Min intuition sa mig att här skulle Cilla dyka upp med erfarenheter! Och minsann, och Unn med. Vad kul! Det finns inga existentiella eller mer pragmatiska spörsmål som man inte kan få svar på i detta forum!
För att puffa för att använda naturriktiga byggmetoder och material vore jag - och kanske andra - glada för att få tips på var man kan få vederhäftig information. Jag har visserligen 6 arkitekter i familjen, men jag vill ta reda på själv, mest kanske för att kunna ställa intelligenta frågor och /eller förstå svaren. Att få information från de företag som tillhandahåller materialet är visserligen bra - men jag vill veta brukares erfarenheter, tester, eventuell forskning. Boverkets sida - där hittar jag ingenting. Har Riksantikvarien nått vettigt att komma med? Miljö...nånting, kan det finnas info av några sådana?
Mitt nya hem är byggt 1936 och av trä. Jag har ännu inte krafsat i väggarna så att jag har försäkrat mig om att inga nymodigheter sitter monterade. Men det är inte troligt. Det verkar vara masonit och tritexplattor och annat samt senast omtapetserat ungefär 1970 då orange, stormönstrat var populärt.
Ett problem, som jag ser framför mig, är att som kvinna hävda dessa "alternativa" isoleringsmetoder inför någon snickare som står där med gullfiberplattor och plastrullen under armarna. Hur mycket kan man göra själv? Som händigt fruntimmer?
--------------------
Eva i zon I
|