Alla mina tre barn, mina två barnbarn och många av de jag jobbat med på fritids/förskolan av o till under mina 38 år som förskolelärare har haft låtsaskompisar, lekt i sin egen fantasivärld och kunnat sitta länge och "prata för sig själva" med en intensitet som ibland kan vara ganska stark. Levt i sin egen lilla värld helt enkelt

Jag har lugnat många föräldrar på utvecklingssamtal, detta är helt normalt finns hos alla barn men vi är ju individer och man beter sig olika i alla situationer.
Om flickan för övrigt är frisk och inte har andra avvikelser finnes ingen som helst anledning till oro.
Är du lärare blir jag lite skrämd av att du ens reflekterar över att det kan vara något fel.
Jag hoppas verkligen inte ni drar igång något som kan göra att flickan själv börjar undra, ni kan förstöra mycket här. Prata först med de pedagoger som finns runt flickan. Lärare, fritidspersonal m.fl.
För mig låter det som om detta är hennes sätt att koppla av på, skolan är tuff idag även för barn i den här åldern, stora barngrupper, många vuxna och hög ljudvolym. Sen ska man vara duktig hemma, sköta sina läxor kanske hjälpa till lite, leka med kompisar. Hon behöver den här stunden för att ladda sina batterier.