Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Änglatrumpet
          Monarda
          Inlägg 06-04-2009, 18:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Har en änglatrumpet av någon mindre sort som tyvärr har fått stå lite på undantag. Förra året planterade jag inte ens om den och i höstas tänkte jag nästan kasta den. Nu har den stått i källaren hela vintern och när lysrören kom igång i januari för mina frösådder så hakade trumpeten på och började växa den också. Nu ska den i alla fall planteras om men jag vill minnas att jag läst någonstans att man måste beskära trumpeterna för att den ska blomma. Är det verkligen så? Och hur mycket i så fall? Så här ser den ut just nu.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          sagani
          Inlägg 10-04-2009, 20:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem nr: 10 031

Jag fick ett tips här förra sensommaren att när det var dags att plantera om änglarna till våren (dvs jag gjorde det idag smile.gif ), så skulle man plantera dem i kogödsel, för att de skulle kunna få ordentligt med gödning.
          Samt använda pelletsgödsling istället för flytande, så man kunde låta dem torka ut ibland (det är deras försvar att blomma).

För frågan med beskäring, så beskär jag bara när de helt enkelt är för stora, och då sker det innan jag tar in dem till hösten. Jag vet att vissa tycker detta är fel, men vad göra - när uterummet bara är 2 m i tak och änglarna är över 3 m höga?!?! wink.gif

Annars trimmar jag till de andra (jag har ca 30 st) till våren, när det är dags att väcka dem. Men jag klipper inte ner dem.

Bara lite tips, jag har själv inte provat (förrän idag!) att plantera i kogödsel. Så nu får vi se om det blir succé, eller alla dör :s

Mvh
          Sagani

Citera
          MariaS
          Inlägg 10-04-2009, 22:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (sagani @ 10-04-2009, 21:32) *
          Jag fick ett tips här förra sensommaren att när det var dags att plantera om änglarna till våren (dvs jag gjorde det idag smile.gif ), så skulle man plantera dem i kogödsel, för att de skulle kunna få ordentligt med gödning.
          Samt använda pelletsgödsling istället för flytande, så man kunde låta dem torka ut ibland (det är deras försvar att blomma).

För frågan med beskäring, så beskär jag bara när de helt enkelt är för stora, och då sker det innan jag tar in dem till hösten. Jag vet att vissa tycker detta är fel, men vad göra - när uterummet bara är 2 m i tak och änglarna är över 3 m höga?!?! wink.gif

Annars trimmar jag till de andra (jag har ca 30 st) till våren, när det är dags att väcka dem. Men jag klipper inte ner dem.

Bara lite tips, jag har själv inte provat (förrän idag!) att plantera i kogödsel. Så nu får vi se om det blir succé, eller alla dör :s

Mvh
          Sagani

Jag körde kogödsel tills jag hittade Hasselfors U-jord. Visst var det bra med kogödseln och granulerad hönsgödsel, men med U-jorden, blev det BARA vattningen kvar att tänka på. Men det kan nog vara en smaksak. Jag tycker i alla fall att färgerna blir bättre med U-jorden.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 09:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon