CITAT (Monaxe @ 13-04-2009, 08:24)

hmm, har gett dem rosgödsel, blodmjöl? Varför, vad kan det hjälpa mot?
Något mer jag kan förstärka jorden med?
Alltså barken på genarna är sprucken ut ser om som om den är angripen av något, påminner om kräfta på äppleträden...
Halloj!
Blev nyfiken på vad dina rosor kan vara drabbade av och tittade i 4 böcker jag har, men kan inte hitta någon sjukdom eller skadegörare som får grenarna att se ut på dina rosor

. Det står endast om bladen och hur de ser ut vid angrepp. Har du lagt märke till om bladen såg annorlunda ut förra året?
Jag tänkte sedan, kan det inte vara så att grenarna helt enkelt är gamla och de naturligt spricker

. Jaa, jag vet inte. Det jag läste i en bok var bara om skott som angrips.
I alla fall så står i "Att lyckas med Rosor" av Halina Heitz om stärkande medel för plantorna. Det är fräkenavkok, vitlöksavkok samt brännässleavkok som ska besprutas på rosorna. Sen står också om förebyggande åtgärder. Du har ju en robust ros så växtplatsen spelar mindre roll i detta fall. Förebyggande är ju rätt skötsel (beskärning, jordbearbetning och vinterskydd).
Följeväxter som håller skadedjur och svampar borta t.ex indiankrasse, vitlök, lavendel, mejram, malört, prydnadslök samt matlök.
Fast egentligen tror jag att du ska beskära rätt ordentligt (obs jag är ingen expert), ta bort det döda och mest "angripna". Den lär ju växa upp igen. Klart tråkigt att behöva beskära så mycket men... Jag hade nog förygnrat rosorna genom att ta bort i alla fall några av de gamla grenarna. Och sen ta fler nästa år. Vad tror du om det?
Lycka till med rosorna. Vill du ha recept på avkoken?