tror att nånstans mitt emellan är lagom.
Hej! Tack för alla bra tips. Idag har jag städat lite i dammen och gjort ett litet vattenbyte (ca 1/3). Tyvärr blev det ganska grumligt i dammen efter städningen, men det lägger sig väl antar jag. Jag har fortfarande bara i en luftpump som stått och gått i dammen under vintern. Jag vet inte riktigt när det är dags att sätta i den andra pumpen som har filter med UV-ljus inbyggt. Jag antar att fiskarna måste ha kommit igång ordentligt innan dess, eller? Den större pumpen gör ju att det blir mer rörelse i vattnet. Någon som vet? Tacksam för svar!
/Bettina
Redigerat av Bettina: 10-04-2009, 15:39