CITAT (FlitigaLisa @ 14-04-2009, 11:14)

Ska börja inhandla gödning till trädgården. Kommer köpa kogödsel till växthus och trädgårdsland, men vet inte vad jag ska komplettera med till resten, d v s gräsmattan (som innehåller mycket mossa...) rosor, rabatter och fruktträd och bärbuskar.
Finns det någon gödning som passar till allt detta? Eller måste man köpa olika?
Har sett en massa reklam för Algomin? Erfarenheter?
Tacksam för råd!
Algomin är mycket bra på att marknadsföra sitt varumärke. Men av alla olika Algominprodukter är det bara en enda som innehåller kväve! Och kväve är ett av de viktigaste näringsämnena.... Gödslar du med Algomin måste du alltså tilläggsgödsla med något annat också, lite dumt extraarbete tycker jag. Enda gången Algomin är bra är när man vill gödsla efter midsommar (av någon anledning). Då får man inte gödsla med kväve för att växterna ska hinna avmogna i god tid innan vintern.
Hönsgödsel eller stallgödsel är bäst, passar i stort sett alla växter och stallgödseln jordförbättrar också.
Har du tillgång till kompost är det överlägset bäst alla kategorier.
Chrysan gillar många, det är en blandning av hönsgödsel och NPK (N= kväve, P=fosfor, K=kalium).
Blåkorn är bra eftersom det inte innehåller kalk, därför passar det till alla växter, inkl surjordsväxterna.
Jag brukar själv köra NPK till gräsmattan och hönsgödsel till resten (plus kompost) om jag inte får tag i stallgödsel.