Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> 300 kubiks damm, fisken har dött
          lacke
          Inlägg 16-04-2009, 14:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 22 400

hej, jag grävde för 5 år sedan en damm på ca 300 kubikmeter. har sedan dess haft abbore samt öring i den (väldigt trevligt med öringar som hoppar och leker) allt har fungerat bra tidigare år, fiskarna har alltid överlevt vintern utan hål i isen. har inte haft någon pump heller. Men dammen är ca 3m djup nästan överallt. I sommras satte jag dessutom i ca 400 signalkräftor (sjön som dammen rinner ut i ca 1 km bort är redan proppfull med signalkräftor, så har inte skadat något bestånd med flodkräftor). det dök också upp en väldig massa växter i dammen i sommras

Men denna vår verkar det som allt har dött, har varken sett abbore, öring eller kräftor

mina frågor är: Vad har hänt?
          Hur blir jag av med växterna?
          Kan man ha musslor tillsammans med kräftor?

Redigerat av lacke: 16-04-2009, 15:00

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gunilla T
          Inlägg 16-04-2009, 17:40
          Länk hit: #2

Gäster

Fiskarna har dött av syrebrist - du har med stor sannolikhet också döda grodor och paddor i dammen. Allt liv dör om isen lägger sig och det inte finns någon syrepump.

Är det en naturlig damm som du grävt upp eller har du dammduk i botten?

Har man fått in vilda vattenväxter i dammen kan det vara besvärligt eftersom de oftast är väldigt kraftigväxande och sprider sig snabbt...har du ingen dammduk går det väl bra att rensa bort men om du har duk blir det värre.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 00:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon