Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Finns det gödning som passar till allt?
          FlitigaLisa
          Inlägg 14-04-2009, 10:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 21 465

Ska börja inhandla gödning till trädgården. Kommer köpa kogödsel till växthus och trädgårdsland, men vet inte vad jag ska komplettera med till resten, d v s gräsmattan (som innehåller mycket mossa...) rosor, rabatter och fruktträd och bärbuskar.
          Finns det någon gödning som passar till allt detta? Eller måste man köpa olika?
          Har sett en massa reklam för Algomin? Erfarenheter?
          Tacksam för råd!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          HelenJ
          Inlägg 14-04-2009, 20:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

CITAT (FlitigaLisa @ 14-04-2009, 11:14) *
          Ska börja inhandla gödning till trädgården. Kommer köpa kogödsel till växthus och trädgårdsland, men vet inte vad jag ska komplettera med till resten, d v s gräsmattan (som innehåller mycket mossa...) rosor, rabatter och fruktträd och bärbuskar.
          Finns det någon gödning som passar till allt detta? Eller måste man köpa olika?
          Har sett en massa reklam för Algomin? Erfarenheter?
          Tacksam för råd!

Algomin är mycket bra på att marknadsföra sitt varumärke. Men av alla olika Algominprodukter är det bara en enda som innehåller kväve! Och kväve är ett av de viktigaste näringsämnena.... Gödslar du med Algomin måste du alltså tilläggsgödsla med något annat också, lite dumt extraarbete tycker jag. Enda gången Algomin är bra är när man vill gödsla efter midsommar (av någon anledning). Då får man inte gödsla med kväve för att växterna ska hinna avmogna i god tid innan vintern.

Hönsgödsel eller stallgödsel är bäst, passar i stort sett alla växter och stallgödseln jordförbättrar också.
          Har du tillgång till kompost är det överlägset bäst alla kategorier.
          Chrysan gillar många, det är en blandning av hönsgödsel och NPK (N= kväve, P=fosfor, K=kalium).
          Blåkorn är bra eftersom det inte innehåller kalk, därför passar det till alla växter, inkl surjordsväxterna.

Jag brukar själv köra NPK till gräsmattan och hönsgödsel till resten (plus kompost) om jag inte får tag i stallgödsel.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-04-2009, 23:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (HelenJ @ 14-04-2009, 21:31) *
          Algomin är mycket bra på att marknadsföra sitt varumärke. Men av alla olika Algominprodukter är det bara en enda som innehåller kväve! Och kväve är ett av de viktigaste näringsämnena.... Gödslar du med Algomin måste du alltså tilläggsgödsla med något annat också, lite dumt extraarbete tycker jag. Enda gången Algomin är bra är när man vill gödsla efter midsommar (av någon anledning). Då får man inte gödsla med kväve för att växterna ska hinna avmogna i god tid innan vintern.

Hönsgödsel eller stallgödsel är bäst, passar i stort sett alla växter och stallgödseln jordförbättrar också.
          Har du tillgång till kompost är det överlägset bäst alla kategorier.
          Chrysan gillar många, det är en blandning av hönsgödsel och NPK (N= kväve, P=fosfor, K=kalium).
          Blåkorn är bra eftersom det inte innehåller kalk, därför passar det till alla växter, inkl surjordsväxterna.

Jag brukar själv köra NPK till gräsmattan och hönsgödsel till resten (plus kompost) om jag inte får tag i stallgödsel.

Algomin EKO och trädgårdsgödsel INNEHÅLLER KVÄVE. Det viktigaste är att du FlitigaLisa vet vad du har för jord och vad den behöver. Och vad plantorna du sätter i jorden behöver. Kanske är stallgödsel (rätt förvarad och rätt brunnen) bäst som allround som HelenJ skriver. Hönsgödsel är jag tveksam till om man inte vet vad jorden och växterna behöver (lätt att kväveöverdosera).

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

Inlägg i den här tråden
          FlitigaLisa   Finns det gödning som passar till allt?   14-04-2009, 10:14
          Nina K   Jag använde enbart algomin förra året - hade ingen...   14-04-2009, 22:12
          Nina K   Smuleborg jag håller med om att man säkert ska var...   15-04-2009, 06:40
          embees   Rätta mig om jag har fel, men kan man verkligen an...   15-04-2009, 06:41
          GunnellF   Helt rätt av dig! Kompost är bra jordförbättri...   15-04-2009, 07:59
          Lady Hamilton   Den absolut bästa gödningen är GRÄSKLIPP det kan m...   15-04-2009, 08:00
          smuleborg   Den absolut bästa gödningen är GRÄSKLIPP det kan m...   15-04-2009, 19:16
          FlitigaLisa   Förra året gödslade vi halva gräsmattan med Algomi...   16-04-2009, 08:49
          smuleborg   Smuleborg! Tack för svammel :) Den del av gräs...   16-04-2009, 18:18
          FlitigaLisa   Tack för alla bra svar! Kan tillägga att jag b...   15-04-2009, 08:08
          GunnellF   Då är det idealiskt läge för gräsklipp!!   15-04-2009, 09:51
          smuleborg   Då är det idealiskt läge för gräsklipp!! ...   15-04-2009, 19:22
          Aqvakul   Natur och Trädgård, han som odlar i sand/gräsklipp...   15-04-2009, 19:27
          smuleborg   Nils Åkerstedt, kanske... Ja, tack. Hoppas den Fl...   15-04-2009, 19:39
          flaxss   NPK är en benämning av olika typer av produkter. ...   15-04-2009, 20:31
          Nina K   Flaxss, nu blev jag nyfiken..varför använder du IN...   15-04-2009, 21:51
          GunnellF   Flaxss, nu blev jag nyfiken..varför använder du IN...   16-04-2009, 07:29
          torkil   Gunnel F och embees ; nu förstår jag inte, har jag...   17-04-2009, 12:51
          Aqvakul   Visst är kompost näringsrik, dvs. fungerar som göd...   17-04-2009, 13:35
          Bassam   Tack för frågan Du har rätt ( Torkil ) KOmPOST h...   17-04-2009, 23:30

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon