Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon med erfarenhet av hundrasen Eurasier?
          LaPaloma
          Inlägg 05-04-2009, 13:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 181
          Medlem nr: 15 526

Hej!

Vi är i hundskaffartankar och har fastnat för rasen Eurasier. Är det någon här som har erfarenhet av denna ras?

Vi ska givetvis ringa runt till olika kennlar och prata men det vore roligt med lite kunskap från er vanliga hundägare också.

Vi är ute efter en hund med låg jaktinstinkt då vi bor nära skog med rådjur och harar. Vår tidigare hund, en golden kunde tyvärr sticka emellanåt (ja, ja jag vet vi skulle väl ha tränat mer på den saken:-)) vilket jag förstår att vi måste göra med den nya vovven också. Vi har även haft en New Foundland (en hemmahund som trivdes på tomten) men just nu känns det som den rasen är lite för stor för oss.

Hur är Eurasiern mot katter? Barn?

Ni som har erfarenhet - berätta!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anette E
          Inlägg 12-04-2009, 12:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 18 231

CITAT (LaPaloma @ 05-04-2009, 14:52) *
          Hej!

Vi är i hundskaffartankar och har fastnat för rasen Eurasier. Är det någon här som har erfarenhet av denna ras?

Vi ska givetvis ringa runt till olika kennlar och prata men det vore roligt med lite kunskap från er vanliga hundägare också.

Vi är ute efter en hund med låg jaktinstinkt då vi bor nära skog med rådjur och harar. Vår tidigare hund, en golden kunde tyvärr sticka emellanåt (ja, ja jag vet vi skulle väl ha tränat mer på den saken:-)) vilket jag förstår att vi måste göra med den nya vovven också. Vi har även haft en New Foundland (en hemmahund som trivdes på tomten) men just nu känns det som den rasen är lite för stor för oss.

Hur är Eurasiern mot katter? Barn?

Ni som har erfarenhet - berätta!

Hej . Jag föder upp Eurasier Kika in på www.essmanias.zoomin.se
          Valpar väntas i maj !
          MVH Anette E

CITAT (Azur @ 05-04-2009, 18:34) *
          Lite nätsurfande visar att det är en korsning mellan gråhund och chow-chow:
          http://www.thebreedsofdogs.com/EURASIAN.htm

Oj vad tokigt det var ! Det är Chow chow, samojed och wolfspitz i rasen
          Anette E

CITAT (short @ 05-04-2009, 16:28) *
          Nää ingen egen erfarenhet.

Om du inte redan varit på rasens sida så har du länken här.

http://www.eurasierklubben.se/

Något som är allmänt känt att de har VÄLDIGT svårt att lämnas ensamma, trots mkt. ensamhetsträning.
          Så måste hunden va ensam ett tag varje dag, så kan det bli jobbigt.

Iom att rasen är vaksam till sin natur, så var mkt. noga med valet av uppfödare.
          Så att ni inte får en valp med nervös läggning.
          Nervositet + vaksamhet jan bli farligt.

I en bok läste jag att rasen inte är en idealisk fam. hund, då de gärna väljer ut EN i fam.
          som flockledare o sen inte bryr sig om de andra.
          Är det så kan det alltså bli svårt för övriga fam. medlemmar att hantera hunden.

Det står inget om det på rassidan, å andra sidan tycker jag att den verkar ganska rosenskimmrande. innocent.gif
          Rasen är en slädhund, verkar konstigt att de då inte har nå´t behov av motion...???

Gå in på nå´t hundforum o ställ frågan o se vilka svar du får.

Lycka till smile.gif

Vad många fördomar om rasen Kan visst var ensam precis som vilken hund som helst Man tränar som man gör med alla valpar. . Inte speciellt enmanshund som du skriver , Det är INTE en draghund. Perfekt familjehund.
          Anette E Uppfödare Essmania's Eurasier

Citera
          short
          Inlägg 12-04-2009, 21:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 22 028

CITAT (Anette E @ 12-04-2009, 13:39) *
          Hej . Jag föder upp Eurasier Kika in på www.essmanias.zoomin.se
          Valpar väntas i maj !
          MVH Anette E
          Oj vad tokigt det var ! Det är Chow chow, samojed och wolfspitz i rasen
          Anette E
          Vad många fördomar om rasen Kan visst var ensam precis som vilken hund som helst Man tränar som man gör med alla valpar. . Inte speciellt enmanshund som du skriver , Det är INTE en draghund. Perfekt familjehund.
          Anette E Uppfödare Essmania's Eurasier

Inte alls MINA fördomar. det är vad jag läst mig till.
          Samt läst på rasforum där ÄGARNA beskrivit sina o andras Eurasier!
          Det som ofta nämns är nervositet, skygghet, inte speciellt lättfostrad, håller sig till fam. men INGEN annan.
          Man kan även läsa om ägare som inte alls litar på sin Eurasier ihop med barn osv.
          Tror du mig inte kan du ju alltid läsa själv.

http://vovve.net/Raser/forum.asp?id=136

Påstår inte att det är en dålig ras. MEN alla sidor ska belysas. Inte enbart att den är snäll o luddig wink.gif
          OK inte slädhund, men det står i min bok.
          Står även att de liksom Chow-Chow kan ha en tendens att nafsa.
          Både Samojed o Chow-Chow är inte helt lätta att fostra, envisa tex. Eftersom Eurasiern har dessa som ursprung..... Irriterar mig vansinnigt när uppfödare bara berättar om det positiva med "sin" ras.
          ALLA raser har ngt. negativt, ngt. man särskilt måste tänka på.
          Får man den upplysninmgen ÄRLIGT av sin uppfödare kan hundägandet gå bra.
          Men uppfödare som enbart hävdar att deras ras är en "perfekt familjehund", skulle jag aldrig lita på!!!!

Redigerat av short: 12-04-2009, 21:13

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 06:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon