CITAT (jholma @ 16-04-2009, 12:24)

Jag har svårt att förstå realismen i den här filmsnutten. Söt tjej som skapar sympati när man ser på filmen. Har det här med verkligheten att göra? Påminner mig mer om de här gråtande barnaänglarna som gamla tanter har på väggarna.
Nej mobbning är något helt annat. Oftast drabbar det de killar och tjejer som inte är söta eller tuffa. Ett utseende som inte är i tiden. Ett annorlunda sätt att prata eller att vara, töntiga kläder, fFula glasögon..... just to mention a few
Nej tack den här filmen är inget för mig i alla fall.
Ja tack till filmsnutt med mer realism men då är det väl inga som får tårar i ögonen.........................
Den här filmen gömmer problemet i en söt förpackning
Nej men hallå, tror du verkligen att det bara är de som är fula eller klär sig avvikande som blir mobbade!!!???

Öppna ögonen...
Jag tror att det är
mycket viktigt för de som arbetar med barn att på ett tidigt stadium plocka upp mobbningstendenser i gruppen. Försöka se och förstå
varför en viss person blir mobbad och varför en annan mobbar.
Rätt ofta i mobbningssituationer har mobbaren själv problem och slår på de som är svagare för att verka tuffare än vad h*n egentligen är. Kan handla om problem på hemmaplan m.m. både i fråga om mobbade och mobbare.
När det rör sig om barn är det mycket viktigt att vuxna som arbetar med barnen ser och tar tag i detta på ett proffessionellt sätt. När det handlar om vuxenmobbing kan eventuellt en gruppledare på arbetsplatsen göra samma sak men det är inte självklart att det fungerar. Men det handlar väldigt ofta om att försöka förstå
situationen som ligger bakom mobbingen.
Det är aldrig rätt att mobba. Det är aldrig rätt att avreagera sig på någon som är svagare. Ser man sådana tendenser i sin närhet tycker jag att man är skyldig mobbningsoffret att försöka göra det man kan för att få slut på situationen.
Om det är mobbningsoffret som behöver hjälp, försök att hjälpa till. Om det är mobbaren som har problem, försök att ta tjuren vid hornen och göra något!!! Vad beror på situationen givetvis.
Redigerat av Rosmarin: 17-04-2009, 10:37