Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> igenväxt trädgårdsland
          julia85
          Inlägg 13-04-2009, 15:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 22 284

Hej

Vi har flyttat till ett hus där trädgårdslandet är helt igenväxt av alla möjliga sorters ogräs. Jag testade att spadvända endel idag men det var bara en härva av rötter alltihop. Försökte plocka bort det jag såg men insåg att det kommer ta en evighet. Landet är ca 15-20 kvm och det är lerjord.

Hur gör jag för att lättast bli av med allt ogräs? Är det bara vända och rensa som gäller? Jag hade hoppats att kunna odla något i sommar, men nu känns det hopplöst.

Jag har aldrig haft trädgård förut och är totalt okunnig på området och skulle verkligen behöva all hjälp jag kan få.

/julia

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelenJ
          Inlägg 13-04-2009, 15:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

Det finns flera sätt:

* Gräv upp allt och försök rensa bort alla rötter du ser. Det är tungt, och förmodligen får du inte med allt.

* Täck allting med ett tjockt lager tidningar och sedan markduk. Låt ligga i 1 - 2 år. Då kväver du ogräset och efter jordförbättring är det sedan klart att odla.

* Odla i pallkrage istället. Ställ ut pallkragarna där du vill ha dem i landet. Lägg markduk i botten så inte ogräset tar sig upp, lägg sedan något dränerande som t ex grus och fyll sen på med jord. Klart att odla.
          Detta är nog det snabbaste sättet, men du får förstås inte samma odlingsyta som du skulle haft med de andra metoderna.

Säkert finns det andra varianter också.

Redigerat av HelenJ: 13-04-2009, 15:17

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          julia85
          Inlägg 13-04-2009, 20:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 22 284

CITAT (HelenJ @ 13-04-2009, 16:16) *
          Det finns flera sätt:

* Gräv upp allt och försök rensa bort alla rötter du ser. Det är tungt, och förmodligen får du inte med allt.

* Täck allting med ett tjockt lager tidningar och sedan markduk. Låt ligga i 1 - 2 år. Då kväver du ogräset och efter jordförbättring är det sedan klart att odla.

* Odla i pallkrage istället. Ställ ut pallkragarna där du vill ha dem i landet. Lägg markduk i botten så inte ogräset tar sig upp, lägg sedan något dränerande som t ex grus och fyll sen på med jord. Klart att odla.
          Detta är nog det snabbaste sättet, men du får förstås inte samma odlingsyta som du skulle haft med de andra metoderna.

Säkert finns det andra varianter också.

När jag grävde i landet grävde jag i alla fall 20 cm ner och ändå såg jag hur rötterna forttte ner, så det känns ju omöjligt att jag skulle kunna få bort allt.

Om jag väljer att täcka med tidningar, ska jag täcka landet redan nu? Innan ogräset börja växa ordentligt. Om jag låter det ligga ett år, måste jag då rensa bort de rötter som kvävts under tiden?
          Pallkragar har jag faktiskt funderat på. Vet bara inte vart jag ska få tag på dem. Det verkar också vara en bättre arbetshöjd.

CITAT (smuleborg @ 13-04-2009, 17:26) *
          Vi grävde såsom fullständiga nybörjare upp ett helt igenvuxet trädgårdsland, typ 30 kvm, för några år sedan.

I trädgårdslandet växte typ "gräs", maskrosor och någon enstaka nässla. Inget svårare ogräs (tror vi). Lerjord.

När jorden rett sig (våren) grävde vi. För hand med spade. Och skakade grässvål. Alla synliga rötter togs omhand. Det var oerhört tungt. Jag känner mig fortfarande skakad. Och det var tungt att på skottkätta forsla bort den skakade grässvålen. Vi grävde såklart inte bara bort grässvålen, vi djupgrävde.

Samma år, vi tillförde ingenting, sådde vi sallad, rädisor, mangold, persilja och bönor. Det tog sig.

Sedan dess har vi lärt oss mer och har bl.a. regelbundet tillfört godsaker till jorden. Idag har vi en god jord. Den har vi arbetat fram.

All heder till er som gjort ett sånt hästjobb! Jag fyllde en halv skottkärra med lerjord och rötter och det var hur tungt som helst att köra bort.

Hade ni jätte mycket rötter under jord? när jag grävde kändes det nästan som att det var mer rötter än jord! Det kände lättare att slänga hela lerklumpen med rötter än att försöka ta bort dem.

Citera
          HelenJ
          Inlägg 13-04-2009, 20:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (julia85 @ 13-04-2009, 21:05) *
          När jag grävde i landet grävde jag i alla fall 20 cm ner och ändå såg jag hur rötterna forttte ner, så det känns ju omöjligt att jag skulle kunna få bort allt.

Om jag väljer att täcka med tidningar, ska jag täcka landet redan nu? Innan ogräset börja växa ordentligt. Om jag låter det ligga ett år, måste jag då rensa bort de rötter som kvävts under tiden?
          Pallkragar har jag faktiskt funderat på. Vet bara inte vart jag ska få tag på dem. Det verkar också vara en bättre arbetshöjd.

Du ska täcka nu med en gång, innan de kommer igång att växa för mycket. Döda rötter behöver inte rensas bort, de bryts ner och blir mull istället. Men det är inte säkert att ett år räcker för att ta död på en del sorters ogräs.

Pallkragar finns bl a på Granngården. Det finns ett speciellt forum här på odla för bara pallkrageodlare, där kan du få massor med tips. Något som jag tycker är bra med pallkragarna är att odlingsytan kommer upp lite, så det är mycket lättare att jobba när man slipper kröka rygg, och man kommer närmare plantorna (och ev ogräs).

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 23:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon